Motorsåg och handhållet

Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

19 inlägg 10218 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Robertberg  
#87721 Man kan ta mer betalt av vissa kundgrupper än av andra, detta kombinerat med till exempel tillverknadskostnad och tillverknadsmängd resulterar i olika priser på olika grejer.
Tror jag.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87723 Nu är det så att jag får olika pris som jag tidigare skrivit.
Jag kan inte ge bort grejer hur som helst, då blir inte verksamheten gammal.
Jag har samma påslag på rubbet! Oavsett kund eller kvantitet.
Skulle det ändras blir det inte de små som ska hjälpa de stora som ofta blir fallet, utan snarare tvärt om, det är en sak jag garanterar!

Att mina inköps priser varierar i förhållande till produkt anser jag är normalt, men inte nödvändigt vis rätt....

Avatar Fallback

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Robertberg  
#87724 Men generellt är det ju lättare att snacka till sig lite rabatt när man köper tusen skruvar än när man köper en.
Samma lika lär det ju vara när man som skördarförare köper 20 kedjor medans privatpersonen köper en.

Självklart har olika försäljare olika tillvägagångsätt.

Användarvisningsbild

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

totte  
#87725 Ett pris, från proffessionell försäljning alltså, sätts mest utifrån vad man vet att kunden är beredd att betala, inte vad varan i sig kostar. Värdet är något skapas i försäljningsmarknaden.

Från säljarens synpunkt är det ju idiotiskt att sänka priset om man vet att man får sälja bra volymer i vilket fall, och på många marknader är det ju ytterst liten konkurrens. Motorsågar och kedjor är typiskt, man vet att kunderna efterfrågar vissa fåtal märken, och att kunderna ofta väljer mer utifrån andra kriterier än pris, alltså kan man hålla priset uppe och ändå sälja. Och nu talar jag alltså om säljaren i stort, inte den enskilda handlaren utan hela distributionskedjan

Notera också att i vissa sammanhang så är ett lågt pris inte en konkurrensfördel, sänker man priset kraftigt på en kvlitetsvara så blir många misstänksamma och tror att nu har t o m detta företag börjat tumma på kvaliteten. En proffsmotorsåg eller proffskedja skall vara dyr, det ingår i hela konceptet. Det finns hela kadrer av forskare inom ekonomisektorn som sysslar med analyser av kundbeteenden och det är alltså otroligt komplexa samband, där slutsatserna ofta går stick i stäv med vad man kan tro.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).