Motorsåg och handhållet

Vill veta lite om mina sågar

10 inlägg 8743 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vill veta lite om mina sågar

rogga_144  
#5989 Shaa shaa ny här!
Jag är lite intresserad av motorsågar mm då jag tycker att det bästa som finns är att jobba i skogen o dricka varm choklad :)

Har nydligen kommit över 2 st jonsered 510sp varav jag bytt kolvring på den ena och den andra får bli donatorsåg.

Jag undrar vilket pris dom kan ligga i? Ska ej sälja men kul o veta.
Jag har oxå lite gamla broschyrer jag fick till samt reservdelsblad.
De står i broschyren från 1982 att sågen hade bäst effekt/viktförhållande dvs 0.65hk/kg.
Hur pass e de idag? jag tycker att det är bra prestanda i denna såg för åldern :P

Tacksam för svar!

//Rogga



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5990 Oj, då..
Blev lite dubbla poster där ser jag..

510 är en rätt bra såg, men nog inte värd mycket. runt en 500'ing skulle jag tro..
De senare var mycket bättre. Handtaget på 510 är lite sladdrigt...
Den där Homeliten lät lite mer kul tycker jag.
Har du nån bild på den?

Avatar Fallback
rogga_144  
#5991 Hej igen!
Okej, bara undrade lite.
Har ingen bild på Homeliten i skrivande stund men kan iaf säga att den är hammarlacksblå, jag tror att det är modell C5 står de på den iaf. Och att det är mekanisk kedjesmörning :P Den ser ungefär ut som en ikulltippad gräsklipparmoror med svänghjulet på vänster. Charmig stor sak med ordentligt med ljud och vridmoment i :lol:
Det som fattas till den är kedja, annars har jag allt. fick den av morfar, hade inte används på 20 år o den startade!! På 20 år gammal soppa:P

Kan ev lägga in nån bild lite senare.

//Rogga

   TS
Avatar Fallback
rogga_144  
#5992 Hej igen!

http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dsv

Gå in på den här länken, en sådan Homelite har jag exakt. Nån som kan ge mig ett bra bud på hur gammal den kan vara?


Längst ner på sidan finns en motorsåg man kan klicka på för att komma till huvudsidan, Längst ner till höger finns en röd Stihl 015, jag har 2 sådana fast dom heter 020 AVP, dom är vita med tillägget "Professional" tankarna sitter ovanpå fram och vid gashandtaget ungefär. En av dom jag har är nyare och har elektronisk tändning, den har alltid strulat så den har inte gått särskillt många timmar. Dom första sågarna jag ägde, fick dom av min far när jag var 13 år, jag fyller 20 nu i juni 8)


mvh Rogga

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6002 Jo de är söta saker de där Homelite sågen.

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument


Denna heter 8-29 o är nog den gulligaste jag har...

Bild

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6004 På bilden under mitt namn finns en Homelite xp1000 med 64" svärd..
Kul leksak det där svärdet, tyvärr inte kvar här. Jag bytte bort det mot en såg jag jättegärna ville ha.

Nu sitter det på en Homelite 2100 i Ryssby skogsgymnasiums utställning.

Jag fick separations ångest o skaffade ett annat, dock inte med Homelite logga, men 74" istället.

:wink:

Avatar Fallback
rogga_144  
#6023 Schysst med faktan och spränkskissen! Tack! :)
Finns det fortfarande grejer att få tag på nånstans? Det skulle inte skada med ett nytt drev.

Har sågen nåt samlarvärde eller så? För nåt år sen när jag fick sågen så ville jag och polarn bygga gocart av motorn (Stor och stark ;) ) men för säkerhets skull så kollade jag med en gubbe i soknen som samlar på allt, han har även eget gårdsmuseum mm. Men han sa att den var värdelös så den kunde jag göra vad jag ville med. Det blev inget gocartbygge (tur kanske?) så har den bara blivit stående sen dess (synd att ha sönder den) Startar och varmkör den dock regelbundet för att jag gillar sången i den:P

MVH Rogga

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6029 Nja, samlar värde vet jag inte.. Krångligt med priser tycker jag.
Inga såg har direkt samlarvärde.. en hundra lapp eller så.
Mycket lättare o byta..

Jag kan tänka mig att ge 300 för en såg jag inte har i samlingen om den är komplett. Lite mer om det är nåt jag riktigt gärna vill ha.

Är det udda eller speciellt kan det bli e lusentapp om det är innan 1960.

Unika såg som tvåman's o 1:a generationens sågar kan ge lite klirr i kassan, men inte över 5-6 tusen.

Handlar mycket om intresse, hur man ser på saken. Jag ser hellre sågen kommer i en samling än att de blir en vandrings trofé på annons sajterna..

Avatar Fallback
rogga_144  
#6032 Håller helt med. En såg är till för att användas i skogen 8) Kul o ha en gammal veteransåg. Fattas bara en kedja för o kunna pröva den i skogen. Är mycket intresserad av veteranprylar, har lite veteranbilar och så, så jag är ganska pedantisk. Jag gillar att ha puts på grejerna. Kan hålla på i timmar o göra rent sågarna efter en dag i skogen. Extra noga när dom inte ska användas på ett tag. Mycket trevligare med en ren såg oxå. Mycket roligare o meka om inte annat :D

//Rogga

   TS
Avatar Fallback
rogga_144  
#6343 Drog igång Homelite:n igår:P Det smäller så från avgassystemet (??!?) så det känns låångt in i bröstkorgen:P Hääärligt ljud och rapp ton 8)

//Rogga 8)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).