Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210544 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är bra att ha i huggarbältet?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6777 Jag är en månskensskogsbonde som tänkte lägga ner lite mer arbete i skogen där hemma. Jag tänkte jag skulle få tips av er experter om vad jag skall ha i huggarbältet.

Jag hade två fickor för massavedssaxar, så jag köpte ett bälte och bakstycke. Nu undrar jag vad ni brukar ha med er och vad ni brukar hänga på de olika platserna:
Bild

  1. -
  2. -
  3. -
  4. -
  5. Brukar ni ha standard första förband, eller har ni något extra med er?
  6. -
  7. -
  8. -


När det gäller fällkilar undrar hur det kommer sig att man inte kör med träkilar.?

Tacksam för era tips. Jag har ju använt bältet lite, men ni som är ute varje dag har säkert erfarenheter som gör att bältet blir ännu mer användbart.

//.D

ps. jag vet att denna tråden finns, men jag vill utgå förutsättningslöst och fokusera på var i bältet de olika prylarna skall förvaras. ds.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6778 Man ska ju självklart ha med sig ett måttband, en fil med filmall till är också bra att ha med sig.
Ang träkilar så finns det ju plast kilar om är lätta att ha med sig i en ficka eller bältet. Brukar även ha med en klave så att man kan mäta toppdiametern någorlunda precis. Jag brukar ha med mig det vanliga förbandet med en glad gubbe på framsida, har dock alldrig behövt använda det :lol: vad man ska med två hölster till har jag alldrig fattat. En sax och måttband på samma hölster har jag klarat mig med

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6779 Har du lust att tala om var du placerar de olika prylarna. Vilken krok föredrar du att ha måttbandet i, och på vilken sida har du saxen osv...

//.D

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6780 Hoppar in lite om det är ok.

Hur ofta använder ni krokar och saxarna?

Har en Jonsered massavedsax men den är usel till det mesta, antingen för små träd eller för stora.
Det den är användbar till är rena lyft, att dra något med den tycker jag är kasst!

Jag hade också tänkt investera i ett bälte och då tänker jag köpa så jag kan ha kilar, måttband, första förband samt verktyg och filar med mig.

Tycker det räcker..

Förresten vad slår ni in kilarna med?
(idag kör jag bara med brytjärn)

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6781 OK
Ska tillägga att jag använder ett vanligt bälte som jag hänger mina pinaler på men jag kan ge ett förslag på hur jag skulle placera mina saker om jag hade ett sånt bälte som du har
Jag brukar ha saxen på högersidan även om jag är högerhänt. på den sidan har jag också måttbandet som sitter i hölstret.
Ang klaven hänger den på motsatt sida i sitt hölster. Förbandet skulle jag lägga i 5:an och sen kan man ju sätta filen i facket till höger.
Sem borde det ju gå i en kil i ficka 3 eller 4.
Detta är bara förslag men det kanske hjälper lite

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6782 jag brukar vid gynsamma tillfällen nöja mig med en känga men är trädet påväg bakåt då går jak till traktorn och hämtar yxen

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6783 nått jag tycker att man skall köpa till bältet är hängslen ,,
det blir ganska tungt när man fyllt med det med skrot :)
och har man hängslen slipper man dra år det åt det så hårt och strypa blodcirkulationen ,,,

1&7 har jag sax eller krokar
6 måttband
5 förband
3&4 kombinyckel, fil och mall

2&8 har jag inte på mitt ,,, har 1 läderband som går tvärsöver på mina fickor som jag kan sätta kilar i :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6784
Sundhult skrev:Jag är en månskensskogsbonde som tänkte lägga ner lite mer arbete i skogen där hemma. Jag tänkte jag skulle få tips av er experter om vad jag skall ha i huggarbältet.

Jag hade två fickor för massavedssaxar, så jag köpte ett bälte och bakstycke. Nu undrar jag vad ni brukar ha med er och vad ni brukar hänga på de olika platserna:
Bild

  1. -
  2. -
  3. -
  4. -
  5. Brukar ni ha standard första förband, eller har ni något extra med er?
  6. -
  7. -
  8. -

När det gäller fällkilar undrar hur det kommer sig att man inte kör med träkilar.?

Tacksam för era tips. Jag har ju använt bältet lite, men ni som är ute varje dag har säkert erfarenheter som gör att bältet blir ännu mer användbart.

//.D

ps. jag vet att denna tråden finns, men jag vill utgå förutsättningslöst och fokusera på var i bältet de olika prylarna skall förvaras. ds.


Så här kommer jag i skogen


1 Lyftsax eller lyftkrok
2 Plastkil
(plats3) Diameter klave
3-6 har ej bakstycke
7 Lyftsax 21cm vässad
8 Måttband
Höger framficka FÖRSTA FÖRBAND
Vänster framficka ev extra plastkil samt ev markeringsband
vänster övre jackficka Mobiltelefon, ev myggstift
Höger övre jackficka: krita, relaskop/höjdmätare (ludde), snöre, kompass

Yxa har jag oftast med vid fällning.

Filar+ filmall & verktyg till såg, har jag på kombidunken
samt trampbrytjärn(värdelöst)

Timmer sax, lyftkrok & brytjärn finns i traktorn
Senast redigerad av Sweden-viking lör 03 mar 2007, 22:29, redigerad totalt 5 gånger.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6787 ju mindre med grejor man har med sig så blir bältet lättare
jag brukar ha krokar och ett bra brytjärn med mig och ett par plåster och mått band då behövs ingen klave det tar bara en massa tid att andvända den.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6788 Det är ju roligare att kunna komma så nära minimidiametern som möjligt utan att underträda den... Man vill ju ha så möe som möjligt ur varje stock

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6790
MasseyFerguson skrev:Det är ju roligare att kunna komma så nära minimidiametern som möjligt utan att underträda den... Man vill ju ha så möe som möjligt ur varje stock

då får man se vad som är priovirke vi har där jag bor 24 i topp som prio
sen har vi något som är en liten specialare såg kubb så är i frå 12-24 cm ub
och då behöver man ingen klave se blir man med tiden rätt bra bra på att se diametern

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6791 får man fråga vad ett bälte med hållare å grejjer kostar? komplett kostar ju 1500, men vad ingår?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6811 Försöker jobba så lätt som möjligt i skogen.
Huggarbälte brukar oftast innebära att man släpar omkring med en massa onödigt skrot på sig.
Åtminstonde om man ska hugga ved eller massa.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6812
Skogshuggarn skrev:Försöker jobba så lätt som möjligt i skogen.

Vad är det då som är lätt utrustning för dig Skogshuggarn?

swe#kipp skrev:nått jag tycker att man skall köpa till bältet är hängslen

Har du vanliga hängslen, eller har du tips där också?

Och så var det där med träkil...Jag är lite nyfiken varför ni som arbetar inte skogen gör träkilar utan använder plastkilar i stället. Nu är ju inte plastkilen speciellt dyr, men ni har tillgång till en hel del råvara att göra träkil (av ek eller bok t.ex.).

//.D
Senast redigerad av Sundhult sön 04 mar 2007, 08:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6813 Jag har breda fristads hängslen, finns nog andra som är skönare men jag hade dom liggandes hemma och dom funkar okej ,,,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).