Motorsåg och handhållet

Barkstöd på MS 260

17 inlägg 8199 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkstöd på MS 260

BillyBragg  
#91196 Halloj!

Ja har idag varit och införskaffat mej min första egna motorsåg :) De vart en Stihl MS 260 som ja har hört massa bra saker om och att ja fick den till kampanjpriset som var nyligen :)

Iallafall när jag kom hem och skruva ihop sågen såg jag att det inte var nått barkstöd monterat på sågen. Ska det vara det? Saknas de helt enkelt?

Ja har för mej att det satt på utställningsexet, men ja är inte helt 100 :?:

Är det någon som äger ovanstående såg som kan svara? De gäller alltså den "enkla" 260.

Tacksam för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd på MS 260

totte  
#91205 Inte för jag vet nåt mycket om om 260:n, men allmänt sett så är barkstöd på en såg i den storleksklassen inte till ett dugg nytta enligt min åsikt. Barkstöd har du nytta av på stora starka sågar med långa svärd, när du kapar rejält grova grejor.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd på MS 260

Filip_björndahl  
#91223 det är som totte skriver. barkstöd är bara i vägen när du kvistar om du är hygglig på att fila så skommer du inte problem men att du inte har bark stöd

Avatar Fallback

Re: Barkstöd på MS 260

BillyBragg  
#91254 Jo men när man står och kapar ved är de inte då en fördel? Spar väl på krafterna iallafall.. Sen läste jag här på forumet att kastrisken minskar med typ 75% om man använder sej av barkstödet.

Men ska sågen lev. med barkstöd? Eftersom ja endå har köpt den vill ja ju ha alla delar :) även om ja inte ska använda dom jämt.. Ja hittar inget på stihl's hemsida om att man kan köpa till ett, och de borde de ju finnas om de var standard att de inte medföljde.

Sen så kan ja ju tillägga att jag började använda motorsåg för första gången för ett år sen! så ja vill gärna använda mej av så mkt hjäpmedel som möjligt när jag fäller och liknande :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkstöd på MS 260

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91255
Men ska sågen lev. med barkstöd?


Nei dom leveras normalt inte med det. Men du kan kjøpa til en om du vil ha det.
Men som andre sier her du trenger den normalt inte.

Varenummeret er 1110 664 0501 men det vet nog din handlare.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd på MS 260

totte  
#91266
BillyBragg skrev:Jo men när man står och kapar ved är de inte då en fördel? Spar väl på krafterna iallafall.. Sen läste jag här på forumet att kastrisken minskar med typ 75% om man använder sej av barkstödet.

Men ska sågen lev. med barkstöd? Eftersom ja endå har köpt den vill ja ju ha alla delar :) även om ja inte ska använda dom jämt.. Ja hittar inget på stihl's hemsida om att man kan köpa till ett, och de borde de ju finnas om de var standard att de inte medföljde.

Sen så kan ja ju tillägga att jag började använda motorsåg för första gången för ett år sen! så ja vill gärna använda mej av så mkt hjäpmedel som möjligt när jag fäller och liknande :)


Nej det spar egentligen inte på krafterna alls när du kör en lätt såg i normalgrovt virke. Det skall inte läggas mycket press på svärdet, sågens egen vikt räcker om kedjan är vass och rätt i vinklarna. Om du har en stor stark såg 60 cc eller mer så orkar den dra hårdare och då kan ett barkstöd vara en hjälp, men främst om man sågar mycket grovt, där det blir en lång hävarm till den främre delen av svärdet och där det blir jobbigt att få rätt kraft nedåt utan stöd.

För små sågar skall man använda varvet och inte lägga på hård belastning, det går inte fortare och det sliter hårt på sågen. Därför anser jag att barkstöd skall inte användas.

Och hur det skulle minska kastrisken med 75 % kan jag inte begripa, möjligtvis när det handlar om mycket långa svärd.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd på MS 260

BillyBragg  
#91270 Nä okey!

Hehe då behöver ja inte gå ner och gnälla över att de saknas iallafall :)

Tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd på MS 260

Rottadoren  
#91368 Det är som det är sagt att kampanjmodellen levereras utan barkstöd.

Lyssna på de erfarna som säger att det är onödigt, men tänk sedan själv och fundera på hur du vill ha det.
Jag bad min ÅF att ta hem ett barkstöd åt mig iaf (kostade runt en hundring, 60 någonting för barkstödet och en 20:a för skruvarna). Det tog mindre än 5 minuter att montera och jag har kört både med och utan och kan nog säga att för oss gröngölingar som inte hanterar sågen så ofta och med så stor vana är det ändå en hjälp. Man undviker tunna grenar som rullar iväg från dig osv. Sedan kan det nog även vara så att det är lite ivägen i vissa lägen.
Men som sagt, känn efter själv hur du vill ha det. Det är ingen kostnadsfråga iaf.
Jag kan mycket väl tänka mig att när/om jag blir mer van vid sågen tar bort det igen, men just nu får det stanna kvar.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd på MS 260

BillyBragg  
#91369 Nu ringde jag till handlarn bara för att säkerställa. Och barkstöd skulle ha levererats med sågen!

Men han sa som sagt tidigare att de inte direkt behövde användas men att jag kunde komma in och hämta ett om jag ville.

Så då gör jag nog som Rottadoren säger och hämtar ett och testar mej fram :)

Tack igen för infon!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd på MS 260

totte  
#91373 Det är bra att testa själv vad man tycker, jag har ju min åsikt som jag framfört, men du kan ju bara avgöra själv vad du tycker är bäst! Se bara upp med att inte pressa sågen för hårt, det är lätt gjort med barkstöd på småsågar.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd på MS 260

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91377 Grattis till bra såg!
Jag har haft min i ett år nu och är helnöjd. Den är stark, svarat snabbt och är lätt. Det enda man kan klaga på är att den kanske vibrerar mer än husqvarnan men fördelarna överväger klart ändå.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd på MS 260

BillyBragg  
#91387 Tackar tackar :)

Ville bara tacka igen för tips/rekommendationer. Ja kommer säkerligen spendera mkt tid här på forumet när man får så bra respons på sina frågor :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd på MS 260

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91487 Det självklart att du ska ha barkstöd på sågen!! håller inte med dom som säger att det är onödigt! ska du ex vis kapa ved eller hugga frötall eller liknande så så går kapningen bra mycke lättare med barkstöd! oavsett om man har vass eller slö kedja! dessutom spar du bla ryggen en hel del! har aldrig upplevt att det är ivägen när jag kvistar!!? det skulle väl möjligen kunna bli så på stammar från 10cm och under då! stammen är ju rund, och barkstödet sitter ju i tomma vinkeln mellan sågkropp o svärd! personligen stannar jag hellre hemma är kör med en såg utan barkstöd!!

Grattis till en kanonsåg!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Barkstöd på MS 260

skotarmasse  
#91493 Ett litet tips om man tycker MS260 är lite sladdrig och vibrerar lite för mycket,är att sätta dit en extra dämpning på undersidan mellan sågkropp o bågen.Det sitter dämpning nämligen bara på ena sidan som standard.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd på MS 260

Nonkan  
#91497
BillyBragg skrev:Nu ringde jag till handlarn bara för att säkerställa. Och barkstöd skulle ha levererats med sågen!


Han har faktiskt fel då det normalt inte skickas med just den modellen, men vill han bjuda på ett är det bara att ta emot. Det är ingen kostnadsfråga som sagt. :)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).