Magnus al’a Götet skrev:totte skrev:Hej!
Jo det skall vara en treväxlad med växellåda från 72 - 74, om jag hittat rätt i registret: https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf
Det mesta om Gilson finns här alltså: https://gilsonsnowblowers.com//
Växellådan är packad med fett, ingen olja i den alltså. Vill man packa om den med nytt fett så får man lossa den och dela höljet, plocka ur axlarna och göra ordentligt rent för att sen lägga i nytt. Men det tror jag knappast du behöver.
Det är väl en Briggs&Stratton 8 hp på den, men det borde inte vara nåt membran på den förgasaren.
Oljepåfyllningen på motorn är ett litet lock som sitter lite på sned på nedre delen av vevhuset. Olja fyller du tills det nästan rinner över där.
Mycket vanligt att fälgen fastnar. Det blir "valkar" runt sprinthålet i axeln. Så kan det ju vara rost också om den stått länge. Rostlösare, mer värme och mer våld. Lagret är ett glidlager av brons det tål en hel del.totte skrev:Hej!totte skrev:Hej!
Jo det skall vara en treväxlad med växellåda från 72 - 74, om jag hittat rätt i registret: https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf
Det mesta om Gilson finns här alltså: https://gilsonsnowblowers.com//
Växellådan är packad med fett, ingen olja i den alltså. Vill man packa om den med nytt fett så får man lossa den och dela höljet, plocka ur axlarna och göra ordentligt rent för att sen lägga i nytt. Men det tror jag knappast du behöver.
Det är väl en Briggs&Stratton 8 hp på den, men det borde inte vara nåt membran på den förgasaren.
Oljepåfyllningen på motorn är ett litet lock som sitter lite på sned på nedre delen av vevhuset. Olja fyller du tills det nästan rinner över där.
Mycket vanligt att fälgen fastnar. Det blir "valkar" runt sprinthålet i axeln. Så kan det ju vara rost också om den stått länge. Rostlösare, mer värme och mer våld. Lagret är ett glidlager av brons det tål en hel del.
Jo det skall vara en treväxlad med växellåda från 72 - 74, om jag hittat rätt i registret: https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf
Det mesta om Gilson finns här alltså: https://gilsonsnowblowers.com//
Växellådan är packad med fett, ingen olja i den alltså. Vill man packa om den med nytt fett så får man lossa den och dela höljet, plocka ur axlarna och göra ordentligt rent för att sen lägga i nytt. Men det tror jag knappast du behöver.
Det är väl en Briggs&Stratton 8 hp på den, men det borde inte vara nåt membran på den förgasaren.
Oljepåfyllningen på motorn är ett litet lock som sitter lite på sned på nedre delen av vevhuset. Olja fyller du tills det nästan rinner över där.
Mycket vanligt att fälgen fastnar. Det blir "valkar" runt sprinthålet i axeln. Så kan det ju vara rost också om den stått länge. Rostlösare, mer värme och mer våld. Lagret är ett glidlager av brons det tål en hel del.
totte skrev:Biltemafett och olja bör duga bra.
Här är ett bra ställe att få tag på däck: https://maskindack.se/smadack/