Motorsåg och handhållet

Husqvarna 371

69 inlägg 30513 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 371

swe#kipp  
#89154 Har du inte satt på barstödet upp och ner då, mitt har nån centimeter tillgodo, smalaste delen skall vara uppåt på både inre och yttre stödet !!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 371

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89166 en bra tumregel för kedjespänningen är att om du drar i kedjan i underkant mitt på svärdet så ska det precis vara luft mellan svärd och 3 drivlänkar!! stämmer rätt bra för det mesta! :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 371

Robertberg  
#89175 Är gaaanska säker på att jag inte satte barkstödet upp och ner.
Stödet var redan förbockat för att inte ligga emot, men detta var inte tillräckligt.
Hade jag satt stödet på fel håll hade det legat emot svädet iom att det redan är bockat.

De tre drivlänkarna ska jag tänka på nästa gång jag spänner!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 371

swe#kipp  
#89233 okej ,,,, trodde det låg an mot svärdet :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 371

Robertberg  
#89277 Det gjorde det icke, men det var lite dålig frigång från kedjan ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 371

Naders  
#89278 Är du helt säker på att det ska sitta på utsidan då.
När jag läser dina förklaringar låter det som att det ska sitta på insidan med tanke på den böjda delen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 371

swe#kipp  
#89283 går inte att sätta dom fel vad gäller in och ut sida om man inte borrar och sågar i barkstöden, bara upp och ner man kan sätta fel :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 371

Naders  
#89286 Ok. Bara en tanke....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 371

Robertberg  
#89292 Iom att det är bockat går det inte heller att sätta det upp och ner, såvida man inte är ovanligt korkad och samtidigt brukar våld. Ska ta lite bilder imorn så ska ni få se :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 371

totte  
#89316 Och du brukade inget våld? :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 371

swe#kipp  
#89331 har faktiskt sett sågar med det upp och ner :???:
därför tanken på det :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 371

Robertberg  
#89389 Fan, jag brukade ju faktiskt våld... Dock väldigt försiktigt!

Här kommer bilderna:

Översta och understa taggen fick jag bocka uppåt respektive neråt för att det skulle gå ihop, det var från fabrik bockat något utåt, eller åt höger om man kollar uppanifrån.
DSCF1387.JPG

DSCF1390.JPG

DSCF1388.JPG


Har tidigare i tråden fått anmärkningar på för höga halter av nedsmutsning, den uppmärksamme ser nu att det är sanerat!

DSCF1384.JPG

DSCF1142.JPG

DSCF1385.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 371

Filip_björndahl  
#89393 :surp: ska inte barkstödet sitta på utsidan av sidokåpan på husqvarna. det ser konstigt med det på insidan och det kan vara därför som det tar i kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 371

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89399 Det där ser inte rätt ut.

De som är monterade på sågkroppen, innanför funkar bra och det blir bättre balans.
Om man har mer behov av bättre grepp kompletterar man med ett på utsidan.
Oftast är de monterade på kåpan.

De som är monterade på bultarna sätts ytterst. Detta för att kåpan ska hålla mot svärdet, avstånd o grepp ska bli rätt.
Därför är de vinklade innåt, så de sitter mitt i kåpan ungefär, så att säga.
Då blir det samma avstånd från centrum av kedjan/svärdet till spikarnas insida, både den innanför o den yttre.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 371

Robertberg  
#89406 Nu är det om monterat, tur att det finns forum där man får berättat för sig när man gjort fel!
Men det var nästan rätt...

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).