Motorsåg och handhållet

Motorsågs körkort, vilka har ?

74 inlägg 26927 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Naders  
#81354 Tog faktiskt tillfället i akt och tog A+B genom Studieförbundet. Detta gjorde jag helt frivilligt och tycker att det lönade sig.
Allltid kul att träffa lite skogsfolk.... Allt från nybörjare till fullblodsproffs.
Men en sak kan jag säga och det är att alla lärde vi oss något nytt. Som det här med säkra hörnet, kanonsäkert sätt att fälla träd.
Alltid viktigt med säkerheten när man som jag oftast är ensam i skogen.

Nu håller kursledaren på att försöka dra ihop en skara för att kunna anordna en cirkel för C med.
Annars är det Osby som gäller sa han.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Robertberg  
#81365 Var skulle den C-kursen hållas i såfall Naders?
Jag är intresserad, är dock inte helt säker på att jag har de förkunskaper som krävs än..
Har även fler bekanta som jag vet är intresserade, beroende på hur långt ifrån kalmartrakten det är.

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Filip_björndahl  
#81382 jag har motorsågskörkort och jag har ju inte lidit av att ha det men det är stor skillnad på olika lärare, jag tog mitt på skolan och den läraren hade en åsikt. men senare så hade vi en från skogsstyrelsen där som hjälpte lärarna i skogen och han tyckte helt annorlunda. Det var säkra hörnet som krångla lärarn tyckte att bara kil var tillräckligt för att genomföra en säker fällning och han på skogsstyrelsen tyckte att det var av ytterst största vikt att ha säkra hörnet och kunna använda det som man skall. Men det är bra och kunna i vissa situationer ett starkt lutande träd är det ju bra och använda det men det är ju inte en nödvändighet som han nästan hävdade. och att göra det på varenda träd är ju bara att glömma om man ska få något gjort.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

swe#kipp  
#81383 Jag har fällt med "säkra hörnet" under några år och jag tycker inte att det stjäl så mycket tid, jag gör det inte på varje träd men rätt ofta så sker det !!
Tycker att den mesta tiden att spara in är med rätt teknik för att kvista och där har i alla fall jag en hel del att bättra på :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Naders  
#81447
obantteg skrev:Var skulle den C-kursen hållas i såfall Naders?
Jag är intresserad, är dock inte helt säker på att jag har de förkunskaper som krävs än..
Har även fler bekanta som jag vet är intresserade, beroende på hur långt ifrån kalmartrakten det är.

Det är sagt att den skall hållas i Karlshamns-trakten.
Är ju dock en bit att åka från Kalmar.
Förkunskaper som krävs är A+B givetvis samt 100 timmars praktik på detta.
Tror jag har rätt om timmarna, kan vara fler och även färre.....

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Robertberg  
#81462
Naders skrev:Det är sagt att den skall hållas i Karlshamns-trakten.
Är ju dock en bit att åka från Kalmar.
Förkunskaper som krävs är A+B givetvis samt 100 timmars praktik på detta.
Tror jag har rätt om timmarna, kan vara fler och även färre.....


Mja då är det ju en bit att åka, men är det inte en 3 eller 4 dagars kurs? Jag har en arbetskompis som pendlar Asarum - Torsås varje dag till jobbet, det blir några mil!

80 timmars praktik är jag rätt säker på att det är som krävs, det är den siffran jag alltid har hört iaf.
Det blir nog inte aktuellt att gå där neråt, men lika bra att höra sig för!

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Naders  
#81476 Jag ska höra med kusledaren så jag återkommer i ämnet....

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Filip_björndahl  
#81485 Att pjoska med kil på varje träd är också att glömma om det ska gå i rätt tempo men man ska ju vara säkerhets medveten även om man inte alltid följer konstens alla regler. Till exp man försöker ju fälla i den lutningen trädet lutar åt men går det inte så fixar man fram en kil i bältet och bankar in den. Det men det stämmer att kvistningen är det som själ mest tid men man kan ju förbättra allt hela tiden om man blir fullärd så kan kan lika gärna gå i pension.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87180 Fick A-B kortet 2010-03-17 och ska satsa på C här näst... vem vet kanske blir hela registret

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87688
Vesslan skrev:Nja, Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter AFS 200:2 paragraf 12 säger att: "Den som arbetar med en motorkedjesåg eller röjsåg SKALL ha genomgått utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens för arbetet"

Det tolkar jag som en lag....

Jobbar man med motorsåg så skall man således ha utbildning (därmed inte sagt motorsågskörkortet men det är ju den utbildning som gäller idag). Det finns mig veterligen inga andra motorsågsutbildningar som är etablerade idag (skogsskolorna kör ju motorsågskortet)!

Vesslan


Jag har A,B och C körkort. Samt är instruktör och examinatör för A och B.

I princip har du rätt Vesslan, men som du också antyder så står det inte i lagen om motorsågskörkortet utan bara krav på kunskap och i dagsläget är det vad jag vet bara motorsågskörkortskurser som finns som enskilda kurser. Naturbruksgymnasierna har kört motorsågskurser i "alla tider" men när körkortet kom anpassade man sina kurser och la in prov i kurserna. Vilket jag tycker var mycket bra så utbildningen blev samma oavsett var man gick kurs.

Det var mycket intressant att försäkringsbolaget krävde m-kort. Det gjorde inte mitt f-bolag när jag försäkrade min firma. Vilket bolag var detta? Skulle vilja ringa och höra med dem om deras motivering.


Jag kopierade in lite från AFS 2000:2 som styr det hela. Där står att "arbetsgivaren skall förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs" och det är ju inte bara m-kortet som kan ge förvissning om rätt utbildning. Tex en naturbruksutbildning i skog och en tids erfarenhet räcker säkert också. Men vad jag vet så finns det inte något rättsfall på det.

Intressant även med de två sista styckena jag kopierat. Det är angeläget att alla utbildar sig som håller på med motorsågar och även att man kontinuerligt följer upp utbildningen med fortbildning. Undra vad det innebär i år? Kontinuerligt... hummm är det var 10:e år eller var 5:e? För m-kortet är inget man måste förnya för att det skall gälla - vad jag vet.

Martin


"Till 12 § Enligt 3 kap. arbetsmiljölagen åligger det arbetsgivare att informera sina anställda om de risker som kan vara förknippade med arbetet. Arbetsgivaren skall också förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs för arbetet och vet vad han har att iaktta för att undgå riskerna i arbetet. För att kunna använda rätt arbetsteknik vid trädfällning och upparbetning av träd med motorkedjesåg är det viktigt med genom utbildning förvärvade kunskaper. Det är särskilt viktigt att den arbetande har goda kunskaper om de olika arbetsmomenten vid trädfällning och kan bedöma vilken teknik som är lämplig vid varje fällningssituation.

Det är angeläget att även ensam- och familjeföretagare som använder motorkedjesåg och röjsåg har kunskap om säker användning och om riskerna med arbetet.

...

Det är viktigt att grundutbildningen följs upp med kontinuerlig vidareutbildning med hänsyn till teknik- och branschutveckling."

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87842
Ekhagas trädfällning skrev:
Vesslan skrev:Nja, Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter AFS 200:2 paragraf 12 säger att: "Den som arbetar med en motorkedjesåg eller röjsåg SKALL ha genomgått utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens för arbetet"

Det tolkar jag som en lag....

Jobbar man med motorsåg så skall man således ha utbildning (därmed inte sagt motorsågskörkortet men det är ju den utbildning som gäller idag). Det finns mig veterligen inga andra motorsågsutbildningar som är etablerade idag (skogsskolorna kör ju motorsågskortet)!

Vesslan


Jag har A,B och C körkort. Samt är instruktör och examinatör för A och B.

I princip har du rätt Vesslan, men som du också antyder så står det inte i lagen om motorsågskörkortet utan bara krav på kunskap och i dagsläget är det vad jag vet bara motorsågskörkortskurser som finns som enskilda kurser. Naturbruksgymnasierna har kört motorsågskurser i "alla tider" men när körkortet kom anpassade man sina kurser och la in prov i kurserna. Vilket jag tycker var mycket bra så utbildningen blev samma oavsett var man gick kurs.

Det var mycket intressant att försäkringsbolaget krävde m-kort. Det gjorde inte mitt f-bolag när jag försäkrade min firma. Vilket bolag var detta? Skulle vilja ringa och höra med dem om deras motivering.


Jag kopierade in lite från AFS 2000:2 som styr det hela. Där står att "arbetsgivaren skall förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs" och det är ju inte bara m-kortet som kan ge förvissning om rätt utbildning. Tex en naturbruksutbildning i skog och en tids erfarenhet räcker säkert också. Men vad jag vet så finns det inte något rättsfall på det.

Intressant även med de två sista styckena jag kopierat. Det är angeläget att alla utbildar sig som håller på med motorsågar och även att man kontinuerligt följer upp utbildningen med fortbildning. Undra vad det innebär i år? Kontinuerligt... hummm är det var 10:e år eller var 5:e? För m-kortet är inget man måste förnya för att det skall gälla - vad jag vet.

Martin


"Till 12 § Enligt 3 kap. arbetsmiljölagen åligger det arbetsgivare att informera sina anställda om de risker som kan vara förknippade med arbetet. Arbetsgivaren skall också förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs för arbetet och vet vad han har att iaktta för att undgå riskerna i arbetet. För att kunna använda rätt arbetsteknik vid trädfällning och upparbetning av träd med motorkedjesåg är det viktigt med genom utbildning förvärvade kunskaper. Det är särskilt viktigt att den arbetande har goda kunskaper om de olika arbetsmomenten vid trädfällning och kan bedöma vilken teknik som är lämplig vid varje fällningssituation.

Det är angeläget att även ensam- och familjeföretagare som använder motorkedjesåg och röjsåg har kunskap om säker användning och om riskerna med arbetet.

...

Det är viktigt att grundutbildningen följs upp med kontinuerlig vidareutbildning med hänsyn till teknik- och branschutveckling."



Det är fortfarande en säkerhets kurs och inget annat.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87849
knaggen skrev:

Det är fortfarande en säkerhets kurs och inget annat.


Absolut! Har jag hävdat något annat :???:
Det jag hävdar är att det är lagstadgat!

Även säkerhetskurser kan ju lära ut lite tips o knep som är bra! Vi hade tex. en intressant diskussion om kedjeslipning och då bl.a. Atop square filning! Det gav mig och de andra gamla rävarna mycket :mrgreen:

Cheers

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88026
Vesslan skrev:
knaggen skrev:

Det är fortfarande en säkerhets kurs och inget annat.


Absolut! Har jag hävdat något annat :???:
Det jag hävdar är att det är lagstadgat!

Även säkerhetskurser kan ju lära ut lite tips o knep som är bra! Vi hade tex. en intressant diskussion om kedjeslipning och då bl.a. Atop square filning! Det gav mig och de andra gamla rävarna mycket :mrgreen:

Cheers


Det enda som gäller är 40 timmar motorsågs utbildning så om man vill så kan man få en mark ägare att skriva på ett intyg att man har dom lagstadgade 40 timmar.

prova att fila i 25 grader i stället så skall du få se på fan vad det biter.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88046
knaggen skrev:
Vesslan skrev:
knaggen skrev:

Det är fortfarande en säkerhets kurs och inget annat.


Absolut! Har jag hävdat något annat :???:
Det jag hävdar är att det är lagstadgat!

Även säkerhetskurser kan ju lära ut lite tips o knep som är bra! Vi hade tex. en intressant diskussion om kedjeslipning och då bl.a. Atop square filning! Det gav mig och de andra gamla rävarna mycket :mrgreen:

Cheers


Det enda som gäller är 40 timmar motorsågs utbildning så om man vill så kan man få en mark ägare att skriva på ett intyg att man har dom lagstadgade 40 timmar.

prova att fila i 25 grader i stället så skall du få se på fan vad det biter.


Jorå tackar för tipset!

Kör mina kedjor 30 grader o tycker det biter riktigt bra!
Dock så är inte frugan alltid imponerad då det kan hugga lite väl bra när man blir trött och slarvar.

Min trimmade 346 älskar dock dessa kedjor!

Har en markusson logosol slip och den är super! En del säger att det är handfilning som gäller men de får gärna
testa mina kedjor!
Slipar man flera varv och tar lite i taget så blir det super!!

Allt gott önskas!

V

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Nolltax AB  
#88093 .
Senast redigerad av Nolltax AB fre 09 apr 2010, 22:53, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).