Motorsåg och handhållet

Motorsågs körkort, vilka har ?

74 inlägg 26920 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågs körkort, vilka har ?

swe#kipp  
#81235 Är lite nyfiken på vilka som har motorsågs körkortet här på sidan ??
Jag håller på att skall ta det själv nu för det lär nog komma krav på om en inte allt för lång framtid tror jag.
jag går A+B kursen men är väl mer sugen på C :)

Ni som gått, vilka kurser/kort har ni tagit och vad tyckte ni om det ??



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81240 Jag har kikat lite på detta, för en som inte är så insatt och någon som kanske är, vad är detta för något har vad har man det till? Är det ett måste, eller kommer det bli kanske om man jobbar inom branschen?

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Robertberg  
#81244 Jag gick genom SV nu i höstas och tog AB, körde upp den 19/12.
Jag tyckte det var bra, men jag är också sugen att ta C iom att nå en lite högre nivå, i AB berättar de om vilka risker/dumma saker man ska hålla sig undan ifrån, i C-utbildningen lär man sig göra allt dumt på ett säkrare sätt :mrgreen:

Det är rätt bra läge att ta kortet nu, man kan ju söka EU-bidrag på 2000.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81246 Funderade på det, men det är väl bara viktigt om man vill bli anställd yrkesmässigt? Eller?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

swe#kipp  
#81247
Uvskogen skrev:Funderade på det, men det är väl bara viktigt om man vill bli anställd yrkesmässigt? Eller?


Ja så är det nog , men det var en kille här där jag bor som skulle starta vedfirma med allt som hör till det och när skulle försäkra det så krävde F-bolaget att han skulle ha M-kortet så jag tror det kommer mer och mer på gott och ont ,,,,,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

dexter  
#81251 själv har ja A-B men funderar starkt på resten fram till F-E korten. ska man bli anställd på en firma som går me såg så kan de nog vara lag på de, tror ja. kan ha fel..

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

swe#kipp  
#81269 finns inte nån lag på det ännu vad jag vet !?
men jag kan ha fel ,, hoppade på min kurs bara för att det var så billigt och för att vedtillverkaren inte fick försäkra om han inte tog kortet !!
F-bolagen kan ju kräva det även om det finns nån lag för det ,,,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81299 har A och B. de är nog C som man skulle tagit med, men de är inte aktuellt nu. D är för linje arbete, E för trädbeskärning med tex skylift och F är för räddnings arbete såga i husväggar m.m

M¨ste man förnya efter 5 år eller va är de som gäller, jag tog mitt för 3 årsen nu,

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81313 Jag har A+B.
Går en C kurs här i vinter, men jag känner att jag inte hinner just nu, så jag får väntatill nästa tillfälle ges...

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81321 Det är bara en säkerhets kurs ingen certificering som många tror en gång klante alltitt en klante

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81326
knaggen skrev:Det är bara en säkerhets kurs ingen certificering som många tror en gång klante alltitt en klante


Helt rätt knaggen!

Men säkerhet är ju också viktigt, eller?

Vesslan
Som har A+ B o tänker ta C för säkerhets skull!

Avatar Fallback

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

skogslaban  
#81336 Jag och min grabb har funderat stark på att ta motorsågskörkort A-B, verkar intressant att man kan få EU-bidrag. Hur gör man för att söka detta?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

swe#kipp  
#81340 Där jag går får man en värdecheck som man skickar in ,,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81341
skogslaban skrev:Jag och min grabb har funderat stark på att ta motorsågskörkort A-B, verkar intressant att man kan få EU-bidrag. Hur gör man för att söka detta?



Kolla hemsidan som rör kortet: http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... geid=35737

Jag o frugan fick också checkar efter avklarad kurs som gav oss 800kr var i rabatt på hva grejor (det delfinansierade frugans huggarställ o bälte)!

Givetvis så hänger kursen på vem som håller i den. Gick själv i studieförbundets regi o hade en "gammal" räv som lärare!
Han o de kumpaner han lånade in har huggt hela livet (professionellt) o hade många bra historier, knep o knåp att lära ut!

MEN även de fick tänka till ibland då även de ibland har olater som kan vara livsfarliga!

En mycket givande o bra kurs för vår del!

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs körkort, vilka har ?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81350
swe#kipp skrev:finns inte nån lag på det ännu vad jag vet !?
men jag kan ha fel ,, hoppade på min kurs bara för att det var så billigt och för att vedtillverkaren inte fick försäkra om han inte tog kortet !!
F-bolagen kan ju kräva det även om det finns nån lag för det ,,,,,


Nja, Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter AFS 200:2 paragraf 12 säger att: "Den som arbetar med en motorkedjesåg eller röjsåg SKALL ha genomgått utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens för arbetet"

Det tolkar jag som en lag....

http://www.sakerskog.se/images/Användning%20av%20motorkedjesågar%20och%20röjsågar%20AFS%202000%202.pdf

Jobbar man med motorsåg så skall man således ha utbildning (därmed inte sagt motorsågskörkortet men det är ju den utbildning som gäller idag). Det finns mig veterligen inga andra motorsågsutbildningar som är etablerade idag (skogsskolorna kör ju motorsågskortet)!

Med hänsyn till denna bestämmelse så förstår man att det kommit lite påtryckningar om röjsågskortet!
Inte så kul för en arbetsgivare om någon skadar sig och man har svårt att visa på genomgången utbildning.

Jag hade tex. 3st elektriker på kursen (de sågar upp kabelrännor i träväggar med motorsåg).
De är skyldiga att ha bevis på utbildning!

Givetvis ska man veta vad man gör och det står ju faktiskt att man ska ha kompetens (vilket man inte kan läsa sig till).

Vesslan

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).