Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkort, värt det?

22 inlägg 12041 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7164
Sundhult skrev:Staten talar inte om för mig att jag måste gå kursen (än i alla fall).

Däremot tycker jag inte alls att det är dum idé att man skall utbilda sig att arbeta med ett så farligt verktyg som motorsågen är och i de riskfyllda moment det innebär. Jag gör det frivilligt för att jag inte vill lära mig på ödesdigra misstag, och för att jag tror att jag kan lära mig mer effektivt.

Däremot kan jag hålla med om att det är fel att man måste göra nya prov om och om igen. Det borde vara helt frivilligt.

Lejer jag en huggare att arbeta i min skog har jag inget emot att det finns någon slags kavlitétstämpel, exempelvis en standardiserad utbildning, så att jag vet vad jag får. Sedan är det klart att det går trender och det skall vara grönt skogsbruk ena dagen och blått en andra vilket gör att de som arbetar som professionell huggare måste lära om och gå nya utbildningar. Men det är väl tur att det utvecklas (invecklas?) så att det inte blir statiskt.

Hursomhelst; Jag tycker det är bra med en körkort.

//.D

i dom flesta län så är det länsyrelsen som håller i det och det är statens förlängda arm.
om du hyr en huggare så är det väl bättre att han kan aptera än att han har ett motorsågs körkort .
och en professionel huggare lär sig själv hela tiden själv vad som funkar och inte.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Snart dags för min uppkörning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7169 Min motorsågskurs närmar sig sitt slut! Bara en träff klar innan teoriprov och uppkörning, som sker 29 respektive 30 mars! :)
/Niklas

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7174 önskar dig lycka till!

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7175 Jag säger som jim.
LYCKA TILL :wink:

Användarvisningsbild

Tackar ödmjukast

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7185 Tackar ödmjukast för ert fina stöd! 8)
/Niklas

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7948 För er som är nyfikna på motorsågskörkortet kan titta in på UR där man sänt ett program om just det.

Gör så här:
- Kopiera länken
http://www3.ur.se/i3asx.aspx?filnamn=/I ... E5gsskolan
- Öppna Windows Mediaplayer.
- Under Arkiv (File) välj Öppna URL (Open URL)
- Klistra in länken
- Klicka OK

Sedan får ni njuta av det gamla fotbollsproffset Klas Ingesson som är skogsarbetare när han får prova på momenten i motorsågskörkortet.

//.D

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7949 Bertil är ju herren som är med på bilder i nya motorsågsboken från skogsstyrelsen :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).