Motorsåg och handhållet

Stihl ms260

26 inlägg 38697 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl ms260

Robertberg  
#82454 Nu kostar den ju inte ens 5000, så att köpa en 346a för 9000 känns ju rätt onödigt om man inte hugger så mycket varje år och kapar lite ved.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl ms260

peo528  
#82458 Oj tack för alla svar .. Riktigt trevligt att vara med i ett forum där man får så bra gensvar,,
Jag är ingen yrkesman i skogen utan jag äger en fastighet som jag tar hand om själv o behöver därför inga proffsmaskiner så det låter som saken är klar .. Jag köper en ms260 o så får vi se hur det går med mina tanklock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82518 Tror inte du får några problem med locken på 260n!Jag tror att jag har skrivit om det förrut men...enda problemet jag har haft och har hört talas om med stihls lock är oljelocket på ms200 locken är tvådelade,och det som har hänt är att när jag skruvade upp eller dit oljelocket så vred sig under o överdel av locket i förhållande till varandra, å då går det inte att få fast locket i sågen sen! men det är bara att vrida tillbaka halvorna ca ett 1/2 varv eller nåt! om man sätter ner locket i tanken och lite lätt trycker ner eller drar upp locket(minns inte vilket) samtidigt som man vrider locket så brukar det gå bra! minns inte riktigt om det var när jag öppnade eller stängde locket som dom ibland vreds fel!? på övriga stihlsågar har jag inte haft några som helst problem, utan det är som sagt bara oljelocket på ms200! är själv sugen på en 260 trots att jag egentligen inte behöver den! och att jag vet(tror o hoppas)att det kommer en uppföljare i slutet på detta år! :P jag kör med ms361 till 99% nu(snart ms362) men jag känner ett par killar som kör professionellt med enbart ms260 och är supernöjda! den ena killen hade innan han skaffade 260n kört en ms250 eller om det var en 025 i 3år professionellt utan bekymmer!! förrutom att han bytte fjädrar i kopplingen innan han sålde den! rätt imponerande för att vara en "bonnsåg"!!!! jag menar.....3år utan bekymmer är ju jäkligt bra för en "proffssåg"...så......

jag väljer att INTE säga lycka till med 260n....för det behövs inte!! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

Rottadoren  
#83342 Har köpt mig en ms260 under nämnda kampanj då jag tidigare haft en Stiga leksakssåg som gjort mig mer eller mindre vansinnig.
Skillnaden är som natt och dag, det ända man saknar är det låga kompet samt primern för att slippa mata fram bensin.
I övrigt inte mycket tyngre, bra styrka, duger bra till att både fälla mindre träd (har provat björk uipp till 30 cm i diameter) och kapa.

Från ett bökigt arbete till ett roligt arbete med andra ord.

Det skall dock i ärlighetens namn sägas att jag inte ahr några bättre sågar från vare sig STIHL, Husqvarna eller Jonsered att jämföra med, bara leksakssågen.

Jag är dock nöjd och har en fastighet med cirka 2,5 ha blandad skog att sköta om. Det verkar som att ajg kommer att klara mig länge på denna såg.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

totte  
#83371 Trevligt att höra! Har inte själv använt 260 men det är ju en riktig såg. Har du några bilder på den där Belosen du har, vore kul att se i såfall. Jag är småmaskinsgalen nämligen :grin:

Välkommen till skogsforum är väl på sin plats att säga också!

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

swe#kipp  
#83374 Ja just det ja ,,, Välkommen till forumet :)

Tar du hand om sågen lite grann så kommer den där 260'n att hålla i evigheter, ett bra val av såg !!

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83384 Det finns flera versioner av 260. inte alla är proffs såg, men bra farmar såg.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83400
Mange skrev:Det finns flera versioner av 260. inte alla är proffs såg, men bra farmar såg.



njaa....håller inte med dig där mange! alla 260 är byggda på samma sätt! det finns/fanns en 260 som det inte är nån decompventil på,och förrutom decompen så är den exakt lika så vitt jag vet! den säljs/såldes under namnet "farmboss" tror jag,och den är precis lika "proffsig" som dom andra 260! om inte till och med "proffsigare"! fattar inte vitsen med decomp på 50 kubikare! i miona ögon är inte decompventil en "proffs"detalj! eller känner du till nån annan 260 som inte jag vet om? och vad är det i sånna fall för egenskaper som gör den mindre "proffsig" än dom andra? möjligen kan jag väl själv tycka att modellen med snabbkedjespänning inte är gjord för proffs! med den sågen är ju för övrigt lika som dom andra! ms361 har ju också en modell med snabbkedjespänning, men för den delen är ju inte det en "farmarsåg".


nu äre 4-1 till canada o periodpaus mellan första o andra! hoppas ryssarna rycker upp sig!! 😡

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

Rottadoren  
#83414
totte skrev:Trevligt att höra! Har inte själv använt 260 men det är ju en riktig såg. Har du några bilder på den där Belosen du har, vore kul att se i såfall. Jag är småmaskinsgalen nämligen :grin:

Välkommen till skogsforum är väl på sin plats att säga också!


Tack till alla som hälsar välkommen!

Vad gäller Belosen har jag tyvärr inga vinterbilder då den sjåpade sig och inte ville starta i kylan ens med stargas och jag har dåligt med verkstadsmöjligheter hemma då garaget är fyllt med ved. Så den står tvärr översnöad just nu.

Annars skall jag försöka hitta en lämplig plats att lägga upp några bilder. Tyckte det fanns ett boildgalleri som kan passa för detta.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83435 Man får ju dela in såg på nåt vis.....

Enklast är konceptet med Proffs, farmar o hobby klasser.
Är det inte proffs så blir det farmar såg, är det inte det så blir det hobby.
Det byggdes upp på antal drift timmar. Proffs min. 2000tim, farmar såg min 1000, Hobby under 500.

Det kommer ju såg i skarvarna o det får man ha i hänsyn.

Att jag påstår att det finns både proffs o farmar 260 är för att Stihl själv marknadsför (gjorde innan om inte just nu) den så.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83527 Jag har också en som jag haft i 1 år. Mycket bra såg. Är helt nöjd!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).