Motorsåg och handhållet

Kedjehastighet Stihl

8 inlägg 11523 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjehastighet Stihl

Lönnskog  
#85257 Hej funderar på att köpa en Stihl, bra priser just nu hos min handlare
Men varken han eller Stihls hemsida kan ge någon information om kedjehastigheten på deras sågar. Någon här som vet på följande modeller.
ms 260
ms 362
ms 250
ms 280
ms 391
Jag ska såga både gammal och grov lövskog (ask, lönn, björk, asp) och klenare av samma sort, mycket lite barr. I normalfallet blir det ved av alltihop.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjehastighet Stihl

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85303 Kedjehastigheten är direkt proportionell mot varvtal, kedjedelning och drevets storlek. Kolla på http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... het#p64824
där du ser hur man räknar. Om man inte vet varvtalet så är en tumregel 9000 varv/min i stock och 13000 olastad. Siffrorna varierar en del men inte mer än +/-10% vilket borde vara tillräckligt för en uppskattning.

Avatar Fallback

Re: Kedjehastighet Stihl

Lönnskog  
#85373 Tack för snabbt svar. Gjorde en excel-fil för beräkning. Finns det något sätt att bifoga en sådan i detta forum?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjehastighet Stihl

Fredrik Reuter  
#85378 Hej,
Absolut!
Kolla här: faq.php#f110

Tänk på att du måste gå ett steg längre och trycka på "Besvara"-knappen som finns under snabbsvarrutan.

Användarvisningsbild

Re: Kedjehastighet Stihl

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85380 Varför är det intressant med kedjehastigheter?

Användarvisningsbild

Re: Kedjehastighet Stihl

stegmaster  
#85384
Slurfi skrev:Varför är det intressant med kedjehastigheter?

Håller med. Trodde kedjehastigheten var ca 20m/s på en motorsåg, men fatter häller inte varför man behöver veta detta????? :surp:
Kollade just instruksjonboken til min Dolmar ps5000, och kedjehastigheten var 22,2m/s vid maks hk.

Användarvisningsbild

Re: Kedjehastighet Stihl

totte  
#85385 Det är ungefär som megapixel på kameror, över ett visst värde vinner du egentligen inte mycket om du ökar, men det säljer. Svensk sågfilosofi har under många decennier varit höga varv och hastighet, vridmoment och kraft talas det aldrig om.

Avatar Fallback

Re: Kedjehastighet Stihl

Lönnskog  
#85494 I den bifogade excel-filen kan man själv ändra värdena i vilken ruta som helst, utom i den sist, i det första stycket. så får man svaret automatiskt i den sista rutan på den raden.

I stycket nedanför står några standarduppgifter, eller eller ett slags lathund för minnet, som visar hur stor skillnad några vanliga förändringar gör.

Jag kan hålla med att motorstyrka/vridmoment är minst lika viktigt som kedjehastighet. Men en orsak är väl svensk fixering vid säkerhet och försäkringsansvar, att man ska ha rätt skyddsutrustning för att inte få avdrag på ersättningen, om det händer något.
Fast det är ju bra om sågen orkar kasta undan spånen. Sedan har ju kedjehastighet en viss betydelse när det man kapar ligger i måttligt spänn, stormfällt eller grova grenar. Går kedjan snabbt har man chans att hinna igenom innan gravitationen eller trycket gör att kedjan nyps fast.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).