Motorsåg och handhållet

Vilken höjdmätare skall man välja?

6 inlägg 8489 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken höjdmätare skall man välja?

Contorta  
#83984 Vilken höjdmätare är bäst? Suunto eller Silva? Haglöfs elektroniska?
Silva, skall man välja linssikte eller prismasikte?

Inbillar mig att Silva med prismasikte är lättast att läsa av.
Någon med kunskap?

Har tröttnat på att syfta med pinne, blir inte särskilt rätt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken höjdmätare skall man välja?

Axl  
#84017 Ludde funkar fint om man vill ha billigt. Jag har en Suunto med linssikte funkar också bra. Batterier behöver bytas.. förmodligen när du är som längst från dom nya du har hemma...

Användarvisningsbild

Re: Vilken höjdmätare skall man välja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84023 Jag kör med Silvas prismatiska lutningsmätare och tycker att den funkar bra. Den enda gången som den inte funka var när prismat immade igen av kroppsfukt, då den hängde innanför jackan.

Fördelen med lutningsmätare tycker jag att man inte alltid ser trädtoppen vid just 15 eller 20 meters avstånd från trädstammen, men kanske vid 17 eller 22 meters avstånd från trädstammen - vilket funkar lika bra med lutningsmätaren men är krångligare med höjddmätaren. Nackdelen är att en lutningsmätare fordrar en oöm miniräknare - helst med trigonometriska funktioner!

Ludde har jag men gillar den inte särskilt. Föredrar definitivt min lutningsmätare. Vill du verkligen köra en billig höjdmätare, så ta då en gren som är lika lång som din arm. Håll armen spikrak och ställ dig så att du ser rotbasen i linje med handens övre del och trädtoppen i linje med grenens topp. Ditt avstånd till trädet ska nu vara det samma som trädets höjd.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken höjdmätare skall man välja?

Contorta  
#84036 Är Silva höjdmätare beroende av batterier?
(Mäta höjd med pinne tycker jag fungerar för dåligt, därför frågan om höjdmätare.)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken höjdmätare skall man välja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84084 Nix! Den är 100% mekanisk!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken höjdmätare skall man välja?

hawk  
#85284 HEC?
Haglöf Elektorniska Klinometer är jag sugen på att skaffa själv. Jag kör fortfarande med käpp och beroende på hur mycket man sträcker fram armen varierar höjden med en meter.

Det kommer nog att bli en sådan. Undrar om någon här på forumet använder en sådan?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).