Motorsåg och handhållet

svänghjul

3 inlägg 3506 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

svänghjul

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85708 Hur får man lättast bort svänghjulet på 346 xpg ne och 372xpg,UTAN att bryta sönder någonting?.Dom sitter som f-n rent ut sagt!Mange eller någon annan kanske har några bra knep.Tacksam för svar.
svänghjulen ska bort för att ändra tändningen,men är det krysskil på vevaxeln,eller är det gjutet i svänghjulet så att man måste slipa bort den för att kunna höja tändningen på dom sågarna?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: svänghjul

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85713 Bäst är o göra avdragare om du inte har.

Det finns trick o ta till men resulterar ofta i skador om man inte vet vad man gör.
Jag tränade på skrotsåg, men inte alla har den möjligheten o då bör vara försiktiga!

Lite spänning under svänghjul o värme på svänghjul (Inte vevaxel) sen brukar de hoppa av.
Ibland så får man smeka den lite med en hammare, men tänk på att vevaxeln tål ingenting!

Spänning kan man få av reptricket.
Man hänger sågen bunden i svänghjulet o värmer sen svänghjulet med hårtork alt varmluftspistol om man har.
Mycket värme är sämre än lite.

Jag tror bestämt både 346 och 372 har tapp i svänghjulet. Ingen krysskil.

Jag gett mig på detta flera gånger och det har varit lite olika resultat. inga direkt misslyckande, men det tog lite tid o få rätt på det. Mindre såg har ofta lite massa i svänghjulet så de går bättre att laborera med.
Gradskiva på vevaxel eller pinne i cylinder ovan topp är att rek.

Större behöver mer omtanke o ny skåra med krysskil för det ska hålla yrkesmässigt.

Avatar Fallback

Re: svänghjul

axwell  
#85718
Mange skrev:Ibland så får man smeka den lite med en hammare, men tänk på att vevaxeln tål ingenting!


Ett effektiv hammartrick kan vara sätta avdragare i spänn, knacka in centrumskruven samtidigt som den dras åt lite till, ge föremålet som skall bort ett snärtigt slag från sidan med en kulhammare mitt emot krysskilen. Om det går att komma åt så långt in, alt. trä in ett dorn att slå på(inte lika effektivt)
Fungerar olika framgångsrikt beroende på metalltyp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).