Motorsåg och handhållet

Rangordna motorsågar...

4 inlägg 2402 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rangordna motorsågar...

Dodger  
#92962 Sonen har hjälpt mig med vedhuggningen i skogen under våren och då har vi alternerat med fyra av mina sågar.
Nu satt vi en kväll och diskuterade de olika sågarnas motorer angående vrid, karaktär mm. Det visade sig då att vi hade helt olika uppfattning om de olika sågarna.

Skulle vara rolig med en "opartisk" bedömning och därför undrar jag om det finns någon här som kört de fyra sågarna och kan "rangordna" dem enligt sina upplevelser. De fyra sågarna är: 444, 238SG, 154SG, 55



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rangordna motorsågar...

Nolltax AB  
#92963 Sannolikheten att någon just dessa fyra jobbat med......
Tur grabben tycker olika, större chans du behålla får ett par du gillar.
Farsan min snor alla leksaker jag tycker om.....

Användarvisningsbild

Re: Rangordna motorsågar...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92973 Hmmm inte lätt... Förutsatt att det gäller rent teoretisk...

Jag håller 444 högst av dessa!
Sen 154, 55, 238.

Att ranga dessa i samma arbete är inte rättvist.
I klenare väljer jag 444.
I medelgrovt 154.

Användarvisningsbild

Re: Rangordna motorsågar...

totte  
#92985 Sen beror det på personlig arbetsteknik, somliga tycker en mer högvarvig såg är bättre, andra föredrar en såg med mer kraft i botten, det är dels en fråga om, som Mange påpekar, hur grovt virke det handlar om, men också personlig arbetsteknik. Är man "uppfostrad" med små varvvilliga sågar så har man en teknik, lätt på handen utnyttja varvet, är man van momentstarkare sågar så pressar man mer och utnyttjar råstyrkan. I båda fallen jobbar men förmodligen ineffektivt med den andra typen och tycker då att sågen är klen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).