Motorsåg och handhållet

sågkedjor?

45 inlägg 17026 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7450 Det verkar ju på de erfarenheter som redovisats att pixelkedjan är fullt OK så länge man kör i färskt virke men att man kan få problem i torrare, hårdare virke. Jag har bara kört pixel i ett drygt halvår men har använt smala kedjor (typ hobby) i sågverk i 10 år och där är erfarenheten att fruset eller färskt virke är helt OK men om man försöker med torrare stock så blir spånen mindre och kedjan varmare även om man skruvar upp oljepumpen. Jag använder fortfarande mineralolja!

Allt detta är ju helt naturligt och det är väl som det mesta annat vad gäller verktyg: beroende på vad man skall göra, välj rätt verktyg. Det är ju ingen som kör med metallfil i trä när en rasp gör jobbet snabbare och bättre!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7452
th skrev:Allt detta är ju helt naturligt och det är väl som det mesta annat vad gäller verktyg: beroende på vad man skall göra, välj rätt verktyg. Det är ju ingen som kör med metallfil i trä när en rasp gör jobbet snabbare och bättre!


bra sagt:)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7457 Om det nu är så att det har med vatten halt/smörja/Kyla friktion o göra borde vi nästan vara slående överens....

Tycker dock det är skumt...
Den enda teori som verkar rimlig är den Kipp o jag spånat på, med olje transport/mängd olja i förhållande till hur torrt trä man sågar i..

Hade ju varit kul o komma med nåt konkret, men tyvärr har jag bara teorier i detta, o en hel drös kassa kedjor....

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7458
Skogshuggarn skrev:Det kan ju ha lite med "körförhållandena" att göra också, om man jämför en torr och övergrov "sydstats-alm" vs en rå norrlandstall med 30-40 cm i rotskäret.


Jag tror dessa är känsligare på många sätt.
Användarna som är försiktiga o inte busar på i torr ved verkar det funka för.
Men är det lika slitage?

Många, mer än hälften av kedjorna jag kollat på har haft sido slitna drivlänkar, några jämt slitna, men de flesta slitna i nederkant.
Detta borde ju tyda på att vinklarna var fel och eller tanden för lågt filad, men det är inte alltid felfilat...

hmmm...

Avatar Fallback
Johnny Hägg  
#7522 Hålen i drivlänkarna är till för att transportera olja så att den följer med runt svärdet .
Visst är pixel lite känsligare men min erfarenhet säger att de som gått på
ex.skogsbruksskola och lärt sig bra kvistteknik har inga större problem med ex. topptrissan 🧠 .
Att smörjhålet sätts igen i svärdet är inget unikt för pixel det hände på flera hva 254 med 1,5 mm kedja men jag har aldrig fått någon bra förklaring vad det beror på :?: .
Oregon har iofs svärd med olika utförande på smörjhålet till ex. Hva

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7525 Jo, det är nog vad vi kommit fram till hittills, de kräver mer kompetens...

Men håller de lika bra?

Rent logist och tekniskt sett borde sidorna slitas mer eftersom det är tunnare. Min erfaren het av vad jag sett här är att de används kortare tid.

Nästan alla jag sett har gått varma vid nåt tillfälle...
Oavsett kedja.

Tittar man lite nogare på saken o funderat lite på vad som händer när det snurrar på tror jag inte man har mycket effekt av hålen. Visst, de transporterar olja, men det transporteras mer olja framför drivtanden i volym sett.
När oljan sen slongas upp blir vlinklen skarpare o jag tror nog i bästa fall endast två nitar får glädje av detta.
Bredare tand=mer olja.

Jag har testat alla som kommit hit, o de jag har på sågar.
Ett vitt papper på väggen, noga rengjort svärd/såg/kedja innan, servade, testade, varm körda.
En liten del har god smörjning, men långt ifrån hälften Ca 25%.
Många har olje pump på max om den är ställbar, men ändå dålig avkastning.
Var tar då oljan vägen???? Förbrukas den? Går det så mycket olja som pumpen kan ge? Hur många har testat o vet hur mycket pumpen kan ge
De flesta såg kan inte producera övertryck, utan bara flöde på oljan.
Däremot så bör det skapas ett undertryck vid oljehålet när drivlänk passerar. Så även om hålet inte får olja med sig utan luft bode även detta ge effect=undertryck.
Hur mycket olja förbrukas på en tank bränsle om pumpen är ställd på 50%, 75% respektive 100%?
Mängd/pumpslag eller rotation?

Ett bra test i mitt tycke som visar om det får olja. Mängd, färg, spridning, tid/mönster, storlek på prickar, allt detta kan analyseras i oändlighet om tid o intresse finns.

Att gemföra så här mellan olika kedjor/svärd/sågar kan ge rätt mycket erfarenhet på skapligt kort tid.

Jag har kollat rätt noga på detta på ett skapligt antal sågar av olika märke/modeller.
Det jag kommit fram till är att de går varmare, alldeles för många går för varmt. Kostnad i drift timmar är högre än med 1,5.
Detta kan verka trivialt för många kanske... Men jag tycker det kan vara värt en diskussion.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7527 Kollar man på de olika kedjorna ser man många likheter o vissa detaljer som är olika.

Stihl har många kedjor med olika form av olje transport idéer, även hål.
Att leda oljan dit den behvs är nog en rätt bra idé.

Att få olja på rätt ställe vid rätt tidpunk är ju vad som eftersträvas.

Just att få olja till svärd trissa o på banorna är nog der som är svårast.

Avatar Fallback
Johnny Hägg  
#7546 Hur varm en kedja blir påverkas av : kvalite`n på oljan , underställning på skärlänkarna men viktigast att den är skarp . Högt matningstryck eller dålig olja medför att skärlänkarna slits ner på undersidan .
har man inte riktig sågkedjeolja i tanken kommer öljan att kastas av vid topptrissan - en bra olja följer med runt.
Idag har väl alla sågar en axialkolvpump till smörjningen och då tror jag att den ger minst något kilos tryck .
Fördelen med 1,3 är ju att den skär c:a 20% snabbare och väger 100 gr. mindre .
Och fördelen med 1,5 är att kedjan har större anläggningsyta mot svärdet samt tjockare / styvare svärd där trissan och lagerrullar är 1,5 mm.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13891 Denna tråden var intressant. Jag har ju lite problem med varm kedja när jag timmrar is torrt trä. (339XP, 13", pixel). Och inte drar den mycket olja heller.

Dags att skruva upp oljepumpen, med andra ord. :-)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13892
Johnny Hägg skrev:Hur varm en kedja blir påverkas av : kvalite`n på oljan , underställning på skärlänkarna men viktigast att den är skarp . Högt matningstryck eller dålig olja medför att skärlänkarna slits ner på undersidan .
har man inte riktig sågkedjeolja i tanken kommer öljan att kastas av vid topptrissan - en bra olja följer med runt.
Idag har väl alla sågar en axialkolvpump till smörjningen och då tror jag att den ger minst något kilos tryck .
Fördelen med 1,3 är ju att den skär c:a 20% snabbare och väger 100 gr. mindre .
Och fördelen med 1,5 är att kedjan har större anläggningsyta mot svärdet samt tjockare / styvare svärd där trissan och lagerrullar är 1,5 mm.


Vilken/vilka oljor har bra kvalitet då?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13914 Att bra olja följer med runt där en dålig kastas av har jag lite svårt att tro.
Då skulle ju Manges test vara oanvändbart.Bra olja skulle knappt synas på papperet och dålig helt söla ned det.
Har du sett denna tendens Mange?

Ska tillägga att jag tror bra olja har bättre smörjegenskaper,men så bra klibbmedel att det följer kedjan runt låter osannolikt.

Brukar ibland köpa billig(7-8:-/liter) matolja och blanda i utan märkbara effekter.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13923 Jo jag har sett massor olika oljor.

Mineral, syntet, veg, olika kvalisort o pris.

Det är nog skillnad på smörjegenskaper. Mineral olja an god kvalité föredrar jag, men har även haft en växellåds olja som var skitbra.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13924 I "testet" jag gjorde användes nya grejer, samma olja o såg, oljepum (max inställning).

Oljan transporteras helt enkelt inte bort från svärdshålet i samma volym i ett 1,3 som i ett 1,5.
Oljans egenskaper är ju inte bara friktion utan också att kyla, hålla rent etc..

Tunn olja kan ha riktigt bra vidhäftning, samma som tjock kan ha dålig...
Finns massor med oljor att ge exempel på.

Bäst är att använda en olja som är väl beprvad o funkar.
Snåla med oljan så blir det dyrare med svärd o kedja.

För de som skär i färsk gran/björk etc har oljan mindre betydelse än de som skär i torr Ek eller Alm.


Oljan har inget särskilt tryck o snacka om...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13973 Vilken mineralolja skulle du rekommendera då Mange?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13979 Har inte även pixel kjedjorna en transportör i drivtanden som skall transportera upp olja till nitarna för att smörja de? Ser ut som en liten skåra på drivtanden som går snett bakåt/uppåt. ? Eller är det bara oregon kjedjorna som har det?

Kör bara sthil kjedjor på 256 & 346, 1,5 mm spårvidd och Skördar kjedjorna går på 3120 där är ju spårvidden ökad till 1,6 mm, tycker att sthils kjedjor är bäst.

Kan säga att har man gjort rent sågen efter använding och kollat så att hålen i svård, medbringare på sågen (alltså metall plattan) och att inga drivlänkar eller att svärdet är slitet skadat, så får jag ett streck på stubben efter fulllt gas på drag. det är nästan det första jag kollar på sågen innan jag sätter igång.

KMör själv med Mineral olja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).