Motorsåg och handhållet

sågkedjor?

45 inlägg 16981 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
janth  
#7351 Min erfarenhet av pixel...
Dum som jag va utrustade jag båda mina små hvasågar med pixel samtidigt. Men de skär ju rätt bra och ska man knubba 30 björk tänkte jag att det skulle vara bra. Har ju bara 1,1 på min 200T och damsågen (200) å de skär ju riktigt bra.
Men sen då???

Kvistade lite grov gran
346an. Resultat svärdet sprack i noshjulet på första trädet.
357an. resulatet detsamma fast det höll faktiskt lite längre. Fast det beror på lämpligare svärdlängd för uppgiften med 346an å 13" nådde jag ju bara med toppen.
Resten körde jag med min 5 år gamla och väl inkörda 260 som faktiskt går med orginal svärd fortfarande

Under en röjning testade vi (mest för att grejorna satt på) med hva motorsåg och pixel och det höll inte ens till först rasten. Röjning kan ju vara lite tufft för skärutrustningen men ingen onormal uppgift. Därefter åkte standard grejorna på igen och en påse med skrot skickades tillbaka till hva.

Men till knubbningen fungerade det ju ganska bra.

Jag har ju alltid grejorna i bilen för att hinna med nått skubb om man får nån timma över då orkar man ju inte stå å meckla och byta grejor för att det ska fungera bra. Sen kostar ju standard grejorna betydligt mindre och som den storförbrukare av kedjor jag ju är, är det nått man inte kan förneka. Har visserligen blivit bättre sen jag skaffade metalldetektor.

/T

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7361 Har inte koll på 346:an ännu men efter en minst 25 tankar med blandat huggande i fur och gran: vindfällen (som är mycket vanliga numera :( ), gallring samt en del stora timmerträd med mycket instick, så verkar pixel tåla lika mycket som std 0.325. Inget blåare svärd trots att jag har kvar fabriksinställningen på oljepumpen. Har bara tagit mindre björkar så ingen idé att öka oljan.

Fördelen med pixel tycker jag är att den går mjukare och skär lika bra som std 0.325. OK, att 3/8 på den stora sågen tar betydligt bättre men det är ju inget man släpar omkring med i onödan i granskogen i alla fall

Avatar Fallback
Fredrik  
#7367 Hej,
Ang Pixel och HVA så kollade jag med min handlare om det skulle funka med pixel på min 357. Han kollade med HVA som svarade att de inte säljer pixel till denna såg, pixel-kedjan var inte avsedd för 357 och sågar över 357 tydligen.

Jag är helnöjd med 3/8 och tror inte jag byter tillbaka till 325/1,5 i första taget...

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7368
Fredrik skrev:Jag är helnöjd med 3/8 och tror inte jag byter tillbaka till 325/1,5 i första taget...

MvH Fredrik


Fredrik vad kör du med för svärdslängd på din 357:a ??

Avatar Fallback
Fredrik  
#7370 Hej Kipp,
18" och 15".
Funderar även på ett 13" 3/8, men vet ej om det egentligen behövs...

Vad har du själv till 357:an?

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7382 Pixel är nog tänkt till lite mindre såg.

Jag tror nog många hade uppskattat 3/8 om de testat...

3/8 18" låter väldigt bra, 15" åxå, kanske då massivt för balansens skull...
13" tror jag känns konstigt på sågen.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7384 Fredrik just nu har jag 16" 3/8 på min vilket känns fint som snus, innan har jag kört med 15" och 18" .325 vet inte vad jag gillar bäst ännu !!
jag har provat 13" .325 på den och det ger sämre balans än 15" !!


/Kristoffer

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7389 Jag kör hela klabbet i daxläget,,,,325/1.5 - 1.3 pixel och 3/8 och kan väl till viss del hålla med om att just pixeln är det mest bekymmersamt med.
Däremot skär den bra och går väldigt mjuk, men som påpekat kanske man inte bör kränga fast kedjan på för kraftig såg.

Fråga till experterna.

Hur pass positivt eller negativt är det med pixelkedjans hålade drivlänkar om man jämför med "solid" drivlänk.
Jag har en liten teori om att pixeln drar med sig mera skit in i svärdsspåret och runt noshjulet om man tex kör med alldels för liten underställning på ryttarna eller tom ovasst = mycket damm.
Hålet blir ju som en extra "skrotfälla" om ni förstår vad jag är ute efter.

Användarvisningsbild
janth  
#7393 Problemet för mig ligger i att tjockleken på stålet på sidorna om noshjulet gör är tunnare än på 325-1.5. Svärdet tål allså inte att klämmas fast över noshjulet. Nu sågar jag kanske inte helt enligt instruktionsboken. Eftersom jag ofta använder zonen som kallas kastsektorn på noshjulet. Rätt (läs fel för det är inte helt ofarligt) använd kastsektor underlättar väldigt vid exempelvis knubbning av timmer. Resultatet blir att jag slipper lyfta sågen.
Där jag bor tar vi oftast ut massaved ur grangrenarna och det ger också på grejorna rejält. :D


Till 660n och solosågen kör man ju med tunn klyvkedja och den håller ju bra. Här kör jag annars standard 3/8 och den gillar jag skarpt. Ska nöta ut svärdet på 357an sen blir det 3/8 där med.

Så min slutsats är att man inte ska klämma fast pixel grejorna i noshjulet och se upp med spån som följer med runt. För då expanderar svärdet i toppen och kedjan hoppar av.
Alltså fungerar inte grejorna för mig.

Och i tät röjningsskog händer det i alla fall mig ibland att man har ett midre träd stående på svärdet och det trycker i spån i spåret med avhoppad kedja som följd. Än värre är det då vid helt vanlig kapning där man normalt börjar skära på klämsidan av stammen rycker du inte ut sågen i tid och kedjan kläms så den stannar har du garanterat spån i spåret. Så mycket att man kan få problem att få igång grejorna igen. Det händer mig ibland främst då man hugger i skymningstid/mörker och pannlampan ligger hemma.

Men som den lärda sa: "utan experiment så utvecklas man inte".

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7415
Skogshuggarn skrev:
Hur pass positivt eller negativt är det med pixelkedjans hålade drivlänkar om man jämför med "solid" drivlänk.
Jag har en liten teori om att pixeln drar med sig mera skit in i svärdsspåret och runt noshjulet om man tex kör med alldels för liten underställning på ryttarna eller tom ovasst = mycket damm.
Hålet blir ju som en extra "skrotfälla" om ni förstår vad jag är ute efter.


Expert vet jag inte om jag är, men jag har funderat en del kring just detta.
Jag tror inte detta hål är väldans effektivt. Det är en ren räddning om du har 1,3 spår....

Har svårt att se detta annat än ett försök til att lösa värme problemet, o det gör det inte. Kanske kan ge med mig så pass att detta hålet lindrar, men det blir inte bra...

Visst ställer spånet till det O damm utan tvekan, om det kommer dit.
Då faller hela idén.

Vi kommer nu in på nåt jag har testat mycket lite men kollat noga: Spån avkastning!
.325 har lite problem med detta när hastigheten är hög.
Jag tror att 3/8 är o föredra om det inte handlar om första gallrin/röjning eller ren kvistning.

Användarvisningsbild
Mangelu  
#7429 Jag tycker att pixelkedjan/svärdet funkar perfekt till all huggning.

Har varit med om ett enda haveri och det var att noshjulet gick sönder.
Och detta hände efter det att jag hade smörjt noshjulet, för första och
enda gången...

Numera smörjer jag aldrig, och det håller hur bra som helst.
Kanske man inte skulle ha sagt, nu ryker det väl imorgon :?

Sen så monterar jag alltid svärdet åt samma håll... Om det är bra eller
dåligt vet jag inte, men det verkar fungera.

Sen så råder det väl inget tvivel om att 3/8 funkar bättre vid fällning och
kapning av grövre dimensioner.

Men att pixel skulle vara så dåligt som några här vill göra gällande håller
jag inte med om...

Men det är klart ! man är ju en amatör... :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7432 Jag tänkte fråga dig lite, om det går bra...
Inte ofta man hör nån som gillar dem här omkring, o jag kan inte få dem o funka eftersom de blir så varma.

Jag utgår från att de är helt standard o att du köper Kedja o svärd från samma tillverkare, men vilken såg har du det på?

Är det 13" eller 15"?

Kör du torrt eller grönt? Vilka träslag o dimension?

Hur mycket olja tar den?

Vilken olja har du?

Hur länge håller Svärd/kedja?

Användarvisningsbild
Mangelu  
#7437
Mange skrev:Jag tänkte fråga dig lite, om det går bra...
Inte ofta man hör nån som gillar dem här omkring, o jag kan inte få dem o funka eftersom de blir så varma.

Jag utgår från att de är helt standard o att du köper Kedja o svärd från samma tillverkare, men vilken såg har du det på?

Är det 13" eller 15"?

Kör du torrt eller grönt? Vilka träslag o dimension?

Hur mycket olja tar den?

Vilken olja har du?

Hur länge håller Svärd/kedja?


Det är Hva:s/Oregons grejer.

Jag kör 1,3 på både 13" och 15".

Det är nästan uteslutande färskt virke, och för det mesta tall. gran
och björk.
Dimensionerna varierar men jag fäller en hel del gårdsträd, så det kan
röra sig om ganska grovt virke ibland. Men det är klart att vi har inte
samma dimensioner och trädslag som ni har i dom södra delarna.

Det grövsta jag har tagit med 15" pixel var en björk som var 80cm i
rotskäret. Husägaren ville dessutom att jag skulle kapa upp den i klabbar.
Då fick 346:an bekänna färg.

Tar normalt med olja, har ställt pumpen på mitten läge.

Jag tror att det är nån BP olja men jag är inte säker, ska kolla...

Har endast ett svärdhaveri med pixel. Och när det gäller kedjorna så faller dom ofta offer för spikarna, inte för att man sliter ut dom.

Vill bara säga att mitt användande är ganska frekvent men långt ifrån
professionellt...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7441 Detta låter mycket intressant.

Har du aldrig upplevt att den varit varm? Brännt dig?

Jag gissar att det ar mineral olja du använder????

Ser du nån gång nåt brunt runt svärdsbanan/undre sidan av sidolänkarna?

Det är svårt att veta hur mycket olja som förbrukas, men man kan se lite om det tar 3/5 tank eller 3/4 tank genom att se i hålet, så där uppskattningsvis.

Att kolla dunken brukar vara rätt exact.
Fylla den, köra en dunk bensin, fylla den igen o se vad den konsumerat.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7442 Ja, mina funderinga ligger åt samma håll när det gäller kombinationen hålade/smal drivlänk-liten ryttarunderställning =mycket damm/ och om oljan har extremt god vidhäftning.
Jag har så sent som idag maskinslipat 2 stenkörda pixel med väldigt liten ryttarunderställning åt en bekant.
Där var hålen i drivlänkarna hel och halvfulla med dynga, och riktigt så brukar det inte se ut i mina egna kedjor.

Märk väl att jag snackar bara om rent teoretiska funderingar här, och inga konkreta eller vetenskapligt bevisade "råd och rön".
Det enda jag kan lägga fram är att pixeln funkar, och har fungerat, rätt bra för min del utan större haverier, men å andra sidan så är det ju som Mangelu påpekar.
Det kan ju ha lite med "körförhållandena" att göra också, om man jämför en torr och övergrov "sydstats-alm" vs en rå norrlandstall med 30-40 cm i rotskäret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).