Motorsåg och handhållet

Dolmar 5000/ 7900 ???

16 inlägg 8901 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dolmar 5000/ 7900 ???

peppe73  
#82880 Hej på er!!
Ska precis investera i en ny motorsåg!! o behöver lite hjälp med att få några kommentarer om Dolmar. Har läst en hel del bra om dessa sågar, om styrkan o att den är vass! Jag kommer mestadels hugga, för att göra 6" timmer block men ska också användas på ved backen. Jag har tittat på Dolmar 5000! men också på 7900, jag undrar ifall jag klarar mig med 5000 modellen o att det blir lite overkill med 7900?? så kom igen o tala om era erfarenheter om dessa sågar!!

/Peppe



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82881 Dra du till med en 7900.
Sen har du såg i många år framöver!

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

peppe73  
#82883 oki!! ja det lutar nog åt 7900 an, Har lite svårt att hitta återförsäljare till den!? det kanske går att köpa den från Tyskland eller England också!?? vart i Sverige hittar man den då??

/Peppe

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

Robertberg  
#82885 Vart i landet bor du?
En bekant har en 5000, jag har dock aldrig provat den men har bara hört gott om sågarna :)

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

axwell  
#82888 Sibro 8500 kr inkl moms/frakt

http://sibro.jetshop.se/
Men vilken typ av svärdsfäste har Dolmar, Husq. eller Tanaka?

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82895 Svärdfäste är olika på olika modeller i märkena.På 7900 är det samma som Stora HVA fästet.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

erikstodene  
#83202 5000 är grym tycker ja, dock har ja bara Partnersågar å jämföra med. Men efter att köpt den där Dolmaren så känns det inte som ja behöver nån mer såg, kommer nog hålla föralltid känns det som. Fick gashäng nu i vintras när den sög i sej massa pudersnö, men det gör ju inget för man kan ju ändå inte kapa med gasen avslagen...

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

stegmaster  
#83270
erikstodene skrev:5000 är grym tycker ja, dock har ja bara Partnersågar å jämföra med. Men efter att köpt den där Dolmaren så känns det inte som ja behöver nån mer såg, kommer nog hålla föralltid känns det som. Fick gashäng nu i vintras när den sög i sej massa pudersnö, men det gör ju inget för man kan ju ändå inte kapa med gasen avslagen...

Håller med. Har själv en 5000 och den absolut bästa såg jag har haft. Driftsäker och stärk som attan gjamfört med storleken(i cc). Ingen lättvikatare direkt, men det skiljer ju ganska lite mot dom andra i samma storlek.
Dolmar er inte nåt stort märke i Norge heller, men det måste bero på at det finns en dårlig utbygnad av återförsaljare. I sverige har ni ju even egna tillvärkare av såger (Jonsered och Hva), så det gjör det vel endå svårare för Dolmar och andra utenlanska märken.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

peppe73  
#83272 oki!! Men jag undrar hur det kommer att bli nu!! pratade med min återförsäljare o han sa att det inte gick att få tag i Dolmar 5000, då dom utgått ur sortimentet. Eftersom det är Makita som äger/säljer?? så undrar jag om Dolmar sågarna kommer att bli blå nu då?? o heta Makita??? skulle verkligen vilja prova en Dolmar, men verkar rackarns svår att få tag i!? jag bor i Umeå ifall ngn vet nån återförs.

/Peppe

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

erikstodene  
#83274 Det låter konstigt, för min återförsäljare ska få in hela dolmarsortimentet att dema. Dolmar skulle storsatsa på Svenska marknade nu enligt Dolmar säljaren. Kom till Karlstad å varva upp några sågar.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

Huggis  
#83281 Har prövat 7900, en fantastisk såg vad gäller det mesta förutom vibrationerna, men då talar jag om yrkesmässigt bruk, att såga ved med lär den vara optimal.

Annars är det 372 som gäller.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

peppe73  
#83284 Ja har hört väldigt gott om den också!! Jag kommer att använda sågen mycket till att ta ut timmer för timring, men som jag skrev också på vedbacken. hittade också en beprövad hva 55 ny för 4500 kr, nu är detta ingen proffssåg! men har den styrkan?? rätt pris iallafall!! annars en beg 262 xpg kanske är nått. Vill försöka hitta den optimala sågen i mellanklassen, tror 79cc är i grövsta laget!!

/Peppe

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

Huggis  
#83289 55:an ska ju vara en av dom bästa hobby sågarna som går att få tag på, vet dock inte hur den gör sig på vedbacken, vikten är ju alltid av intresse när det kommer till sågar, ju lättare desto mer orkar man jobba.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

axwell  
#83312
Huggis skrev:55:an ska ju vara en av dom bästa hobby sågarna som går att få tag på, vet dock inte hur den gör sig på vedbacken, vikten är ju alltid av intresse när det kommer till sågar, ju lättare desto mer orkar man jobba


"Hobbysåg" ? Ser 55:an som en bondsåg, jag har 2 st och tror att vikten är 5,1 kg/st, drygt 53cc.
Bra på vedbacken, lite trög vid kvistning.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5000/ 7900 ???

senmathal  
#83328 Ser att Hva 55 kom på tal här. Har sett en begagnad till salu för 2000:- , är det rätt pris förutsatt att den är riktig och inte slutkörd. Tillverkningsåret är 2004. Sågen skall huvusakligen användas till att fälla årsbehovet av ved, till kapningen hyr vi en vedmaskin. Säkert fler som sett den men man vill ju inte tipsa så ngn nyper den framför näsan :mrgreen:

Är det något speciellt man skall kolla på för bedömnng av skick. Har rätt skaplig allmän motorskunskap om jag får säga det själv men ingen specifik motorsågserfarenhet.

/Mats

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).