Motorsåg och handhållet

Stihl ms260

26 inlägg 38486 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl ms260

peo528  
#82366 Hej på er alla..
Jag har precis blivit medlem på forumet o har en lite fråga.

Jag har sett att stihl säljer sin 260 såg nu för ett ganska vettigt pris o undrar vad ni andra tycker om den sågen.
Jag står i färd att köpa mig en ny såg i den klassen o är tacksam för era åsikter/Peo



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

swe#kipp  
#82368 En beprövad och stryktålig maskin, den kommer snart att bytas ut mot en nyare modell som jag har förstått det så om du vill ha en skall du passa på nu !!
Men kolla även efter Dolmar 5000 dom brukar man få för likvärdiga priser ocet det är också en väldigt bra såg starkare och rappare med mindre vibrationer.
Sen har du även 346xpg NE och jonsered 2153 som jag tycker är dom bästa i klassen men dom kostar mer ,,,,
jobbar du i skogen eller sågar du nån gång då och då ??
om du jobbar mycket skulle jag kolla dom två sistnämnda sågarna :)
Men som sagt så är 260 en pålitlig såg som borde hålla i många år om du tar hand om den lite !!!

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82382 Jag har en MS 260 med värme och jag är helnöjd, iofs hobby/vedkörning men iaf prisvärd såg.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms260

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82387 jeg er også fornøyd bruker har hatt min i 4 år behøver snart ny.tror det blir likadan,gillade jonsered och hqa best før
kjedestramming+
bensintank+
tank lokk+

Avatar Fallback

Re: Stihl ms260

Robertberg  
#82391 260 är lite av en "bondsåg" va, medans 261 är proffsåg?
Eller är jag vilse i snöstormen?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

Elias  
#82396 MS250 är en bondsåg medans en MS260 är proffsågen likvärdig HVA 346NE. MS261 kommer först vid detta årsskiftet samtidigt som hva 550 pga miljökraven

Avatar Fallback

Re: Stihl ms260

Robertberg  
#82403 Så det är sågarna med jämn mittensiffra som är proffssågar?
Hade för mig att det var de med ojämn slutsiffra.
Fast 261an kommar ju ha ojämn slusiffra?
Fast det kanske är oväsentligt..
Stihl verkar vara krångligt!

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

Elias  
#82404
obantteg skrev:Så det är sågarna med jämn mittensiffra som är proffssågar?
Hade för mig att det var de med ojämn slutsiffra.
Fast 261an kommar ju ha ojämn slusiffra?
Fast det kanske är oväsentligt..
Stihl verkar vara krångligt!


Det är inte riktigt så enkelt heller. Husqvarna har inte så enkelt system heller men om man lär sig siffror lätt så inga problem :)
MS200/MS260/MS361/MS441 osv osv är proffsågar.
MS192/230/250/280 osv. är bondsågar eller mitt emellan leksaks och proffs.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82408 Tanklocken är ett par av fördelarna med Stihl.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms260

Robertberg  
#82409
Elias skrev:Det är inte riktigt så enkelt heller. Husqvarna har inte så enkelt system heller men om man lär sig siffror lätt så inga problem :)
MS200/MS260/MS361/MS441 osv osv är proffsågar.
MS192/230/250/280 osv. är bondsågar eller mitt emellan leksaks och proffs.


Hehe jag måste nog säga att Husqvarna har ett rätt enkelt system, Står det XP efter så är det ju det bästastebästa ;)
Men nu har jag lite mer koll på tysksågarna med, tack tack :)

Avatar Fallback

Re: Stihl ms260

Akarllson  
#82417 260 vibbererar en jävla massa köp en ny 346XPg T-brike X-tprq istället mycket bättre

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms260

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82419
trislc skrev:
Slurfi skrev:Tanklocken är ett par av fördelarna med Stihl.


Javisst, då dom fungerar, men vänta tills problemen dyker upp!

Har haft den i några år och det funkar, är det inte värre med tex Hva;s tanklock, de är ju dåliga från fabrik?

Avatar Fallback

Re: Stihl ms260

Nonkan  
#82442 Tanklocksdiskussionen finns ju i en egen tråd (orkar inte söka) och för att sammanfatta mina inlägg där så är det inte några problem med oljelocken om de är med svart innerhylsa istället för vit och främst om man överfyller. Det var inte heller några stora mängder tanklock om man jämför med t.ex de vi säljer till HVA

De svarta innerhylsorna kom för flera år sedan och vi bytte i vilket fall en del på garanti, vilket inte var något problem för vår del gentemot Stihl centralt.

Trisic, jag tycker snarare du ska ta en diskussion med din ÅF i första hand. Det kan vara så att de inte orkar reklamera, det är ju enklare att sälja nya lock. Det är ju ändå din ÅF som sålt sågen och det är dem du har affärsrelationen till.

Att Stihl skulle kalla in alla sågar för att byta alla lock på goodwill för att en viss modell har haft lite strul känns något överdrivet, speciellt när HVA har mer problem med att deras lock gängar ur sig, och problemet dessutom har en lösning sedan länge (byte av lock)

Att Stihl-locken rör upp så mycket känslor är lite märkligt. De ser iofs komplicerade ut, men det är inte direkt en dyr del. På HVA reagerar inte våra kunder alls lika starkt, utan det är mer "jag ska ha ett paket filar, 5 kedjor och just det, ta några oljelock också, mitt gamla har ramlat bort", det verkar finnas en slags acceptans att ett HVA-lock försvinner helt plötsligt. Locken kostar ungefär lika mycket på Stihl och HVA, så jag tycker man får mer lock för pengarna om man köper Stihl.

Det kan ha och göra med att Stihlkunder inte är vana vid att köpa reservdelar :)

Avatar Fallback

Re: Stihl ms260

Robertberg  
#82445 Jag tror man tänker som så att Husqvarnalocken inte krånglar egentligen, det är bara det att de gängar ur ibland, så som det kan hända med alla skruvar. Man är inte riktigt "med" när Husqvarnalocken krånglar, utan man märker bara att man tappade locket.
På Stihl så håller man ju på och grejar med locket, och blir förbannad över att det inte fungerar, och då stiger frustrationen.

Jag tycker det är lite märkligt att man tappar locken, man har ju ett senilsnöre?

Fast det är ju INTE detta tråden handlar om...

Avatar Fallback

Re: Stihl ms260

Nonkan  
#82453 Senilsnöret brukar ligga kvar i tanken..

Men för att gå on-topic igen då:

Under kampanjen är MS260 ruggigt prisvärd, speciellt för en som ska kapa ved eller liknande. Lantbrukssåg funkar den också bra som.

Kampanjmodellen är ju utan värme och snabbspänningen, så som ren proffssåg finns det bättre val, som kostar mer såklart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).