Motorsåg och handhållet

2152 går dåligt i kyla

22 inlägg 16481 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2152 går dåligt i kyla

asseasse  
#108963 Aha!

Tack th och Totte!

Jag hade liksom på känn att L-skruven skulle in lite till men faktum är att plastskyddet tar emot så jag kanske måste skära av dom iallafall.

Men vad bör jag tänka på om jag gör det förutom att inte råka dra åt skruven i sätet? Jag har alltid varit lite småskraj för att justera förgasaren pga risken att sågen går för magert och därför blir skadad. Hur undviker jag med säkerhet detta om jag skär av plastskyddet? Eller är det bara på högvarvsskruven man måste vara försiktig.

Kanon förresten med en sida där man kan höra hur det ska låta det har jag faktiskt letat efter! Tack!

/andreas.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 2152 går dåligt i kyla

totte  
#108965 Vad gäller L-skruven så är det liten risk att det blir för magert, det är H-skruven främst som det är kritiskt. För mager blanding på H och full gas och belastning gör att den överhettar. Och vad gäller att bottna skruven så är det ingen risk om du vrider försiktigt inåt, du känner när det tar emot och bara du inte vrider åt med kraft så är det lugnt, det är alltså inte farligt att dra den i botten om man gör det sakta och försiktigt. Dessutom om du har sågen igång så stannar den av för lite soppa långt innan du är i botten med nålen.

Och vrider nu in för mycket på L så märker du det när du skall gasa, då tvekar den i accet, så det är att hitta en bra balans där den går fint på tomgång men varvar upp direkt när du drar på.

Avatar Fallback

Re: 2152 går dåligt i kyla

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108968 Om kedjan inte vill stanna för dig fastän du har låg tomgång så kan det vara kopplingslagret som behöver lite fett.
Jag brukar justera L skruven tills jag får så hög tomgång som möjligt. Sen öppna L skruven en aning. Sen justera ner med T-skruven till jag får den tomgång jag vill ha. Gamla Hva- rekommendationer men principen bör ju vara lika.

Användarvisningsbild

Re: 2152 går dåligt i kyla

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108987 2152 har en tendens o vilja ha nya kopplings fjädrar då o då.
Kolla så de sitter där o funkar som de ska.

Avatar Fallback

Re: 2152 går dåligt i kyla

asseasse  
#109040 Angående kopplingsfjädrarna så har det gått ett par men de ser helt ok. Kollade för någon dag sedan då sågen började vibrera på ett underligt sätt som den gjorde sist när en sådan gick sönder. Dock försvann vibrationerna efter en halvminut och jag kan inte se något fel på fjädrarna. Är det läge ändå eller går det att se om de är försvagade. Jag har ju nya hemma då jag har räknat med att de ska gå sönder igen, men utbytesfjädrarna jag skaffade har hållit bättre än originalen. Vad är förresten funktionen för dessa fjädrar?

Lutar fortfarande åt tottes tips att L-skruven kanske inte går att justera rätt i kallt väder pga plastskydden. Kall luft borde väl kräva mindre bränsle i förhållande till luften när sågen väl har nått arbetstemperatur. Jag tänker då att kall luft borde ha lägre densitet. Eller är det tvärtom att kallt väder är detsamma som högtryck och därmed borde det krävas mer bränsle då luften är mer kompakt?

Hur som helst undrar jag om det finns något bra sätt att bli av med plastsäkringarna som hindrar mig att justera förgasarskruvarna som jag vill. Jag läste i en annan tråd att man kan skära av "vingarna" med en mattkniv, men jag tycker det går ganska trögt. Men hur är det finns det vanliga skruvar bakom plastskyddet så man kan ta bort hela plastenheten eller är det bara plastvingarna man ska ta bort?

/andreas.

   TS
Avatar Fallback

Re: 2152 går dåligt i kyla

Frenell  
#109046 Bort med vingarna bara så går det ställa som man vill sen,brukar gå med mattkniv eller avbitare eller nått Vet inte hur det är på dom dära men på stihl kan man ta bort hela plast grejen...har tagit en mejsel och petat bort hela grejen på nån såg.

Justera L skruven tills den går som högst på tomgång och sedan öppnar du den lite tills den sjunker något och svarar bra på gas.

H- skruven kan vara lite lurigare att justera om man inte är van men oftas så vill dom ha lite mer bränsle än vad dom tillåter när stoppen där.

Avatar Fallback

Re: 2152 går dåligt i kyla

Ile62  
#109134 Se:


Där visas hur de plastbegränsarna tas av. Och justeringen också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).