Motorsåg och handhållet

Röjsåg HVA 165r

13 inlägg 7807 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg HVA 165r

Phantom  
#92148 Så var det då dags att ta itu med röjsågen som finns här hemma, det vore ju skoj att kunna använda den lite.
Den startade men varvade aldrig riktigt bra och tomgången var omöjlig att få till. Började med "utgångsläget" på L & H skruven och sågen startade, men gick inte bra alls. Efter lite justering och provning så fick jag den gå någorlunda på tomgång, men den var seg att varva och varvade aldrig ur riktigt. När jag sen lyfte sågen för att se om det var någon skillnad fick den sitt eget lilla liv :surp: Sågen varvade på och återgick inte till tomgång...beroende på vilket läge jag hade den i. Misstänkte direkt vevaxeltätningarna som troligtvis var hårda som backelit :roll:
Började plocka isär den och den var ganska rejält sotig i ljuddämparen, mellanstycket från förgasare till cylinder hade torrsprickor...så då var det enkelt att förstå att tätningarna var i lika dåligt skick :roll:
Kopplingen är slut så den behöver bytas, men inte kopplingstrumman som såg riktigt bra ut...alltid något :smile:
Men tätningen innanför kopplingen var inte alls så hård som jag trodde, utan var riktigt mjuk och fin. Men när jag skulle ta bort svänghjulet får jag se att vevhuset är sprucket :x Kanske inte så konstigt att sågen går så illa...
Cylindern har en liten skada, men inte alls i så dåligt skick som jag trodde den skulle vara. Kolven ser helt ok ut, men skulle behöva en ny ring.
Vinkelväxeln verkar vara i bra skick utan större glapp eller liknande.
Det tråkiga är att få tag på delar till dessa sågar :sad: Så antingen får jag hitta en donatorsåg att ta delar ifrån, för jag vill ju gärna ha den fungerande när den inte kostat mig något ännu(inte ens i inköp då den följde med ett annat köp). Eller så får jag göra mig av med den till någon annan behövande hel eller i delar.
Men som sagt så önskar jag själv få fart på den att använda här i skogsbrynet för lite röjning, då den har en starkt motor och verkar vara i ok skick annars.
Får jag tag på delar eller en dontarosåg så kommer jag också byta membranen i den då jag misstänker att de kan vara något hårda.

Så är det någon som har en likadan såg liggandes tar jag tacksamt emot den(fungerande eller i delar spelar ingen roll) :grin:

Vad tror ni om att försöka laga sprickan i kroppen med kemisk metall? (har inte tillgång till svetsutrustning för att få ihop den)

Tacksam för lite synpunkter och moraliskt stöd i detta som från början verkade vara en enkel uppgift :roll:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg HVA 165r

Phantom  
#92185 Delade sågen lite mer under eftermiddagen och sprickan är inte in i vevhuset, utan ligger i en ytterkant och påverkar således inte den knasiga gången på sågen. Men däremot var tätningen under svänghjulet i mycket dåligt skick så den behöver bytas, och då byter jag båda på samma gång. Jag ska bara hitta på var man får tag på tätningarna :roll:
Kolven är i sådant skick att den kan användas, men om jag får tag på en ny så byter jag hela kolven och inte bara ringen. Men den borde fungera i flera andra sågar och borde inte vara så himla svår att få tag på tycker jag...

Hoppet lever ännu för sågen...skam den som ger sig :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg HVA 165r

totte  
#92189 Borde finnas tätningar hos alla välsorterade såghandlare med service. Annars hittar du allt i tätningar hos Momentum, http://www.momentum-industrial.com/default.asp.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg HVA 165r

Phantom  
#94052 Sådärja, då var nya vevaxeltätningar monterade, nya membran och packningar i förgasaren. En total rengöring och sen ihopmontering.
Vid provstart så tände den till men sen var det kört. Den surar ner sig ordentligt då jag troligen hade choken på för länge. Nu står den och torkar ur och ska prova om en stund igen och se om den startar igen kanske utan choke, nu håller vi tummarna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg HVA 165r

totte  
#94056 Möjligen är den ur justering också, nu vet jag inte vad du gjort med ställskruvarna. In försiktigt tills dom bottnar och ett till ett och ett kvarts varv ut brukar duga för att få igång så man kan justera.

Om den forstätter sura ner sig kan man misstänka att hävarmen som används av membranet för att lyfta nålventilen är böjd. Nu vet jag inte vad det är för förgasare på den sågen, men om hävarmen är uppböjd för mycket så öppnar nålventilen för tidigt och släpper in för mycket bränsle

Avatar Fallback

Re: Röjsåg HVA 165r

Phantom  
#94068 Ställskruvarna var öppna 1 varv vid första försöket, men den surade ner sig. Fick därefter tömma ur all bensin som fanns kvar i sågen samt ljuddämparen. Gjorde många försök efter att den tänt till.
Läste på lite och såg att det rekomenderas 3/4 varv på L och 1 varv på H, så ställde den så. Den surade sig på samma sätt igen och bara att tömma bensin ur sågen igen.
Provade därefter ställa L 1/4 varv och H 1/2 varv men den surade sig igen.
När den är torr och fin så startar den upp hur fint som helst och gnistan är stark och fin.
Membranen är vända åt rätt håll då jag misstänkte att jag missade där, men icke, allt satt som det skulle.
Förgasaren som sitter i den är en Tillotson HS 121 som svar på tottes fråga.
Jag har inte rört något annat i förgasaren, men kanske går det att räta ut hävarmen lite som totte ansåg kunde vara felet. Annars vet jag inte riktigt vad jag ska prova med.
Det positiva är ju att det är fint komp i motorn(kolvringen bytt) :smile: , den har stark och fin gnista, bensin kommer fram(om än för mycket) och den startar otroligt lätt(även om den surar ner sig och dör innan man hinner röra gasen) :grin:
Det negativa är just att den surar ner sig :sad:
Nu när jag lagt lite tid på att rengöra och byta vissa delar så vore det ju skoj om man kunde få den att gå som den ska, så alla förslag på vad som kan vara fel är välkomna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg HVA 165r

totte  
#94076 Om du är nere på 1/4 varv så är det definitivt nåt annat skumt, den borde knappast ens starta då.

På Tillotson HS-modellerna skall hävarmen ligga dikt i nivå med den plana ytan på huset.

Med membranen rätt antar jag att du även menar packningarna, som är lite lömska. Pumpmembranet skall ligga mot huset med packningen utanför, men för doseringsmembranet skall packningen ligga in mot huset och membranet utanför mot locket.

Sitter också ett par pluggar i huset under doseringsmembranet, welch-pluggar (vet inte om det finns nåt svenskt namn). Har du pillat på dom nåt för om dom inte är täta så funkar ingenting som det skall i förgasaren. Dom behöver tätas med nån form av klister, loctite eller liknande om dom varit lösa eller byts ut.

Har du kollat också att ljuddämparn och utblåset inte är igenkoksade.

Mer om Tillotson HS: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Avatar Fallback

Re: Röjsåg HVA 165r

Phantom  
#94083
Om du är nere på 1/4 varv så är det definitivt nåt annat skumt, den borde knappast ens starta då.
Det tycker jag också är lite skumt att den kunde ställas ner så mycket och utan startproblem.
Jag ska kolla upp hävarmen och se om den ligger som den ska eller inte.
Japp, när membranen satt som de skulle menade jag både rättvända och att packning/membran ligger i den ordning som de ska.
Jag har inte pillat på pluggarna eller bytt dessa, men ska försiktigt kolla om de sitter eller inte.
Utblåset på cylinder är helt rent då jag bytt kolvring så gjorde jag rent även där, det fanns lite beläggning då sågen tydligen gått fett eller med hög oljeblandning.
Det är flöden genom ljuddämparen och den är inte helt igengrodd, men man ser tendens även där av en del beläggning. Kanske kan man prova sågen utan dämpare, men då saknas väl det motstånd som behövs? Ska även försöka rengöra dämparen ytterliggare så gott det går.

Tack för snabba svar och länken du skickade(som jag ska kolla upp), nu har jag lite mer att gå på så får vi se vad som händer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg HVA 165r

totte  
#94087 Förstod nästan att det var så du menade med membranen. Och antar att du kollat att centerpliggen på membanet hakat i i hävarmen korrekt, är lite lurigt har missat där en gång och då gick de inte nåt bra.

Förresten har du bytt/kollat nålventilen och kollat sätet för den, kan ju vara den som läcker också.

Och ursäkta om jag tjatar om det uppenbara: Har du provat med ett annat tändstift, tändstift är luriga grejor, även helt nya kan vara defekta. Det gnistrar så fint ute i luften men inte alls som det skall när det blir komp och bränsleluftblandning.

Är ju ett sätt, att provstarta utan dämpare, surar den fortfarande ner sig så vet du att det inte är dämparen.

Nå men hör av dig hur det går, det här måste ju redas ut.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg HVA 165r

Phantom  
#94104 Klart att det här ska redas ut, och jag tror nog att det kommer att lösa sig när man funderar lite och får så bra tips.
Har provat med ett par andra stift utan skillnad.
Ska nog sätta dottern i sandlådan imorgon så jag får lite ro att skruva. Har man väl börjat och det strular så är det svårt att ge sig förrän problemet är löst. Efter en natts sömn och lite sjysta tips härifrån så ska det nog gå vägen...uppdatering följer om hur det lider.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg HVA 165r

Phantom  
#94123 Sådärja, nu är problemet löst :grin:
Det var centerpliggen på doseringsmembranet som inte hade hakat i hävarmen riktigt och surade ner sågen. Monterade allt rätt(igen) och ställde skruvarna som rekommenderat L=3/4 H=1/1. Sågen tände till på första draget men det var lite blött i den fortfarande så jag fick dra den några gånger så startade den och gick utan problem \:D/
Tack för de tips jag fick totte, utan de hade jag snart rivit det lilla hår jag har av skallen ^:)^
Jag är ju glad att det gick att få ordning på den då den inte kostat mig något, utan fick den "på köpet" när jag handlade mig ett par begagnade 242:or. Jag har ju kostat på den lite saker som jag tyckte det kunde vara värt för att se om det gick att få ordning på den, och den svarar fint på gasen och varvar som den ska.(den var ju lite orolig i gången tidigare och svarade inte riktigt på gasen)
Nu ska jag bara se till att få på en gräs/buskklinga och ny mutter så ska jag testa av den lite på tomten. Ska fila upp röjklingan som sitter på och även testa av den lite i skogen.(detta efter att jag bytt fettet i vinkelväxeln)
Annars verkar den vara helt ok men kanske lite tung för brukande längre stunder, så känner jag mig rätt så kommer den troligen att bytas ut mot en lite nyare och lättare röjsåg framöver :roll:
Tack än en gång för hjälpen :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg HVA 165r

totte  
#94148 Jamen va roligt att höra! Grattis till en fungerande såg! Jo som sagt jag har åkt på den luringen själv en gång, är lite pilligt att få dit det rätt. Men det bekräftar min gamla slutsats, inget är så kul som att hitta ett fel, för då vet man äntligen vad problemet är. Är det dessutom så enkelt och biligt att fixa så blir man ännu gladare :grin:

Typiskt med att det blir en annan gång när man fått i lite nya grejor i förgasare och så, när man bara fått i dom rätt :mrgreen:

Kul, kul, lycka till med röjningen!

Avatar Fallback

Re: Röjsåg HVA 165r

Phantom  
#95583 Sågen är nu testad både med röjklinga och gräsklinga och den går faktiskt riktigt bra. Det negativa som jag ser det är tyngden på sågen samt lite väl mycket vibrationer, men det får man leva med på en gammal såg.
Den startar fint och varvar riktigt bra. Jag föredrar faktiskt att röja i skog med denna gentemot gräsröjning efter väg då den är lite för stor tycker jag.
I skogen så funkar den riktigt bra och med en välslipad klinga så har den rejält med kraft för att klara det mesta man vill ha bort vid röjningen, och den sackar inte utan brummar på dom den ska.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).