Motorsåg och handhållet

nya stihl filen

8 inlägg 4342 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

nya stihl filen

Akarllson  
#88618 är det någon som har tästat den nya filmalen som stihl har kommit med den som filar allting på samma gång.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: nya stihl filen

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88717 Japp. Köpte den till 3/8 kedja där man skall ha 5,2 mm fil. Alltså till lite grövre kedja. Bara testat en gång och utifrån det testet var den kass. Rundfilen låg för högt och filade bara uppe på egget så att jag fick för liten stötvinkel (för lite näbb) på tanden.

Men jag kommer att testa mer innan jag dömer ut den fullständigt. Jag känner mig också lite osäker på om jag gör rätt men jag tror inte man kan göra på så många olika sätt.

En tanke jag också har är att ryttardjupet (hur mycket man filar på ryttaren) vill man ju ibland kunna variera beroende på hårdheten i virket och hur aggressiv kedja man vill ha. Men det kan man ju inte med denna mall.

Rundfilarna som sitter i mallen är ju vilka rundfilar som helst men plattfilen var tjockare än jag sett tidigare och den måste ju ha rätt tjocklek exakt annars blir ryttarfilningen fel. Så man måste antagligen köpa "stihls special plattfilar". Men det gör ju inget om man bara har tillgång till en Stihl återförsäljare.

Samtidigt roligt att det kommer nya produkter och idén känns smart. Men jag kan också tänka att varför kan inte Stihl kopiera en bra sak som Oregon/Husqvarna har nämligen rullmallen? Är Stihl för högfärdiga och för fina i kanten för att erkänna att någon annan kommit på något bra? Hq har ju kopierat en massa från Stihl så varför inte lite granna på anda håller också?

Martin

Avatar Fallback

Re: nya stihl filen

Akarllson  
#88724 nä jag håller med där varför kan dom inte stihl komma med en sån mal men oregon har ju en riktigt fin mal man trycker igen om filen i den funkar ju rätt bra. har du testat dom nya oregon kädrorna som heter xpv eller något sånt??

   TS
Användarvisningsbild

Re: nya stihl filen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88733
Ekhagas trädfällning skrev:Japp. Köpte den till 3/8 kedja där man skall ha 5,2 mm fil. Alltså till lite grövre kedja. Bara testat en gång och utifrån det testet var den kass. Rundfilen låg för högt och filade bara uppe på egget så att jag fick för liten stötvinkel (för lite näbb) på tanden.

Håll handtaget på filen något högre....
Ekhagas trädfällning skrev:En tanke jag också har är att ryttardjupet (hur mycket man filar på ryttaren) vill man ju ibland kunna variera beroende på hårdheten i virket och hur aggressiv kedja man vill ha. Men det kan man ju inte med denna mall.

Prova fila på frihand. Håll filen lite vinklad så du får spets i bak kant närmast spån utrymmet.
Lägg filen ovan kedjan så den täcker minst tre tänder o kolla avståndet mellan fil o ryttarens spets.

Avatar Fallback

Re: nya stihl filen

Akarllson  
#88735 tycker du den är bra mange??

   TS
Användarvisningsbild

Re: nya stihl filen

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88748
Mange skrev:Håll handtaget på filen något högre....
Ekhagas trädfällning skrev:En tanke jag också har är att ryttardjupet (hur mycket man filar på ryttaren) vill man ju ibland kunna variera beroende på hårdheten i virket och hur aggressiv kedja man vill ha. Men det kan man ju inte med denna mall.

Prova fila på frihand. Håll filen lite vinklad så du får spets i bak kant närmast spån utrymmet.
Lägg filen ovan kedjan så den täcker minst tre tänder o kolla avståndet mellan fil o ryttarens spets.


Brukar du verkligen fila ryttarna på frihand? De vanliga tänderna filar jag ganska ofta på frihand men sällan ryttarna, endast när jag är tvungen och inte ha någon mall att tillgå. Är det inte mycket svårt att få det precis lagom mycket filat?

Martin

Användarvisningsbild

Re: nya stihl filen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88755 Det är inte svårt o få det rätt.
Man ser o känner.. Sen går det ju o flukta under filen.

Användarvisningsbild

Re: nya stihl filen

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88985 Nu har jag använt mallen lite till. Den ligger bra i handen, stabil, lätt att få rätt filvinkel med. Men jag tycker fortfarande att rundfilen ligger för högt.
Jag skall fortsätta testa. Funderar på att fila ner en av stålstängerna så att rundfilen kommer längre ner...

Martin

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).