Motorsåg och handhållet

Hantagsvärme Husqvarna 242G

5 inlägg 5111 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hantagsvärme Husqvarna 242G

Lövnäsen  
#92093 Hej alla skogsvänner.

Jag håller på att serva o repa min motorsåg.

Jag har en Husqvarna 242 G ifrån 1989.

Värmen i handtagen slutade fungera för nåt år sedan. Nu när jag servar o repar sågen tänkte jag fixa det oxå.

Var tre kablar som var av, har bytt mot nya.

Nu till problemet:

Det går en kabel ifrån generatorn bakom svänghjulet till svärdsidan på sågen o sitter fast skruvad med en öglekabelsko i en vit plaststos.

Sedan ifrån handtagsbågen går det en blå o en svart kabel, den svarta var av precis nedanför handtaget, så den har jag skarvat MEN var ska den sitta fast sedan någonstans???

Det verkar som att den ska ha en öglekabelsko den oxå, men jag hittar ingen andra ände någonstans.

Hoppas det är någon som kan hjälpa mig eller har bilder på kopplings schemat på sågen.

Tackar på förhand/// Lövnäsen..



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hantagsvärme Husqvarna 242G

Phantom  
#92100 Den andra svarta ska också ha en ögelsko och skruvas i samma plaststos. Då ska du ha två svarta kablar skruvade tillsammans.
Inget ovanligt att kablarna till handtagsvärmen går av men är ofta enkla att byta. Vanligt är det också att kablarna går av vid eller inne i bakre handtaget.
Hoppas du får ordning på det hela. Har själv fixat detta fel på tre likadana sågar + på en 254:a.

Avatar Fallback

Re: Hantagsvärme Husqvarna 242G

Lövnäsen  
#92191 Okej, tackar så mycket.

Ja det verkar rätt så lätt att fixa kablarna.

En fråga till, hur får man bort gummi-skyddet på bakre handtaget.

Verkar som om det är väldigt tajt o krymt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hantagsvärme Husqvarna 242G

Phantom  
#92204 Vilket gummiskydd är det du ska ta loss? Är det kontaktplattorna där värmen sitter så finns det en skruv under de svarta pluggarna. Pluggarna tar du enkelt och petar loss med ett vasst verktyg och så ser du skruven.

Avatar Fallback

Re: Hantagsvärme Husqvarna 242G

Lövnäsen  
#92277 Ja, det var dom jag funderade över. Men det löste sig idag, anade att det gick att ta bort dom svarta plastplopparna. Så nu är det rengjort o kollat även där, men såg helt o bra ut.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).