Sida 8 av 10

Re: Trimma motorsåg

Postat: ons 28 dec 2011, 12:47
av åberg
Mange skrev:Jag är nog tjatig, men vill gärna ha svar på om avgas portens ner kant redan ligger under kolv, gör det väl ingen nytta o sänka den mer?

Tar mig friheten att spekulera. Ursäkta om jag slösar med era pixlar. :smile:

Om portens underkant ligger nedanför kolvens överdel i nedre dödläget så blir det ju ett trappsteg som avgaserna ska ta sig förbi och om man sänker underkanten på porten mer blir det steget större. Plötsliga ändringar av arean brukar väl sänka gashastigheten, för att få så hög gashastighet som möjligt ska man väl försöka få så mjuka övergångar som möjligt? Spontant känns det som det skulle bli lägre gashastighet om undre kanten på porten sänks mer. I varje fall för en port med rak underkant.

Men om man har en oval port då? Kanske man behöver sänka underkant på porten lägre än kolven för att tillfredsställa följande krav:
1. Öka den portarea som är över kolven i nedre dödläget.
2. Inte höja porten pga att man inte vill ha en toppigare register.
3. Behålla en oval och kolvringsvänlig form.

Tredje punkten är grundbulten i det här resonemanget. Om man vill öka den använda portarean (ovanför kolven i nedre dödläget) och samtidigt vill ha en snäll oval form på porten så måste nedersta kanten på porten gå lägre och lägre ju mer portens area ökas.

Men jag sitter ju bara här och gissar. Välkomna att berätta var jag tänker fel. Eller rätt. Det händer det med. :smile:

Re: Trimma motorsåg

Postat: ons 28 dec 2011, 14:23
av Mange
Det är lätt o halka i tankarna, det gör jag ofta.

Tryck och flöde är ju inte samma sak.
Så fort porten öppnar så minskar trycket radikalt eftersom det inte är tätt.
Ett visst motstånd i ljuddämpare är nog bra då det bygger lite tryck under en viss tid.
Nästan alla sågar har oval port eller i alla fall rundade hörn.
Jag tror inte det finns många som har nedre kant i port över kolvtopp i NDL.
Ofta ser man inte kolvringen, men kolvtopp i Nedre dödläge.
Bredd på port avgörs nog av kolvs diameter med ringens expansion.
För bred så åker ringen ut o ras är faktum. Att ha stolpe som håller ringen, då två eller fler avgas portar var ju vanligt förr.

Att öka portens area ger mer flöde under samma tryck som en med mindre area.
Kompensering mellan dessa två borde ge lika resultat om man ser till volym som passerar genom port. Tänker man i vatten/rör så är det lättare.
Högre hastighet/tryck genom mindre port borde ge samma resultat i volym som passerar en större port med lägre hastighet.
Att öppna en kulventil mer än fullt ger sämre resultat eftersom ytan minskar.

Re: Trimma motorsåg

Postat: ons 28 dec 2011, 20:40
av Emil N
Just att porten hamnar under kolvtoppen är väll inget positivt i sej. Vill man ha en kortare duration så vore det bästa att lägga till material i överkant på porten men det skulle vara bra mycket besvärligare än att svarva av cylindern.
Nu är det ju inte alls säkert att man vinner något med att svarva av cylindern på ex en 346. Jag har bara försökt driva ett resonemang om att det finns tillfällen då man kan få en mer optimal motor genom att "sänka" porten.

Re: Trimma motorsåg

Postat: ons 28 dec 2011, 20:42
av Emil N
Mange skrev:Jag är nog tjatig, men vill gärna ha svar på om avgas portens ner kant redan ligger under kolv, gör det väl ingen nytta o sänka den mer?
Nästan alla sågar har den I höjd med kolv eller lägre.
Tror inte jag sett någon som haft kolvtopp under portens underkant.


Det gör inget om du tjatar. Det är ibland svårt att med ord beskriva så att det går att förstå. Vore lättare med bilder.

Re: Trimma motorsåg

Postat: ons 28 dec 2011, 21:26
av Mange
Jo, det är klart lättare med bilder.

Bild

Re: Trimma motorsåg

Postat: ons 28 dec 2011, 21:30
av Mange
Denna är bättre:

Bild

Re: Trimma motorsåg

Postat: sön 30 sep 2012, 20:32
av Storken
Angående trimning...
Är det nån som provat att trimma dom nyare sk. miljömotorerna?
Funderar lite på en försiktig handpåläggning av min MS 201...

Re: Trimma motorsåg

Postat: fre 05 okt 2012, 21:41
av Bajk
Jag blev oxå lite sugen på att borra upp en ljuddämpare till Partner 500/5000. Har läst igenom tråden men har inte klurat ut vart på dämparen jag ska borra hålet/en? Och om jag behöver sätta dit någon pipa på min dämpare.

Gärna bilder om någon har.

Re: Trimma motorsåg

Postat: tor 25 okt 2012, 13:57
av anersimyra
Jag provade en "fabrikstrimmad" 346 i går, rapp ? Javisst, men ett jävla oväsen. Jag gjorde i dag en helt ovetenskaplig jämförelse med min originalsåg, ja inte tycker jag det är värt pengar och besvär att få en såg som är något rappare och med det jävla ljudet.

Re: Trimma motorsåg

Postat: fre 26 okt 2012, 17:43
av knaggen
anersimyra skrev:Jag provade en "fabrikstrimmad" 346 i går, rapp ? Javisst, men ett jävla oväsen. Jag gjorde i dag en helt ovetenskaplig jämförelse med min originalsåg, ja inte tycker jag det är värt pengar och besvär att få en såg som är något rappare och med det jävla ljudet.

Jaha det finns fabriks trimmade sågar nu!Det var något nytt?

Re: Trimma motorsåg

Postat: fre 26 okt 2012, 19:47
av anersimyra
Du missade dom här: " "

Re: Trimma motorsåg

Postat: fre 26 okt 2012, 20:22
av värmSkog
Hur blir hållbarheten på en trimmad såg?

Re: Trimma motorsåg

Postat: fre 26 okt 2012, 20:54
av Mad
Vi får väl se om Bengt tar sig an 550:in och gör den till en värsting nu när 346:an har pensionerats, lite synd att de blir så högljudda bara.

-Värmskog: Bengt i Skeppshult som trimmar 346 han lämnar 2 års garanti på ett fabriksnytt trimmat såg, till skillnad mot Husqvarna som lämnar 1år på ett original!

Re: Trimma motorsåg

Postat: fre 26 okt 2012, 22:13
av meknisse
Men om trimmningen går ut på att förbruka mer bränsle, höjs sågens produktion tillräckligt mycket för att det är värt en högre bränsleförbrukning? Högre varvtal på kedjan gör även att kläder med högre skyddsklass kan behövas.

Re: Trimma motorsåg

Postat: lör 27 okt 2012, 00:40
av totte
Vanligen höjs inte varvtalet så mycket vid en korrekt trimning, konsten är att få bättre ax och mer ork över hela arbetsvarvsområdet.