Motorsåg och handhållet

Rättviks Pricken

22 inlägg 6717 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rättviks Pricken

Ture  
#81609 Hej!
Är det någon som har sett eller till och med använt "Rättviks Pricken"? Jag skulle så vilja veta vad man har använt den till. Bild finns på vår hemsida http://www.skogsmuseet.se
Mvh / Ture



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rättviks Pricken

axwell  
#81618 Kan kanske besvaras av någon erfaren tummare(virkesmätare)?? Det är en gissning!!

Avatar Fallback

Re: Rättviks Pricken

Ture  
#81619 Det är också vad jag tror. Vi får väl se om det dyker upp någon på forumet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rättviks Pricken

axwell  
#81624 I början av sextiotalet klippte jag hålkort med en speciell håltång, ibland kunde man bli 3-4 bitar på efterkälken. Jag kan inte garantera att dom bitarna alltid fick rätt data då jag klippte dem efteråt.
Då var det en snabbare hålkortsmaskin på gång, därav min gissning.

Avatar Fallback

Re: Rättviks Pricken

flisshejk  
#81629 Axwell är nog inne på rätt spår det är före gångångaren till den datadosa som hade kommit när jag började som virkesmätare den vi hade var betydligt mindre.

Avatar Fallback

Re: Rättviks Pricken

Ture  
#81633 Jag tror er, men det kommer en föjdfråga. Det är olika färger på knapparna och räkneverk vid varje knapp. Då var man alltså tvungen att efter dagens slut föra över resultatet från "Pricken" till papper?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rättviks Pricken

Ture  
#81635 Nu har jag lagt upp större bilder på vår hemsida
http://www.skogsmuseet.se/index.php?opt ... icle&id=77

   TS
Avatar Fallback

Re: Rättviks Pricken

axwell  
#81637 Tyvärr, siffreringen 8-46 får jag inte ihop med rot, topp, längd, klass, trädslag osv. Jag var nog ute i periferin.

Användarvisningsbild

Re: Rättviks Pricken

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81661 Har egentligen inget o bidra med till detta men fick en idé...

Då jag som liten pojk följde med far i sitt arbete som truck förare på sågverk här i skåne så fick jag ibland kolla lite i sorteringen.
Där mättes o märktes stock samt inventerades i olika klasser/fickor där de sen tippades av sorteringsbandet.

Av bilden att döma så kunde detta vara en manuell version av detta...

Som sagt har jag ingen aning, men fick detta för mig.

Användarvisningsbild

Re: Rättviks Pricken

totte  
#81670 Troligtvis en färg per trädslag, gran, tall, löv. Sen trycker man ner rätt diameterknapp för varje träd man klavar, så räknas diameterklassen upp med ett. Har man grövre träd än 46 får man skylla sig själv! Sen får man skriva av det när man är klar.

Är vad jag gissar.

Avatar Fallback

Re: Rättviks Pricken

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81764 Om jag inte är helt fel ute så användes det av "prickare / skrivaren" vid rotpoststämpling
Alltså ett antal pers som klavar och stämplar och en som "prickar"

Tre färger för trädslag och resp tangent för brösthöjdsdiameter

Avatar Fallback

Re: Rättviks Pricken

axwell  
#81776
Anders A skrev:Om jag inte är helt fel ute så användes det av "prickare / skrivaren" vid rotpoststämpling
Alltså ett antal pers som klavar och stämplar och en som "prickar"

Tre färger för trädslag och resp tangent för brösthöjdsdiameter


Du kan ha rätt men det verkar ändå svagt att allt löv tex bok, ek, och sälg hamnar i samma fålla. Om det avser centimeter borde man ha kostat på sig en bredare skala eller tecken för "grövre".
Men om det inte kommer fler bud så tycks du ju vara närmast.

Användarvisningsbild

Re: Rättviks Pricken

Skogshuggarn  
#81777 Är inne på samma som Anders A/Totte,,,,,

Dosan är för T/G/L + klavad brösthöjdsdiam.

Känner dock en pensionerad stämplingsförrättare som kanske kan svara mera exakt på frågan.

Återkommer,,,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Rättviks Pricken

totte  
#81785
axwell skrev:
Anders A skrev:Om jag inte är helt fel ute så användes det av "prickare / skrivaren" vid rotpoststämpling
Alltså ett antal pers som klavar och stämplar och en som "prickar"

Tre färger för trädslag och resp tangent för brösthöjdsdiameter


Du kan ha rätt men det verkar ändå svagt att allt löv tex bok, ek, och sälg hamnar i samma fålla. Om det avser centimeter borde man ha kostat på sig en bredare skala eller tecken för "grövre".
Men om det inte kommer fler bud så tycks du ju vara närmast.


På den tid det begav sig så var det bara så att löv var löv. Skulle det vara nåt annat så var det bara i speciella huggningar där bok eller ek t ex var dominerande trädslag. Slutet av 70-talet när jag jobbade i skogen fortfarande så åkte allt sälg, asp, al, björk, mm i lövmassan. Ek var lite speciellt har jag för mig, om det var massabitar så åkte det med i tallen vill jag minnas, för mycket harts i veden för att platsa i lövmassan. Bok fanns det knappast i några blandskogar på småländska höglandet.

Förmodligen antecknade man väl dom stora busarna manuellt, träd över 46 är faktiskt rätt ovanliga i normala skogsbestånd i största delen av landet, det handlar ju om runt 2-kubiksträd.

Avatar Fallback

Re: Rättviks Pricken

Ture  
#81788 Jag får väl vänta en stund och se om "skogshuggarn" får något svar från stämplingsförrättaren. I annat fall så köper jag den förklaringen som har kommit fram.
Då blir "Pricken" registrerad och placerad i vår föremålssamling. Kommer också ut på http://www.kulturarvvasterbotten.se/ eller hur, Totte?

Tror att jag ska ta fram några andra föremål! Vi har lite till som vi inte vet vad det är!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).