Motorsåg och handhållet

Röjsågar på väggen....

28 inlägg 30963 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsågar på väggen....

Naders  
#85365 Jag har lite planer på att skapa lite utrymme i uthuset genom att hänga upp röjsågar och eventuellt motorsågar på väggen genom att fixa några konsoller.
Ska ha plats för 5 röjare å 6 motorsågar.
Tar mycket plats med dem på golvet nu :roll:

Tar därför gärna emot diverse tips på hur ni har gjort och gärna med lite bilder om det går för sig.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågar på väggen....

Jerrka  
#85371 Om du även vill ha plats på väggen till "annat"...Varför inte ordna krokar i taket om möjlighet finns..Skulle jag gjort :)

Avatar Fallback

Re: Röjsågar på väggen....

Naders  
#85376
Jerrka skrev:Om du även vill ha plats på väggen till "annat"...Varför inte ordna krokar i taket om möjlighet finns..Skulle jag gjort :)

Jo det skulle kunna funka men hjälper nog inte så mycket i detta fallet då takhöjden är enbart 200cm ungefär.
Den stora frågan är hur utformningen på "krokarna" ska se ut för att jag ska kunna hänga röjsågen i den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågar på väggen....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85379 Jag hänger sågarna på en spikregel som är 2"*2" funkar oavsett klingskydd/klinga/trissa.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar på väggen....

Jerrka  
#85382 http://www.jula.se/bygg/krokar-och-verk ... 380-page=3

Avatar Fallback

Re: Röjsågar på väggen....

Naders  
#85386
Slurfi skrev:Jag hänger sågarna på en spikregel som är 2"*2" funkar oavsett klingskydd/klinga/trissa.

Ja det var en lösning i den stilen jag hade tänkt mej :smile:
Funkar det även med skydd av typen för trimmers?
En bild hade varit nice då jag inte är helt säker på hur det ska se ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågar på väggen....

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85392 Kom ihåg att hänga dom med motorn uppåt bara! tror att fettet i växeln kan rinna ur längs med axeln annars! vet inte om detta är sant,men det är va jag fått höra nånstanns.....nångång!

Avatar Fallback

Re: Röjsågar på väggen....

Naders  
#85394
Huggarn skrev:Kom ihåg att hänga dom med motorn uppåt bara! tror att fettet i växeln kan rinna ur längs med axeln annars! vet inte om detta är sant,men det är va jag fått höra nånstanns.....nångång!

Någon som råkat ut för detta?

I de butiker jag har varit i som säljer röjsågar så hänger sågarna med motorn nedåt men det är klart......
De ska ju inte hänga där så länge förhoppningsvis :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågar på väggen....

axwell  
#85406 Där jag köpte min gamla Husqvarna hängde det fabrikatets sågar som naders beskriver. Ingen risk menade säljaren, min nya lilla Stihl motorsåg tål inte att ligga på sida.

För att Naders skall få bättre ordning på de längdåkningsskidor som oftast används så blev det även en bild på detta.
Skidhållare.jpg

Röjsågshållare.jpg

Röjsåg och fällriktare.jpg


Fällriktarens överdel är modifierad för att få ett säkrare grepp på stammen.

Klistermärkena på skidorna kommer från äventyr i Dalarna.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar på väggen....

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85408 Det är alltid ett äventyr i Dalarna, även om inte alla ger klistermärken :grin: Det där gula, när var det?

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar på väggen....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85423 Det där med vinkelväxeln upp eller ned har nog ingen betydelse om man inte hänger upp en rykande het maskin.
Men jag har aldrig hängt upp en rykande het maskin, kanske därför jag inte märkt nåt problem på 10 år?

Avatar Fallback

Re: Röjsågar på väggen....

axwell  
#85427 Uppifrån på halvantika Fischerskidorna, gul 1986,-87,-88 och en vit utan årtal(-89 tror inte att det blev något,inställt ?)

Uvskogen skrev:Det är alltid ett äventyr i Dalarna, även om inte alla ger klistermärken :grin: Det där gula, när var det?

Avatar Fallback

Re: Röjsågar på väggen....

Naders  
#85432 Nja, de längdskidor jag har är rätt lätträknade så någon hållare för dem kommer jag nog inte att behöva.
Men den till röjaren såg intressant ut.
Ska se vad jag kan klura ut...... :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågar på väggen....

Jacky  
#85436
axwell skrev:Uppifrån på halvantika Fischerskidorna, gul 1986,-87,-88 och en vit utan årtal(-89 tror inte att det blev något,inställt ?)

Uvskogen skrev:Det är alltid ett äventyr i Dalarna, även om inte alla ger klistermärken :grin: Det där gula, när var det?


Sågen, skidor och stavar är snyggt och prydlig upphängda på krokarna! En sådan god ordning skulle jag behöva :grin:
Fin samling av skidor har du också.
Vasan blev inställ 1990. Det gick med nöd och näppe att genomföras 1989 då det kom ett räddande snöfall veckan innan start! Tyvärr blev det väldigt tungfört och många var tvugna att bryta :sad: Även 1991 var det ett riktigt besvärligt före.

Avatar Fallback

Re: Röjsågar på väggen....

Robertberg  
#85438 När var det som det stod vatten i spåren?
Har för mig att det var nån gång då mellan 89-91.
Men kan vara helt ute och cykla iom att jag inte var född då 8-}

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).