Motorsåg och handhållet

Motorsågs körkort, vilka har ?

74 inlägg 26922 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91953
Zixten skrev:
knaggen skrev:Men kom ihåg att det är bara en säkerhets kurs.



Hoppas att knaggen inte tycker att det är fel med säkerhet när man jobbar med motorsågen...

Säkerhet är helt okej men om man skall hård dra det så skall det inte vara ett motorsågs körkort utan ett diplom på att man har en säkerhetskurs bakom sig.
För det säger inget om innehavaren av körkortet och dennes kunskaper i ämnet vem som helst kan fälla ett träd men sen då när man kommer in på aptering och dom olika sortimenten vad kan innehavaren då ??.
Sen har jag pratat med en på säker skog som har handen i syltburken och han börjar också misstro det med körkort han har fått skriva ut kort till folk som är helt olämpliga att ens ha en m-såg i handen dom har klarat uppkörningen så vad skall han göra .
Sen att en del företag går ut med att dom är certifierade bara för att dom har gått en kurs i säkerhet då börjar det att glida snett för då kan vilken pukopelle som klarar ett körkort säga att han/hon är certifierade och det är då det har gått åt helvete .
sen kan man hoppas att säker skog gör om hela iden om kortet .

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91954 Varför göra om?
Säker skog är ju en säkerhets- och ergonomikurs.

Håller dock med om att apteringsdelen saknas helt, men det är väl en egen utbildning utöver det som Säker skog erbjuder?

Jag hoppas att man inte utfärdar körkortet hur som helst, utan håller sig till de examinationspunkter som det bestämts om.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91962
knaggen skrev:För det säger inget om innehavaren av körkortet och dennes kunskaper i ämnet vem som helst kan fälla ett träd men sen då när man kommer in på aptering och dom olika sortimenten vad kan innehavaren då ??.
Sen har jag pratat med en på säker skog som har handen i syltburken och han börjar också misstro det med körkort han har fått skriva ut kort till folk som är helt olämpliga att ens ha en m-såg i handen dom har klarat uppkörningen så vad skall han göra.


Frågan är ju om aptering och sortiment skall vara med i ett motorsågskörkort.
Det är ett bevis på att du kan hantera sågen på ett säkert och bra sätt, aptering och sortiment är en helt annan sak.

Angående folk som klarat körkortet som är helt olämpliga att ha motorsåg i handen. Om så är fallet är det väl instruktören som godkänt dom som gjort fel.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

totte  
#91972
Zixten skrev:Angående folk som klarat körkortet som är helt olämpliga att ha motorsåg i handen. Om så är fallet är det väl instruktören som godkänt dom som gjort fel.


Är väl som med bilkörkort, finns alltid folk som klarar uppkörningen trots att dom aldrig borde få sätta sig bakom en ratt. Inträffar i all utbildning, som lärare på universitetet såg man en del som man egentligen ansåg fullständigt olämpliga men som klarade alla prov, det här är nåt som aldrig går att gardera sig emot.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Pidden  
#92158 Jag har AB, Tog det i 3an på gymnasiet! Har funderingar på att kanske ta CD också men i varje fall C.

Än så länge är det inget måste men det lär väl komma allt eftersom skulle jag tro!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

swe#kipp  
#92162 En kompis tog C kortet för ett tag sen och då var det lite folk med som hade gått A+B och sen direkt hoppat på C men dom hade kuggat sig så verkar kräva lite mer än A+B som ju mest är säkerhetskurser tycker jag (nyttiga sånna dock) :)

Jag tänkte ta C vad det lider och vem vet kanske D med, jag tror att det kommer att bli krav på dessa kort i en eller annan form i alla fall från arbetsgivare och försäkringsbolag ,,,,,,, hörde att en vedtillverkare i mina trakter var tvungen att ta A+B för att få teckna sin ansvarsförsäkring (vet inte skälen till det) så det börjar ju smyga sig på lite som det verkar !!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Svante Hansson  
#119319 Ytterligar C-kurser kommer att hållas till hösten.-troligen en i september, en i november/dec som vanligt och troligen även i Jan/Feb som vanligt i Boråstrakten.
Kan ochså berätta att kurserna är certifierande och att vi är certifierade instruktörer.
Väl mött i skogen
Svante

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Naders  
#119334 @ Svante
Vet du om det kommer några kurser för C i Blekinge-trakten i framtiden?

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Robertberg  
#119376 Har för mig att man det rekomenderas att man har 80 timmars praktiskt erfarenhet i skogen för att ta C, Då blire förstås lite svårt att fixa C direkt efter AB :)
Senast redigerad av Robertberg fre 18 feb 2011, 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Svante Hansson  
#119377
obantteg skrev:Har för mig att man der rekomenderas att man har 80 timmars praktiskt erfarenhet i skogen för att ta C, Då blire förstås lite svårt att fixa C direkt efter AB :)


hej
Du behöver inte 80 timmars praktik mellan proven. Men du skall ha minst 80 timmars motorsågsanvändning i händerna och kunna köra motorsåg, alltså vara "hänt" med sågen.
Om du är det när vi kör B-provet kan du gå vidare till C, annars måste praktiken till.
Om du kan vara säker på att det märks ganska tydligt hur mycket du kört. Ingen blir lämplig C-kursare efter en 4 dagarskurs som nybörjare.
//S

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119538
Svante Hansson skrev:Ytterligar C-kurser kommer att hållas till hösten.-troligen en i september, en i november/dec som vanligt och troligen även i Jan/Feb som vanligt i Boråstrakten.
Kan ochså berätta att kurserna är certifierande och att vi är certifierade instruktörer.
Väl mött i skogen
Svante

Yrar du inte nu c är ingen certificering utan en säkerhets kurs i avancerad träd nertagning
annar så får jag höra med AA

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119549 Han skriver inte att man blir certifierad om man går kursen bara att kursen som sådan och kursledarna har genomgått någon form av certifiering. Du slipper nog AA :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119571
th skrev:Han skriver inte att man blir certifierad om man går kursen bara att kursen som sådan och kursledarna har genomgått någon form av certifiering. Du slipper nog AA :grin:


Varför skriver dom så här då för (Kan ochså berätta att kurserna är certifierande)

Finns det icke certifierade som håller på med säker skog ???
Och AA är ingen förkortning på en organisation.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Svante Hansson  
#119593 Hej igen
Här kommer en beskrivning av målen med C.
Motorsågskörkort nivå C, Trädfällning, avancerad
Syfte och mål:
Utbildningen syftar till att ge de kunskaper och färdigheter som krävs för att på ett säkert sätt använda motorkedjesåg och fällningshjälpmedel vid svåra och riskfyllda arbeten i samband med skogsarbete såsom fällning av svåra träd, nertagning av svårt fastfällda träd och tillvaratagande av vindfällda träd.

• Kunskaper om gällande säkerhetsbestämmelser vid användning av kedjemotorsåg vid avancerat skogsarbete enligt ovan och de risker som är förknippat med användningen. (genom t.ex. berörda delar i AFS 2000:2)
• Kunskaper och färdigheter att rekognosera, planera och genomföra trädfällning av ”svåra” träd med god kontroll och säkerhet, liksom att kunna bedöma vad som inte kan/bör göras med motorsåg.
• Kunskaper och färdigheter att rekognosera, planera och genomföra uppröjning och tillvaratagande av fastfällda träd och träd som skadats genom t.ex. vindfällning och snöbrott med god kontroll och säkerhet, liksom att kunna bedöma vad som inte kan/bör göras med motorsåg. God kännedom om tillgängliga arbetsmetoder. Observera att det i samband med omfattande uppröjningsarbeten av stormfälld skog på normal skogsmark krävs kompletterande utbildning med repetition och instruktioner om aktuella arbetsmetoder och säkerhetsutrustningar.
• Kunskaper och färdigheter att använda olika kraftfulla fällhjälpmedel som vinsch, fällriktare, flera kilar i bredd och i flera lager.
• Kunskaper och färdigheter att fälla, kvista och kapa trädstammar och grenar i spänn på ett säkert sätt.

Om du klarar detta under en tredagars kurs så får du ditt C-körkort.
Alla instruktörer som har kurser är certifierade av Säker Skog. och kvalitetssäkrade. Kontakta mig gärna för mer info.
//S

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).