Motorsåg och handhållet

Hva 346 kopplingsproblem

17 inlägg 6911 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hva 346 kopplingsproblem

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6402 Hej..
Vi har ett ganska stort problem på våran Hva 346XPG... detta yttrar sig genom att kjedjan ena stunden är riktigt slö, sen efter bara ngn sekund så är den så sträckt att sågen inte klarar dra runt den på svärdet...
Är det ngn som har en bra teori om vad det kan vara som är fel



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6403 Slitet drev eller nållager kanske ,,,
brorsans 242xpg (vill ha en) är så som du beskriver och på den är drevet skit kan man säga ,,,, men han vill inte byta det ,,,,

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6404 Det är ju inte vidare roligt att få sträcka kjedjan varje minut....

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6405 När bytte du drev sist då ??

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6410 Det har jag med råkat ut för!! Första gången hade farsan filat o justerat på kvällen innan o när jag kört 10 min så började den helt plötsligt gå tungt. Jag lossade då lite men tyckte den betedde sig knepigt o var väldigt svårjusterad. En stund senare vart den alldeles lös!!! Spände lagom med justerskruven o sen när jag drog åt kåpan så sträcktes kedjan ytterligare. Efter den gången så justerar jag den lite lösare o då blir den lagom när man drar åt. Tycker nog att den gamla typen av skruv var mer distinkt. Den här verkar hänga sig o fastna på nåt vis ibland.
Drevet har jag kollat o det såg bra ut på min.

Magnus M

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6411 Noshjul, drev, kopplingstrumma eller lager.

Detta är förutsatt att spännare o svärds fäste etc är OK..

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6412 Vi har alldrig bytt kopplings hjulet eller så på den vad jag vet

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6414 Blir kejan torr om du har lite sporadisk smörjning kan det vara en orsak...

Finns bara ett sätt o gå till botten med detta...

Kolla alltihop! Byt grejer o till sist vet du...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6415 ett drev kostar 50:- ungefär så det är värt att byta det bara för att testa tycker jag ,,,,

Avatar Fallback

Re: Hva 346 kopplingsproblem

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6441
MasseyFerguson skrev:Hej..
Vi har ett ganska stort problem på våran Hva 346XPG... detta yttrar sig genom att kjedjan ena stunden är riktigt slö, sen efter bara ngn sekund så är den så sträckt att sågen inte klarar dra runt den på svärdet...
Är det ngn som har en bra teori om vad det kan vara som är fel

häll lite bensin i olje på fyllningen troligen är olje silen tät brukar funka att lösa upp hartsen i oljesilen med bensin

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6470 tack för många goda råd!!!

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6483 Sitter svärdet fast? Jag har en japansk såg som pinnbultarna är något smala för hålen i svärdet, den är så att ibland är kedjan sträckt ibland slak.
Resultat man drar åt muttrarna, så till sist sprack aluminiumgodset.
Det blev att riva sågen och svetsa blocket. Svärdet rör sig lika förban_ _ .

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6531
Famag skrev:Sitter svärdet fast? Jag har en japansk såg som pinnbultarna är något smala för hålen i svärdet, den är så att ibland är kedjan sträckt ibland slak.
Resultat man drar åt muttrarna, så till sist sprack aluminiumgodset.
Det blev att riva sågen och svetsa blocket. Svärdet rör sig lika förban_ _ .

Det sitter så fast det bara kan sitta... Vi bytte svärd för ett tag sen och då hade bredden på spåret blivit lite bredare vid noshjulet, vi satte på ett nytt svärd men problemet bara fortsatte.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6532 Byter man svärd för att det är nåt med nosen borde du kolla drev o kedja ev byta det med.
Liten kostnad gämfört med ett nytt svärd till plus de andra.

Byt drev o svärd innan det händer mer. Kolla på kopplings trumman o dess lager oxå när du ändå har grejerna av. Mycket lite glapp kan tollereras, men inte bara tollereras...

Avatar Fallback

HVA346

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6747 Har haft samma problem o fattar fortfarande inte vad som är felet. Nu har jag bytt svärd och drevet till oljepumpen o nu går den som smort. Det kändes som kedjan var slö till och från. Smörjningen ställd på max men ändå fick kedjan inte tillräckligt. Pumpen funkade utan svärd men som sagt inte med. Vad fn är det som händer? Svärdet fick ju stryk av dålig smörjning - det hördes ju hur kedjan rasslade ibland - men kan svärdet ge i dålig smörjning om det är ordentligt rensat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).