Motorsåg och handhållet

Lotico elröjsåg

10 inlägg 5778 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lotico elröjsåg

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86868 Någon som provat denna? Såg den för något år sedan och blev lite sugen. Vore trevligt att jobba en stund utan buller o bensinångor.Den klena effekten gör mig tveksam och till det priset vill man ju gärna vara säker.

http://www.lotico.se/pellenc/Utdbl_A4_S ... 9_webb.pdf

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lotico elröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86870 Tror nog inte detta är nåt för heltidsproffs

Avatar Fallback

Re: Lotico elröjsåg

Robertberg  
#86871 Vi har en sekatör från samma märke på jobbet, en arbetskompis beskär träd hela vintrarna med denna och jävlar vilken kraft den har!

Jag tror att elröjsågen fungerar bra om man har en bensinare som komplement. Fast det är mest en gissning.

Användarvisningsbild

Re: Lotico elröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86873 Mannen bakom Husqvarnas midjeröjare hade även testat denna. Hans slutsats var att motorn nära svärdet vibrerade så pass mycket att det var svårt att precisionsstyra snittet, så bra som med Husqvarnas nya midjeröjare.

Elröjsågen borde kanske kombineras med en dimonlyft http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=7340
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lotico elröjsåg

Skogshuggarn  
#86874 Verkar vara mera anpassad för lite "trädgårdsbeskärning", där man enkelt kan "fylla tanken" med 220v.

Edit:

10 "loppor", för 3 m varianten :???:

Finns även en utvärdering/test på. www.lotico.se/ som undertecknad inte orkade ögna igenom,,,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Lotico elröjsåg

Torparn79  
#86877 jag kollade på den på Maskin-Expo i fjol och den verkade riktigt vettig faktiskt..
kommer inte ihåg nu hur länge batterierna skulle hålla men det var imponerande kapacitet..

Användarvisningsbild

Re: Lotico elröjsåg

totte  
#86892 Notera ett mycket felaktigt och farligt påstående: "Du behöver inga hörselskydd". Det allra farligaste ljudet för öronen hos en motorsåg är det oerhört högfrekventa ljudet från kedjan, det låter inte särskilt mycket tycker man, jämför t ex en vanlig elkedjesåg, men det ligger i ett frekvensområde där örat är som mest känsligt för påverkan. Möljigtvis klarar man sig bättre med denna eftersom det blir ett visst avstånd, men jag skulle inte satsa på det utan att få det bekräftat med mätningar.

Avatar Fallback

Re: Lotico elröjsåg

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86914 Angående effekten så kan man inte jämföra en bensin/dieselmotor med en elmotor. Dom har helt olika egenskaper, så att testa är nog bästa sättet att få reda på om det räcker..

Användarvisningsbild

Re: Lotico elröjsåg

Skogshuggarn  
#86917
Forsgren skrev:Angående effekten så kan man inte jämföra en bensin/dieselmotor med en elmotor. Dom har helt olika egenskaper, så att testa är nog bästa sättet att få reda på om det räcker..



http://www.mamut.net/lotico/subdet199.htm

Men läste jag verkligen rätt att T220 - 300 tillsammans med batteriet ULB 700 går loss på mer än 20 loppor?,,,, :surp: :surp: :surp:

Ridå!

Avatar Fallback

Re: Lotico elröjsåg

axwell  
#86929 Det verkar inte bättre!!


Kombination Selion + Batteri
P130 ULB-400 15 295
T150 - 200 ULB-400 16 980
T220 - 300 ULB-400 17 880

P130 ULB-700 18 195
T150 - 200 ULB-700 19 880
T220 - 300 ULB-700 20 780


-Frakt /Freight Need !
-Tull/Duty/Toll/ No No
-Försäkr./Insurance No
-VAT / SE -nr Need !
-VAT / moms +25% -- -- --

No deal !!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).