Motorsåg och handhållet

520 XP ??

32 inlägg 26320 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 520 XP ??

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86104 Den klarar lätt ditt 72 svärd.... :lol: Det stod nått på förgasaren jag kommer inte ihåg riktigt, kan kolla senare annars finns det inte ett enda märke på den eller typ skylt

Du kan få köpa den för en femhundring hämta den får du göra själv, kaffe kan ingå vid snabb & krångelfri affär :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 520 XP ??

Yanmar 1502d  
#86116 Vad händer om ngn köper en sådan såg som första såg?
Den låter rent livsfarlig.

Jag kan pröjsa 500 för kaffet bara jag slipper sågen:)

Användarvisningsbild

Re: 520 XP ??

totte  
#86120 Du måtte vara jäkligt kaffesugen :lol:

Nä men det är en bra fråga, problemet är ju att dom här sågarna vanligen köps av folk som inte har en susning om motorsågar och deras användning. Så att om dom alls får igång eländet, så finns inte kunskapen att värdera sågens säkerhet och förmåga. Det är milt sagt inte bra, än värre när sågen dessutom är falskmärkt som nåt proffsmärke.

Användarvisningsbild

Re: 520 XP ??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86145 Det skulle sitta fint med en liten träff nu på vårkanten!
Sågen får du ha på hyllan. Jag tror nästan jag har på känn att den blir mobbad, men har du tur kanske den blir party prizze istället!

Användarvisningsbild

Re: 520 XP ??

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86412 He he nu har dom nog avslöjat sig själva kineserna ,jag kollade i instruktionsboken enl komatsu zenoah som det står.....

Användarvisningsbild

Re: 520 XP ??

swe#kipp  
#86415 hahaha dom är sådär halv listiga ibland :)

Avatar Fallback

Re: 520 XP ??

bolkegard  
#90038 520 XP Orkar denna maskin dra ett 20" svärd i stor stock

var och hämtade en i dag som jag köpte på tradera för 990 spänn och den fungerade bättre en förväntat må jag säga lite lätt justering av förgasaren. provade maskinen på en björk som va ganska grovl. helt klart värt en tusing en så länge :?:

för den som är sugen på att skaffa en kolla på tradera då får man dom för 990
eller så importerar du. köp 10st så så är det bara kasta dom när dom går sönder :grin:



http://www.alibaba.com/countrysearch/CN ... n-Saw.html

Avatar Fallback

Re: 520 XP ??

Bengt Gottfrid  
#93720
totte skrev:Kinesisk smörja, utan tvekan. Köp inte, man får vara glad om den orkar dra sig själv.

Tja
Jo ja tog å köpte en Holstein 520XP från X trading ( blir lite sporrad när man hör att det inte e nåt å ha )
Visst har man sett bättre skal på en del sågar , men jag skall bara såga med den så de e ok
Bränsletank korken va lite korkad men nu verkar den täta som den skall
Har provat en del kina prylar o visst e en del usla men inte den sågen jag fick iallfall
Har några på hyllan ( sågar alltså ) o inga kina sågar ede
1 Jonsered ( bensinen kokar efter 3 min sågning ) vill ju inte meka all tid som var avsatt för sågning
1 Husqvarna ( gnista kommer o bensin men startar gör den inte ) orkar inte dra mera
1 Partner ca 25 år orkar knappt lyfta den (får inte igång den heller )
Därför köpte jag en Holstein
Så här långt ångrar jag ingenting
Lätt e den jämfört med dom andra, o motorstark vill jag säga ( jämfört med min jonsereds såg )
Å inte stannar den heller ( kapade lönn ca 60cm dia) rakt igenom en fröjd efter att ha slitit med dom andra sågarna
Nån som vill bli ve dom för en billig peng ?
Å inte va den svårstartad heller ( såg nog lite förvånad ut :surp: tror jag när jag testade, va ju van att det skall dras ett tag )
Nu har jag inte sågat mera än ca 2-3 timmar , men jobbet gjorde Holstein med bravur ( för 1480 inkl frakt )
Kan rekommendera min såg varmt :smile: till dom som lik mig har utslitna axlar o grinar illa när sågen skall igång
Föresten testade med svärd o kedja från min husqvarna ( passade perfekt kanske inte så förvånade , provade o såga , gick som tåget )

Avatar Fallback

Re: 520 XP ??

Frenell  
#93731 Jag har också en kines,startar och går bra. efter lite mixtrande med större förgasare upptagen dämpare och jackad kolv går den riktigt bra helt klart värt 995 eller vad det var den kostade.
Hade med den en vecka när jag huggde och den startade varje dag och gick bra, sen lånade farsan den och använde den flitigt i några dagar med 18" svärdet som följde med(oregon svärd och kedja!) och sen har jag kört den lite då och då.. men det svåra är väll när man ska ha tag i delar. oljepumpen i min funkar inte riktigt som den borde nu efter 2 år så skulle haft en ny sådan.. men annars är det inget som pajat förutom att startsnöret gick av en gång..

Användarvisningsbild

Re: 520 XP ??

johan eriksson  
#93735
Bengt Gottfrid skrev:
Har några på hyllan ( sågar alltså ) o inga kina sågar ede
1 Jonsered ( bensinen kokar efter 3 min sågning ) vill ju inte meka all tid som var avsatt för sågning
1 Husqvarna ( gnista kommer o bensin men startar gör den inte ) orkar inte dra mera
Nån som vill bli ve dom för en billig peng ?


Beror på vad det är för modell, priset samt var i landet dom finns.

Avatar Fallback

Re: 520 XP ??

Bengt Gottfrid  
#93762 Hva 140 e nog några år 350kr de e ju en Husqvarna :roll:
å finns i gällstad söder om ulricehamn

Avatar Fallback

Re: 520 XP ??

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93778 Varning för dessa kopior, kompisen fick tändstiftet i ansiktet efter att ha kört med den i ca 10 minuter. Splitter och skit från cylinders om mer eller mindre gick i små delar. Cylindernsgods var undermåligt.

Har även läst om ett fall i Skåne där kjedjedrevet flög av gick igenom kåpan, studsade i trädet och satte sig benet på användaren. Skall tydligen ha varit sthil-kopian.

Pratade med två sågförsäljare i gbg som haft inne kina sågar Sthil-kopia och komatsu, de säger samma sak, fungerar ok i ca 10 timmars köning där efter är det bara skrot.

Hur länge har ni använt era sågar nu?

Avatar Fallback

Re: 520 XP ??

bolkegard  
#93783
gossebear skrev:Varning för dessa kopior, kompisen fick tändstiftet i ansiktet efter att ha kört med den i ca 10 minuter. Splitter och skit från cylinders om mer eller mindre gick i små delar. Cylindernsgods var undermåligt.

Har även läst om ett fall i Skåne där kjedjedrevet flög av gick igenom kåpan, studsade i trädet och satte sig benet på användaren. Skall tydligen ha varit sthil-kopian.

Pratade med två sågförsäljare i gbg som haft inne kina sågar Sthil-kopia och komatsu, de säger samma sak, fungerar ok i ca 10 timmars köning där efter är det bara skrot.

Hur länge har ni använt era sågar nu?



en så länge inga problem 520 har nog gått snart 35 tim och inkörningen är 15 tim men man ska akta sig för miljö bränslet för det tålde inte 520xp enligt x- trading. den ända som har hänt är att bågen har blivit knäckt men den tar jag en från husqvarnan"skrot"

Användarvisningsbild

Re: 520 XP ??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93793
bolkegard skrev:en så länge inga problem 520 har nog gått snart 35 tim och inkörningen är 15 tim men man ska akta sig för miljö bränslet för det tålde inte 520xp enligt x- trading. den ända som har hänt är att bågen har blivit knäckt men den tar jag en från husqvarnan"skrot"


Jaha du...

Låter som när den blinde skulle förklra för den döve hur den lame hoppa bock!

Avatar Fallback

Re: 520 XP ??

Frenell  
#93808 Min har ju gått i iaf 2 år den! fast dom kanske var bättre för nått år sen.köpte den på rusta.en bruksbo är det:P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).