Motorsåg och handhållet

husqvarna problem

15 inlägg 7352 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

husqvarna problem

k-racing  
#87017 har problem att ljudämparn skramlar loss på mitt 357 xpg. satte den med loctite sist och då höll det ganska länge men nu lossnade den igen.

någon som har haft detta problem?

hu löste ni det?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: husqvarna problem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87022 Inget ovanligt.
Kolla så du har rätt bult.

Lämpligast åtgärd är nog o spänna oftare!

Användarvisningsbild

Re: husqvarna problem

Elias  
#87025 Loctite stark + låsmutter då brukar det mesta sitta fast.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna problem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87032 Just 357 har ingen mutter, utan en bult som håller ljuddämparen i bakväggen.
Bulten sitter i ett rör som går rakt igenom ljuddämparen o jag har en känsla ave att det går hett till i detta rör.
Värme o vibrationer gör att dessa släpper väldigt lätt om man inte har bultar avsedda för just detta ändamål o tål temp växlingarna.
Nån gång har jag fått till det ordentligt så det håller, men ofta får man kolla dem.
Skär ofta ut fiber packning o ersätter befintlig med. Då tas vibrationerna upp bättre o spänning hålls jämn.
Spänner man för hårt komprimeras packningen för mycket o då rör det sig för det....

På de med pinnbult är det inte låsbult med nylon som funkar utan de som har ring eller kläms i gängan på visst vis.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna problem

swe#kipp  
#87034 Ta för vana att dra åt alla skruvar på sågen en gång i veckan när sågen går hårt typ 8tim/dag !
jag har gjort så med mina sågar och har aldrig haft problem med skruvar som släpper, det går fort att göra denna lilla "service" så jag tycker att det är värt och jag gör det på alla sågar oavsett märke, tror man tjänar på det i längden :)
jag vet att vissa som haft problem med att skrivarna lossnat har gått upp en storlek i skruv och fått det att sitta kvar, jag tror att det är dom friska gängorna som gör att det sitter och inte den större storleken, kanske går att ta en gängtapp och friska upp dom befintliga gängorna i cylindern ??

Avatar Fallback

Re: husqvarna problem

Nils.Eriksson  
#87038 En lösning kan ju annars vara att "najja" den.

Borra ett hål genom vilket du drar lite najtråd vilken du förankrar i nått annat eller i ett extra hål.

Så här kan det se ut:

https://83.145.43.242/forum/attachment. ... 1201273052

Avatar Fallback

Re: husqvarna problem

Robertberg  
#87040 Att naja en ljuddämpare på en motorsåg är toksvårt.
Men fungerar bra där det fungerar bra :)

Användarvisningsbild

Re: husqvarna problem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87042 Ett bläck som man har som bricka samtidigt o viker upp hörnan i kanten mot mutter funkar bra.
Dock inte på 357 som förklarats tidigare...

Användarvisningsbild

Re: husqvarna problem

NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87043 Jeg havde det samme problem med de første af skolens 346. Jeg løste problemet ved at bruge skruer der er 5mm længere end originalskruerne.

Husqvarna må have løst problemet på 346'eren for det var kun de første hvor skruerne gik løse hele tiden.

Avatar Fallback

Re: husqvarna problem

Nonkan  
#87044 Det där är riktigt vanligt på 353, inte så vanligt på 346 och 357. Tror det beror på frekvensen i vibrationerna.

Loctite brukar funka. Jag har funderat på om inte Nordlockbrickor vore bra, http://www.nord-lock.com/ men det har varit lugnt på verkstan ang det här problemet ganska länge så det har inte funnits anledning att testa. Våra kunder har lärt sig efterdra efter mycket tjat och ett antal reparationer :)

Användarvisningsbild

Re: husqvarna problem

Skogshuggarn  
#87047 Att efterdra är min melodi oxå, men verkar det vara ett hopplöst fall?, så instämmer jag i Nonkans hänvisning gällande Nordlockbrickor.
Loctite i all ära, men det kan sitta fördj,,,, kring applikationer där det går/gått hett, även om man kör med svagaste varianten.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna problem

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87049 Det kan vara så att ljuddämparen börjar spricka, inte helt ovanligt då blir det att skruvarna lossnar hela tiden :!:

Avatar Fallback

Re: husqvarna problem

k-racing  
#87063 okej så fiber packning, lite längre skruvar, låsbricka,och locktite sedan efter dra så borde jag klara mig :grin: :grin:

detta såg går inte mycket så denna gången satt den kanske 3-4 timmar innan utan locktite så skamlade den bort efter 30min-1 tim, vilket var ganska irriterande.

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna problem

axwell  
#87071 Vad menar du med "Loctite" skulle tro att det finns bortåt 100 varianter. Den jag oftast använder har nr 243 men den tål bara 150 grader. Skulle hellre ta Molycotes grafitfett som tål värme utan att förändra sina egenskaper.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna problem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87096 En frisk dämpare, bra packning som inte är helt komprimerad o rätt spänning på rätt bult med rätt packning så blir det så bra det kan vara.
Det finns produkter som kan få det o sitta ordentligt, dock blir det inte kul då att få väck bultarna när det behövs.
Rätt grejer rätt utfört o kolla då o då är nog bästa medisin på just denna såg.

Att överspänna komprimerar packning o då skakar vibrationerna vidare genom alltihop.
Fiberpackning isolerar vibrationerna har jag fått för mig, i vilket fall håller de jag gjort packning till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).