Motorsåg och handhållet

Filmall till H25, BPX och maxi röjklinga

7 inlägg 3114 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Filmall till H25, BPX och maxi röjklinga

Phantom  
#85913 Finns det en filmall som passar båda kedjorna och vad heter den i så fall?
Vilken fil ska användas?

Jag har idag en mall till H30 kedja(0,325/1,3) men den passar ju inte på de kedjorna. Filar har jag 4,8 men måste ändå skaffa nya till röjsågen så kanske ska jag införskaffa nya till de andra kedjorna också.

Jag har aldrig filat en röjklinga, men ska göra det nu. Finns någon rekommendation om vilken mall och fil som ska användas?

Oerhört tacksam för lite hjälp med detta.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Filmall till H25, BPX och maxi röjklinga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85924 Jag förespråkar lärdom, kunskap och frihandsfilning.
Dock kan man ta hjäp under lärdom och rullmall är inte dumt o lära sig med.
Det finns rullmall till HVA25/Oregon 21.
4,8 - 5mm fil funkar bra. 5 i börgan, 4,8 senare. Viktigast är att filen ligger i rätt höjd o inte för högt eller lågt.

Samma med röj klingorna.
Jag filar med 5.5mm fil.
Många håller filen lite högre o har mindre filar.
Det gör att tanden går lite snällare o tar mindre kraft.

Avatar Fallback

Re: Filmall till H25, BPX och maxi röjklinga

Phantom  
#85927 Jovisst, frihandsfilning är något extra :smile:
För mig så tar det ett tag att lära mig insåg jag när jag försökte frihand såsom jag sett farfar göra när jag var liten, och det såg så enkelt ut :roll:
Men det gick inte, så jag föredrar att lära mig med rullmall till en början.

Funkar H25 mallen till BPX kedjan också, för att få rätt höjd?(Kanske är likadana kedjor med olika namn bara...)

Jag såg att det fanns några trådar om kedjor, filning och mallar här på SF som jag ska gå igenom, och få lära mig lite nytt :grin:

Mallarna till röjklingor är det något att använda sig av, eller ska jag lära mig frihand på en gång?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filmall till H25, BPX och maxi röjklinga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85952 Jag tycker nog du gör rätt o börja med rull mall.
Men nöj dig inte med det sen du fått till det. Fortsätt sträva o träna så blir det en tidsfråga till den nå så enkla o bekväma rullmallen mest är i vägen.

Då jag bestämde mig för att bli lite klokare åkte jag runt o samlade på mig skrotkedjor hos återförsäljare o huggare.
Perfekt o träna på efter de blivit rena o fina.

Avatar Fallback

Re: Filmall till H25, BPX och maxi röjklinga

Phantom  
#85955 Det var ingen dum idé att samla lite skrotkedjor att träna på, det ska jag ha i åtanke...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filmall till H25, BPX och maxi röjklinga

totte  
#85993 Ofta kan man t o m gör skrotkedjorna användbara för vedkapning och sånt. Inte dumt att ha heller om man behöver göra "snuskjobb" typ kapa rotben eller har nedsölad ved att kapa.

Avatar Fallback

Re: Filmall till H25, BPX och maxi röjklinga

Filip_björndahl  
#86040 jag skulle rekommendera mallen till klingan för då har du skränkjärn i samma och det går fort och blir bara med mall.
Jag tycker att det blir bättre om man frihandrar klingan och kedjan, och så skulle jag använda 5,5mm fil passar perfekt i klingan. Men det är olika vad man tycker.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).