sön 04 apr 2010, 23:34#87725
Ett pris, från proffessionell försäljning alltså, sätts mest utifrån vad man vet att kunden är beredd att betala, inte vad varan i sig kostar. Värdet är något skapas i försäljningsmarknaden.
Från säljarens synpunkt är det ju idiotiskt att sänka priset om man vet att man får sälja bra volymer i vilket fall, och på många marknader är det ju ytterst liten konkurrens. Motorsågar och kedjor är typiskt, man vet att kunderna efterfrågar vissa fåtal märken, och att kunderna ofta väljer mer utifrån andra kriterier än pris, alltså kan man hålla priset uppe och ändå sälja. Och nu talar jag alltså om säljaren i stort, inte den enskilda handlaren utan hela distributionskedjan
Notera också att i vissa sammanhang så är ett lågt pris inte en konkurrensfördel, sänker man priset kraftigt på en kvlitetsvara så blir många misstänksamma och tror att nu har t o m detta företag börjat tumma på kvaliteten. En proffsmotorsåg eller proffskedja skall vara dyr, det ingår i hela konceptet. Det finns hela kadrer av forskare inom ekonomisektorn som sysslar med analyser av kundbeteenden och det är alltså otroligt komplexa samband, där slutsatserna ofta går stick i stäv med vad man kan tro.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)