Motorsåg och handhållet

Den förbannade miljön

34 inlägg 12015 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Den förbannade miljön

Huggis  
#6289 Hej alla!

Jag är ett något så ovanligt som en skogsarbetare som är mitt i ungdomens glans, 29 år. Jag jobbar i södra Sverige med att hugga löv på vintrarna, hugga övergrova dimensioner/ besvärliga träd som maskinerna inte klarar av, gör förberedande avverkningar, röjer och planterar. Har gjort ett karriärombyte och har bara arbetat 4:a år professionellt. Man lär sig alltid något nytt i skogen och det är ett synsätt som jag tycker är bra att försöka förhålla sig till. Även om mkt som är nytt ofta är skit, och där gammalt och beprövat mången gång är något att föredra.

Jag använder mest 2st sågar, 346 för motorsågsröjningar och smågranar, 372 för allt annat. 357 har jag med, ska testa sätta på en 3/8 -kedja på den och 13" svärd och ha den till smågranarna istället (fram tills nu har den bara legat och samlat damm, har varit en totalt värdelös såg för oss). Blir nog att jag ersätter 346:an med 339:an för motorsågröjningsarbetet framöver med.

Nu är ju miljön väldigt viktig, och givetvis så är det den stora miljöboven motorsågen som ligger bakom den globala uppvärmningen som ska miljöanpassas först. Det tog mig 6 månaders sågningen med 372 innan kroppen hade vant sig vid den. Det är 5 hekto extra vikt vi talar om, nu ska man vänja sig vid 7 hekto till. Alldeles oavsett vad husqvarna säger så är det totalt värdelöst med en tyngre såg, ialf för oss som arbetar med den nästan året runt. Det är vikt/prestanda/vibrationer som det handlar om, inte miljö, om man ska arbeta i skogen så är miljön ens fiende nr1. Jag går hellre med gasmask än med Husqvarnas 575:a.

Och inte nog med att dom tar bort 372:an från oss, nu har dom bytat leverantör av slagjärnen för att tjäna pengar, Husqvarna tillverkade det enda fungernade slagjärnet för oss som hugger bok, och nu är det totalt värdelöst. Så försöker man kontakta dom, men Husqvarna vill inte ha kontakt med sina kunder, vi ska bara bita ihop och acceptera att betala mer för sämre produkter. Det är som Per Nuder sa om Sveriges framtida ekonomi, vi får vänja oss vid att betala mer i skatt och få ut mindre av offentlig sektor.

Men som med politiken så ska jag göra lika dant med produkterna jag använder, byta märke. Det lutar stark mot att vi kommer gå över till Stihl, deras 441:a verkar som sagt "lovande", finns det någon här som har den och kan ge mig lite info om den?

Hur är det med vibrationerna på stihls 200:a såg? Enligt min kollega så tyckte han att den riste för mkt då den kom ut. Därför jag funderar på 339:an.

Ursäkta för mitt långa inlägg, men har velat få ut min frustration på något sätt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Den förbannade miljön

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6290
Huggis skrev:
Och inte nog med att dom tar bort 372:an från oss . . . .


Jonsered 2171 finns fortfarande att köpa, samma såg men med rakt handtag och en som många tycker förfärlig röd färg :wink:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6296 Har du pratat med din handlare om han har försökt att ta hem en 372:a ??
dom görs ju fortfarande ,,,,,,
även dom inte marknadsförs här hemme längre !?!?

Avatar Fallback
eriksberg  
#6299
Det lutar stark mot att vi kommer gå över till Stihl, deras 441:a verkar som sagt "lovande", finns det någon här som har den och kan ge mig lite info om den?


Skulle nog säga att 441 motsvarar 575, den är tyngre än 440, lika tung som 460, fast mindre effekt.. Bägge är "friskluftsspolade"..
Men jag har aldrig provat en 441.. Jag skulle nog tittat på en Dolmar 7900.. :D

/klas

Avatar Fallback
Huggis  
#6304
swe#kipp skrev:Har du pratat med din handlare om han har försökt att ta hem en 372:a ??
dom görs ju fortfarande ,,,,,,
även dom inte marknadsförs här hemme längre !?!?


Japp, Husqvarna anser att vi ska vara ett föregångsland som med så mkt annat, invandring etc. Men då ska jag inte ha med husqvarna att göra säger jag. Kör redan stihl vad gäller det mesta, vad gjorde Husqvarna för oss huggare med sina otympliga byxor, jo dom hävdade fortfarande att deras produkter var bäst när stihls lättviktsbyxa kom ut. 1 år senare kom H ut med sin variant. Ser ni oxå samma mönster? Husqvarna är på väg ut för etterstupan.

Vår handlare säger att det ska gå att få tag på, men hur länge? Nej jag som fortfarande är "ung" jag får helt enkelt försöka vänja mig och bita ihop med en större variant. 575:an kommer jag inte röra av ren princip. När Husqvarna börjar bry sig om varför dom tappar kunder och visar lite ödmjukhet då kanske jag går tillbaka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Den förbannade miljön

Huggis  
#6306
th skrev:
Huggis skrev:
Och inte nog med att dom tar bort 372:an från oss . . . .


Jonsered 2171 finns fortfarande att köpa, samma såg men med rakt handtag och en som många tycker förfärlig röd färg :wink:


Jasså! Det där ska jag kolla upp. Men vad är det som säger att inte Jonsered också kommer tvingas till miljöanpassning? Jag menar, vi lever ju i "föregångslandet" Sverige.

Det enda jag har emot Jonsered det är att deras sågar tillverkas av husqvarna och att det är samma företag. Men klart, köper jag 2171 så kanske dom fattar.

Detta var en mkt kul nyhet, ska ta upp detta med dom andra. Tusen tack!

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6307
Huggis skrev:Ser ni oxå samma mönster? Husqvarna är på väg ut för etterstupan.


Detta är de medvetna om.
När Elux tog över rodret så blev det andra bullar.

De har inte samma syn ovärderingar som HVA stod för.

Efter rokaden nu tror många att det är Husqvarna, bra trick, men så är det inte!
Elux från början till slut.

Jag förstår att det är många som är o kommer att bli besvikna.
Husqvarnas kund intresse o kvalité krav finns inte mer.
Nu gäller det att sälja såg. Dyra, billiga, kvalité, hållbarhet, det kvittar antal, statestik, tillstånd att sälja på stora marknader är det viktigaste.

Jag är själv oxå bitter att detta är tilllåtet o får fortgå.

Har du lust o komma o titta på lite såg o se vad jag menar är du/ni hjärtligt välkommen.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6310 vore kul om man nångång om man lyckades åka till dig mange

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6315 Huggis !!
Har du nån slutkörd 372:a med gamla tändmodulen på ??
den utan varvtalsregulator ,,,
är på jakt efter en sån till min 372:a !!

Avatar Fallback
Huggis  
#6316
swe#kipp skrev:Huggis !!
Har du nån slutkörd 372:a med gamla tändmodulen på ??
den utan varvtalsregulator ,,,
är på jakt efter en sån till min 372:a !!


Tyvärr, vi lämnar alltid in våra slutkörda sågar till vår säljare som renoverar dom och säljer vidare till hobbysågare etc. Dom går som smör i solsken ;)

Och btw, vad har hänt med dom senaste modellerna, tycker att motorerna skär betydligt oftare? Har en såg som skurit 2 ggr på bara 6 månader. Sen går dom konstigt oxå, dom lite äldre 372:orna bara går och går. Vi har en gammal reservsåg som aldrig ger upp, betydligt rappare och starkare än dom nya 372:orna. Det är den jag hoppas skär nån gång så man kan inhandla 441:an alt jonsereden om vår handlare får tag på.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6317 De jagar emmisioner.
Mindre bränsle, varmare motor etc..
Det är därför det är så mycket problem med bränsle system idag, de försöker få bra färbränning/låga utsläpp.

Största problemet idag är att sågarna behöver gå på annat än luft.
Optimalt skulle de skicka in vanlig Svea luft o få ut fin fräch Alpluft...
Tyvärr är detta en dröm.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6324 Huggis, har ni polckat bort stop klackarna på förgasarskruvarna som sitter på dom nya sågarna ??
då kan man ge dom bränsle så dom mår bra ,,,
min 357:a tex varvade efter 3 tankar runt 14500rpm och då är den ju inte ens inkörd men det gick inte att ge den mer soppa förens jag tog bort stopparna på den vilket jag gjort på alla mina sågar, det brukar även min handlare göra ,,,,,

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6325 Huggis du kan ju kolla om denna finns kvar !!

http://www.blocket.se/vi/10889158.htm?ca=6_s

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6326 Hör efter med SIBRO Huggis.

De kanske ruvar på några nya 372, och ev garantiåtaganden har ni ändå rätt att få åtgärdade "lokalt" utan kostnad.

575 vet jag egentligen inte så mycket om, men vem vill köpa såg som har sämre vikt/effektförhållande än
utgående modell oavsett om det går lite renare?.

Inte jag iaf.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6327 jävla fin såg! billigt också

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).