Motorsåg och handhållet

Diamantslipstift.

49 inlägg 20013 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Diamantslipstift.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85071 Jag undrar om det är någon som vet var man kann få tag i diamantslipstift som är till för slipning av sågkedjor?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Diamantslipstift.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85077 http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s3220

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134188525

Användarvisningsbild

Re: Diamantslipstift.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85096 De som finns mig veterligen är inga diamant stift i den bemärkelsen att de är metall stift.
Är de det är de inte slipande utan skärande. Då funkar det ännu sämre.

En bra fil o filmall tycker jag är lättare, snabbare o ger bättre resultat.

Man får ändå lära sig samma saker, hur det ska se ut, form, yta etc.

Avatar Fallback

Re: Diamantslipstift.

gasljus  
#85099 kom just från bauhaus, Dremel har 4,8 mm diamantslipstift, kostade ca: 200kr styck

Avatar Fallback

Re: Diamantslipstift.

axwell  
#85123
Mange skrev:Inlägg Skrivet av Mange » Idag, 13:30
De som finns mig veterligen är inga diamant stift i den bemärkelsen att de är metall stift.
Är de det är de inte slipande utan skärande. Då funkar det ännu sämre.

En bra fil o filmall tycker jag är lättare, snabbare o ger bättre resultat.



Det är möjligt att du kan slipa bättre med dina specialfilar men det kan nog inte de flesta, i vart fall inte jag.
Snabbare: inte en chans, jag slipar både höger- och vänstertänder utan ny kedjeförflyttning. Hela resultatet blir mycket bättre än vad jag kan få till med rundfil och mall.

Användarvisningsbild

Re: Diamantslipstift.

Skogshuggarn  
#85126
gasljus skrev:kom just från bauhaus, Dremel har 4,8 mm diamantslipstift, kostade ca: 200kr styck


Gissar att det var CBN/bornitrid stift om de kostar 200 bagare,,,,,

De enda som jag annars kommer att tänka på gällande rena diamantslipstift är "elefanterna" Naxos/Rappold/Tyrolit/Norton, mfl.
Finns även en firma vid namn "Dilox" som pysslar på med bla diamantslipstift, men har aldrig haft med dem att göra,,,,

Avatar Fallback

Re: Diamantslipstift.

axwell  
#85128 Sliptillsats (Klicka på bilden för att se en större bild - öppnas i nytt fönster)

Sliptillsats
för sågkedjor, till Multi. Lev. med 4 slipstift, 4.0, 4.5, 4.8 och 5.5 mm.
Art. nr. 1- Antal Köp
20-4016 119,00 st.


För 119 kr får du slipmall från Millescraft med gradanvisning, inkl 4 diamantslipstift(clas ohlsson)

Användarvisningsbild

Re: Diamantslipstift.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85134
axwell skrev:Sliptillsats (Klicka på bilden för att se en större bild - öppnas i nytt fönster)

Sliptillsats
för sågkedjor, till Multi. Lev. med 4 slipstift, 4.0, 4.5, 4.8 och 5.5 mm.
Art. nr. 1- Antal Köp
20-4016 119,00 st.


För 119 kr får du slipmall från Millescraft med gradanvisning, inkl 4 diamantslipstift(clas ohlsson)



Det var nog den jag köppte men varje gång jag har beställt diamantslipstift så har de inte funnits.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diamantslipstift.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85135
Mange skrev:De som finns mig veterligen är inga diamant stift i den bemärkelsen att de är metall stift.
Är de det är de inte slipande utan skärande. Då funkar det ännu sämre.

En bra fil o filmall tycker jag är lättare, snabbare o ger bättre resultat.

Man får ändå lära sig samma saker, hur det ska se ut, form, yta etc.


Farsan är en jäkel och få till vassa kedjor med slipstift så jag tänkte försöka att få honnom att fortsätta.
Sen får man ju underhålls fila i mellan åt. 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diamantslipstift.

Skogshuggarn  
#85136 Ni får nog ta det där med "diamant"-slipstift med en stor nypa salt.

Dessutom - om sanningen ska fram!, så är renodlade diamantstift inte speciellt lämpligt till sågkedjor.
Orsaken är för lågt HRC/Vickers värde, och då lägger stiftet igen fort som f-n och slutar därmed att avverka.

Användarvisningsbild

Re: Diamantslipstift.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85149 Det där med vasst är ett relativt begrepp.

Mina "special filar" kan du köpa hos ÅTF var du vill....

Jag pratar inte ur skägget här utan att ha gjort ett riktigt ordentligt försök först.
Jag har testat olika stift o kedjor, med olika maskiner o hastighet.
Även med kylning...

I mitt tycke är det svårare o lära sig hålla vinklarna o få ett bra resultat utan värme eller vibrationer.
En cigarr slip/dremmel är svårare att styra än en lätt fil. Det har att göra med faktorer med form, tyngd, tyngdpunkt, vikt, balans, rörlighet för att nämna lite. Att det är svårt o hitta bra stift o se till att det inte blir varmt är oxå viktigt.

Jag påstår inte att det inte går, utan att de som inte kan fila bör först lära sig det först. Blir det bra med din fars filning med stift så för all del låt han göra det hellre än o köra med slö kedja. Dock ska tilläggas att det går utmärkt o lära sig själv så man kan om det behövs.
Det som krävs är kunskap om hur det ska se ut o massor med träning. Utrustning är ett bra handtag o ett par filar för en liten summa. Att stå rätt, hålla rätt, hålla i filen, se till att den är vass och ren är saker man får lära sig med..
Då får de in vinklar o kan lättare se vad som blir fel.

Ta en ny kedja till exempel, den är bra nog för de flesta, men har mycket kvar man kan önska i prestation.
Visst kan man nöja sig om det kommer lite spån, men om man vill prestera något utan att stressa grejerna så vill det till att det är vasst o håller sig vasst!

Det är lättare o lära sig fila med gott resultat än slipa med likvärdigt resultat.

Avatar Fallback

Re: Diamantslipstift.

axwell  
#85163 Tyvärr kan jag inte komma ihåg namnet på metallurgen från Sandvik som var en av förkämparna betr. diamantslipstif med en Dremel som gör 35000 r/m. Jag är rädd att Mange har missat den utveckling av metallbearbetning som inleddes i större skala för ca 15 år sedan.
För att inte skapa värme kopierar man rörelsen av en handhållen fil, det är mycket lättare att bibehålla rätt vinklar vid en förflyttning av 15-20 mm, mot 150-200 mm.

Är det samma typ av Dremel du bedömer, jag använder en uppladdningsbar som alltid är med i utrustningen. Det går snabbare att slipa upp en stensågad kedja än en rutinerad byter den.

Vill man ha värme vid slipning så är traditionella slipskivor riktigt heta.

Användarvisningsbild

Re: Diamantslipstift.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85175 Aja, nu tar du nog i lite grann... Eller är du riktigt kass på att byta kedja!

Användarvisningsbild

Re: Diamantslipstift.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85176 Jo, jag har nog missat en del innom metall vetenskapen, men inte vad det gäller motorsåg, dess teknik, tillbehör, tekniker och utrustningar.

Användarvisningsbild

Re: Diamantslipstift.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85179 Detta med slipstift är inget nytt påfund som kom för 15 år sen, det har exprimenterats med även innan skoveltanden blev till.

Faktum kvarstår!
Vet man hur det ska se ut o kännas för att det ska vara vasst, är det inte så noga vilken metod som används för att skapa detta resultat.

För att få samma resultat som kan uppnås med fil krävs utrusning och kunskap som inte visats i denna tråd eller är tillgänglig för dem vanlige huggaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).