Motorsåg och handhållet

Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

21 inlägg 42750 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

sorendanielsson  
#91789 Hej.

Köpte nyligen en gammal röjsåg av modell husqvarna 244r. Skickades ganska välpackat med bussgods av säljaren. Trimmerhuvudet satt på och klinga medföljde.
Jag packade upp men hittade inga fästanordningar för klingan (som jag numera lärt mig heter medbringare och stödfläns). Säljaren säger sig ha skickat med detta i paketet.
När jag fick paketet fanns inte några sådana grejer med och det kunde rent krasst ha trillat ur under färden.

Jag hörde med min lokala husqvarna återförsäljare om dessa delar. Han hade stödfläns och mutter i lager, men saknade medbringaren och enligt honom kunde han heller inte få tag på någon då de inte längre tillverkas.

Min fråga är vad jag gör nu?
Jag har lust att kräva köparen att låta köpet gå tillbaka. Jag betalade för en röjsåg och inte en trimmer.
Var kan jag få tag på reservdelar? Utländska sidor? Finns någon hemlig begagnatbörs som jag inte känner till?
Någon som har en reservdels 244 eller annan med passande delar liggande? Strör guldstjärnor över er i så fall.

Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

Nonkan  
#91792 Får man fråga vad du gav? En 244 är från mitten av 80-talet så jag hoppas det inte var så mycket. 4-500 max, mer hade inte jag gett...

Kan kolla runt lite, men det är svårt att få tag i den flänsen även begagnad.

Det borde gå att få tag i en 2-3 år gammal yrkeskörd 345 FXT för ca 2000 från något skogsbolag nämligen, mer är inte röjsågar värda begagnat.

Avatar Fallback

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

sorendanielsson  
#92202 Jag gav en del mer, men törs inte säga hur mycket :oops:
Jag tar gärna del av ditt kontaktnät om du kan hitta en 244 för 4-500 kr och en 2-3 år gammal 345 för 2000 kr. Jag håller till på blocket och tradera vilket är de annonsplatser jag känner till och där tingar de ett högre pris.

Om du kan vaska fram en medbringare så är jag hemskt tacksam. PM eller skriv detta här i så fall.

Ska skicka en förfrågan till säljaren och höra hur vi ska göra med den här affären. Det var ju en röjsåg jag ville ha och inte en trimmer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

Kse  
#92205 Har två 244 rx i delar,på den ena är hela snäckväxeln borta och ej säker om medbringaren är kvar på den andra , ska kolla i veckan.

Avatar Fallback

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

sorendanielsson  
#92206
Kse skrev:Har två 244 rx i delar,på den ena är hela snäckväxeln borta och ej säker om medbringaren är kvar på den andra , ska kolla i veckan.


Tänk om jag får börja dela ut guldstjärnor allra redan. Hör av dig om du får tid och möjlighet att kolla.
rx var väl den som kom efter r-modellen? Utgår från att det inte var några radikala förändringar dessa modeller emellan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

Kse  
#92771 Har du fått tag på nå grejer?
Jag har tyvärr ingen medbringare, har dock andra delar om du behöver. Den andra sågen visade sig vara komplett och den slaktar jag ogärna.

Avatar Fallback

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

sorendanielsson  
#92784 Hej.

Jag har inte fått napp på några delar än. Den där medbringaren verkar svårfiskad.
Ska komma ihåg att du har andra delar.

Någon här som vet om delar från en 250-modell skulle passa på min 244?

Och igen... om någon har en medbringare till 244r så är det halleluja för mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

Nonkan  
#92789
sorendanielsson skrev:Jag gav en del mer, men törs inte säga hur mycket :oops:
Jag tar gärna del av ditt kontaktnät om du kan hitta en 244 för 4-500 kr och en 2-3 år gammal 345 för 2000 kr. Jag håller till på blocket och tradera vilket är de annonsplatser jag känner till och där tingar de ett högre pris.

Om du kan vaska fram en medbringare så är jag hemskt tacksam. PM eller skriv detta här i så fall.


Hundralappar är vad den är värd, men jag sa aldrig att jag kunde få tag i en :) Det finns inte jättemånga kvar ute i stugorna häromkring, när vi får in dem på verkstan så är det oftast större fel (cylinder, växel) så det är inte värt att laga. Då hamnar de på skroten ganska fort, för vi har varken plats eller lust att vara skrothandlare. Har man motorsågsfirma på landet kan man ha ett upplag på bakgården, men det funkar inte i vårt fall.

Hör med röjare alt. skogsbolag om nyare maskiner. De byter ganska frekvent, de som röjer mycket i trakterna hos oss har maskinerna två år men köper varje år. De kör hårt i ett år för att alltid ha garanti på den , sedan får sågen gå som reserv ett år innan den säljs. De byts inte in så vi ser dem sällan. Maskinerna skrivs av ganska fort så det är inte mycket mening med att ha dem längre, det är bättre att sälja när det ändå finns ett andrahandsvärde kvar.


Medbringaren har du nog kvar. eftersom det inte går att köra trimmerhuvud utan den.

Det du saknar är stödfläns och mutter men där passar delar från 245, 250 och 252. Stödflänsen har nr 5020310-03 ock kostar runt 200-250 ,dyr del, men den går fasen aldrig sönder. Tappas bort av folk som byter till trimmerhuvud dock. Muttern har nr 5020455-01. Borde kosta runt 30 spänn.

Avatar Fallback

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

sorendanielsson  
#92873
Medbringaren har du nog kvar. eftersom det inte går att köra trimmerhuvud utan den.


Är du säker? Jag saknar både inre och yttre "bricka" som jag kallar det. Trimmerhuvudet sitter fast ändå. Fästs direkt på utgående tapp.
Hade varit toppen om jag hade haft medbringaren kvar, då detta var den del som min lokala husqvarnaåterförsäljare inte kunde få tag på åt mig. stödfläns och mutter fanns på hyllan.

Tack för upplysning om artikelnummer!

Antar att det är samma sak med medbringares kompabilitet mellan de modeller du nämner? Att man kan plocka från vilken av dessa sågar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

Nonkan  
#92879 Men du kan inte få loss trimmerhuvudet utan medbringaren då du låser växeln med en pinne i den.
Saknas medbringaren så brukar huvudet dras åt stenhårt så fort maskinen startas och sen är det kört, man får ta loss växeln och låsa från drivaxelsidan för att gänga av huvudet. Händer några gånger per år när sommarjobbarna börjar på grönyteföretagen :)

Medbringaren är inte kompatibel. På nyare modeller låses den från ovansidan av växeln medan på 244 är det framifrån.

Användarvisningsbild

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

johan eriksson  
#92899 Med risk för lite trådkapning men jag har samma problem på min 250RX. Någon som kan hjälpa mig med vad jag behöver för delar, bifogar bild på hur det ser ut när trimmerhuvudet är avmonterat. Kanske man skulle ha ett annat "stänkskydd" också.
DSC00195.JPG

Användarvisningsbild

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92912 Den tappen du har på där, Johan är centrumbulten till trimmer huvet.
Den är i sin tur gängad på utgående axel från v.växeln.

Dessa bultar finns i en mängd storkekar o gängor för att få ett o samma huvud att passa på flera olika maskiner.

"Inre brickan" har du kvar under det fyrkantiga huvet som ska sitta i trimmern.

Ta av denna bult o dit med klinga o yttre bricka med muttrer, sen har du en röjare.

Användarvisningsbild

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

johan eriksson  
#92913 Trodde inte det var så enkelt. Axeln är vänstergängad eller?

Användarvisningsbild

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92924 Avigt gängad...

Som jag... Lite bakvänt gängad....

Lossar du normalt sett åt vänster är denna tvärt om.

Ju mer den bulten blir belastad i rotations riktning, ju mer spänner den.

Vänster är där man har tummen åt höger så denna måste vara höger gängad....

I med pinnen så stoppar den i brickans hål. Den bricka denna bult med 4 kant skalle spänner mot.
Utan den funkar det inte eftersom axelns fläns är längre in än denna bult ska vara. Då tar trimmer huvet i, i alla fall till en början tills den slititgt till sig.

Användarvisningsbild

Re: Reservdel till röjsåg Husqvarna 244r

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92926 Nu när jag tittar närmare har du nog både innre o yttre bricka på innanför bultskallen, Johan...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).