Motorsåg och handhållet

Motorsågs körkort, vilka har ?

74 inlägg 26914 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88099 Jag tänkte ta C-kortet nu, och se vad man träffar för bra folk som kan dela med sig av erfarenheter. Hoppas det är lika givande som A-B, för den tyckte jag var kanon! Speciellt ergonomi.

Tycker jag haft nytta av kursen, även om många saker kan tyckas självklara är det bra att få en ordentligt genomgång så att man inte gör fel av gammal (o)vana.

//.D

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88161 http://www.svo.se/minskog/dev/kurser.as ... result=yes

här har du några kurser

själv så kommer ja nog hoppa på c kursen i rankhyttan 05-05 om den inte är full

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Naders  
#88164 Väntar själv på att kursledaren ska lyckas samla ihop ett gäng för att ta C-kortet.
Skulle vara riktigt kul om det nu blir av någon gång.....

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

swe#kipp  
#88188 Jag skall skriva/köra upp för A-kortet nu på söndag sen tar det väl nån vecka innan det blir dags för B men det är ju mot C man vill men det är väl bara att ta alla stegen och se glad ut :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Contorta  
#88193 Har tagit AB via SV och kan varmt rekommendera kursen.
Särskilt med EU-bidrag: Nästan ingen kostnad. Inte mycket att fundera på, bara att göra.

Alla som deltog tyckte utbildningen var bra oavsett nivån på tidigare erfarenheter, och man lär känna lite nytt folk på köpet.
Utbudet av C-kurser är sämre, då den kräver mycket mer av arrangörerna.

Räkna med totalt 40 timmar skoltid+lästid+uppkörning.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88206 Kanske formulerade mig fel.

Min C-kurs börjar på tisdag (Plönninge) och jag ser verkligen framemot det.

Passar på att utnyttja EU-checken tänkte jag.


//.D

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88231 Jag har anmält mig till C-kursen i Rankhyttan och han på skogsstyrelsen sa att han ska börja göra utskick på måndag. Men vet ej om den är full än. kursen kommer i alla fall hålla till på Rankhyttans härrgård o dom har övernattnings möjligheter ska ringa o boka rum osv på tisdag eller onsdag. Får hoppas att några fler här på forumet är med där.

När jag var på AB-kursen på kvinnersta skolan så träffade jag Vedbrand här på forumet men han är bara inne o läser här.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Jerrka  
#88235 Har ej motorsågskort men går en 3 gångers kurs som heter säker skog...Och anordnas av champs of logging...Dom har allt möjligt i utbilningsväg.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88289
Jerrka skrev:Har ej motorsågskort men går en 3 gångers kurs som heter säker skog...Och anordnas av champs of logging...Dom har allt möjligt i utbilningsväg.



det blir nog för mig att köra via dom efter jag har fått mitt C på körkortet. men måste göra lite andra utbildningar i mellan

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90400 nån som har c-kortet som vet om det är lika knappa formuleringarna på frågorna som det är på A och B?

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Ivarsson135  
#90402 Jag har tagit Motorsågskörkort A och B på skolan två veckor sedan och jag tänker försöka ta C- körkortet också.

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90427 Efter att ha varit till alfta i veckan å tagit "grönt kort skogen" så skrämde läraren där upp dom flesta å sa att försäkringarna inte gäller om man arbetar som underentreprenör, om det är sant eller inte vet ja ej, men ja planerar ta abc innom närmsta tiden så man inte ställer till nått...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90430 Ska ta och försöka införskaffa c kortet till hösten då man har lite mer tid över! Bara hoppas att det finns tillräckligt många intresserade så att det blir någon kurs...

kan arbetsförmedlingen betala för AB motorsågskortet?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90490
SkogsGotte skrev:Ska ta och försöka införskaffa c kortet till hösten då man har lite mer tid över! Bara hoppas att det finns tillräckligt många intresserade så att det blir någon kurs...

kan arbetsförmedlingen betala för AB motorsågskortet?


jag tror inte att dom gör det men det skadar jö inte att fråga.
I mitt fall så är ja arbetslös och är i det så kallade Fas 3 och är satt i nåt dom har döpt till Samhällstjänst av nån anledning tycker att det låter som att man är en kåkfrarare.... o ja är med i ett eu prodjekt som är meningen att det ska bli ett kooprativ och dom står för alla utbildningar och min tanke är att ta hela registret

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Contorta  
#90495 På kursen jag gick fanns det en deltagare som fick betald utbildning från arbetsförmedlingen. Han kunde göra att han kunde få jobb om han hade AB motorsågskörkort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).