Inomgårdsmaskiner

Gilson 8 Hk snöslunga

160 inlägg 88816 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#84838 Nattugglan här....

Då är det okej då om jag skickar dunderklumpen på bussgods för en lättare service av herrn.... :wink: :grin:


Närå....forts. följer


Mvh
Anders

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#84913 :lol: :lol: Skicka du hit den, men risken är att den aldrig kommer tillbaka :mrgreen:

Bra att det finns fler nattugglor här, dom där som kör maskiner och sånt ska upp så tidigt som dom lägger sig innan en annan hunnit med kvällsmaten. Förresten det domn kallar tidiga morgnar är vad jag kallar lite extra sen kväll. :D

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#211322 Hej hej!!

Nu är det dax igen...:)

Totte... är du kvar? Hoppas , hoppas....;)

Fick till slut kläm på alla förgasarinställningar med lite "proffshjälp"

Men men...(maskinen är ju bara inkörd efter 33 år....)

Så dax igen i fredax då (som jag antar) är remmen till själva slungan slutade att fungera

(hoppade av/ gick av -motorn går perfekt..) ?? Har inte hunnit kollat än...

Tips på inköpsställe av rem efterfrågas - är den svår att byta ...eller brukar det vara något annat generalfel ?
Funkade fint efter användning (tors 7/2), nästa dag när det var slungdax igen så hände det inget när man la i "skruven"


Hade varit trevligt om tråden fortsatte.


Mvh
//Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#211331 Jodå jag är kvar, mig blir man inte av med så lätt :D

Antar att det är den främre remmen som hoppat, den är till aggregatet. Den är lite kinkig med det. Skall sitta en liten stödvinkel nere på chassit som ska hålla remmen på plats, minns nu inte om det är på båda sidor. Men om remmen är lite sliten så vill den gärna kränga.

Remmen är inte svår att byta, lite joxigt bara. Måste ställa maskinen upp på högkant, tappa ur mesta bensinen först. Tippa upp den med handtagen rätt upp, ett par träklossar som stöd för kåpans överkant.

Lossa bottenplåten och lossa länken till drivningen så det går att lyfta friktionshjulet, bara att krångla ut den sen.

Finns en bra beskrivning här: http://www.gilsonsnowblowers.com/snowse ... ml#UNIBELT , på engelska. Behöver du mer hjälp så hör av dig.

Remmen kan du köpa varsomhelst där dom säljer remmar, men se till att få med dig den gamla så du får rätt längd. Profilen är gammal standard A-profil.

I Linköping finns ToolsMomentum, har allt:
Gillbergagatan 28
581 10 Linköping
Tel: 013-31 43 65, Fax: 013-14 99 07
Öppettider: Butik: 07.30 - 16.00 vardagar
Kundservice: 07.30 - 16.00
Lunchstängt: 12.00 - 13.00

Hälsningar,

Torsten

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#211335 HA HA ...

Hej Torsten!!

Wow....Gilson supporten har öppet idag med...Det är ju Strålande:)
(Hade inte förväntat mig mindre...var ju trots allt bara 2år sedan vi pratade senast..)

Jättebra info! Verkligen...TACK ...blir alltså hem och bygga en månraket av det orangea
monstret...när tid ges igen...

Ha en riktigt bra dag! (kommer tillbaka hur det gick..)


Mvh
//Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#211348 Hehe Gilson-supporten är nästan alltid öppen, sover några timmar emellanåt, annars så :lol:

Lycka till med raketen!

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#517690 Hej. Verkar vara några som vet lite om Gilson här. Gav bort min Canadian snöslunga och fick en Gilson istället. Det är en 55012A 44567 serienr 19147.
Vet inte om det är en 8 hästare, men blocket är större än min gamla 8 hästare.
Den här har stått ett bra tag så jag går genom den först. Vill säga att på denna förgasare sitter ett membran. Men har några frågor. Finns ingen oljesticka, och hittar ingen nivåplugg på motorn. Hur kollar man, eller är det fast mått som gäller? Sen om man ska byta olja i växellådan, hur mycket ska det vara? Försökte få loss fälgen från axeln och den sitter bom fast. Värme försiktigt så inte lagret far, men utan resultat.
Vore mycket om nån kunde hjälp mig med svar.
Magnus

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#517705 Hej!

Jo det skall vara en treväxlad med växellåda från 72 - 74, om jag hittat rätt i registret: https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf

Det mesta om Gilson finns här alltså: https://gilsonsnowblowers.com//

Växellådan är packad med fett, ingen olja i den alltså. Vill man packa om den med nytt fett så får man lossa den och dela höljet, plocka ur axlarna och göra ordentligt rent för att sen lägga i nytt. Men det tror jag knappast du behöver.

Det är väl en Briggs&Stratton 8 hp på den, men det borde inte vara nåt membran på den förgasaren.

Oljepåfyllningen på motorn är ett litet lock som sitter lite på sned på nedre delen av vevhuset. Olja fyller du tills det nästan rinner över där.

Mycket vanligt att fälgen fastnar. Det blir "valkar" runt sprinthålet i axeln. Så kan det ju vara rost också om den stått länge. Rostlösare, mer värme och mer våld. Lagret är ett glidlager av brons det tål en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#517710
Magnus al’a Götet skrev:
totte skrev:Hej!

Jo det skall vara en treväxlad med växellåda från 72 - 74, om jag hittat rätt i registret: https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf

Det mesta om Gilson finns här alltså: https://gilsonsnowblowers.com//

Växellådan är packad med fett, ingen olja i den alltså. Vill man packa om den med nytt fett så får man lossa den och dela höljet, plocka ur axlarna och göra ordentligt rent för att sen lägga i nytt. Men det tror jag knappast du behöver.


Det är väl en Briggs&Stratton 8 hp på den, men det borde inte vara nåt membran på den förgasaren.

Oljepåfyllningen på motorn är ett litet lock som sitter lite på sned på nedre delen av vevhuset. Olja fyller du tills det nästan rinner över där.

Mycket vanligt att fälgen fastnar. Det blir "valkar" runt sprinthålet i axeln. Så kan det ju vara rost också om den stått länge. Rostlösare, mer värme och mer våld. Lagret är ett glidlager av brons det tål en hel del.
totte skrev:Hej!
totte skrev:Hej!

Jo det skall vara en treväxlad med växellåda från 72 - 74, om jag hittat rätt i registret: https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf

Det mesta om Gilson finns här alltså: https://gilsonsnowblowers.com//

Växellådan är packad med fett, ingen olja i den alltså. Vill man packa om den med nytt fett så får man lossa den och dela höljet, plocka ur axlarna och göra ordentligt rent för att sen lägga i nytt. Men det tror jag knappast du behöver.

Det är väl en Briggs&Stratton 8 hp på den, men det borde inte vara nåt membran på den förgasaren.

Oljepåfyllningen på motorn är ett litet lock som sitter lite på sned på nedre delen av vevhuset. Olja fyller du tills det nästan rinner över där.

Mycket vanligt att fälgen fastnar. Det blir "valkar" runt sprinthålet i axeln. Så kan det ju vara rost också om den stått länge. Rostlösare, mer värme och mer våld. Lagret är ett glidlager av brons det tål en hel del.

Jo det skall vara en treväxlad med växellåda från 72 - 74, om jag hittat rätt i registret: https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf

Det mesta om Gilson finns här alltså: https://gilsonsnowblowers.com//

Växellådan är packad med fett, ingen olja i den alltså. Vill man packa om den med nytt fett så får man lossa den och dela höljet, plocka ur axlarna och göra ordentligt rent för att sen lägga i nytt. Men det tror jag knappast du behöver.

Det är väl en Briggs&Stratton 8 hp på den, men det borde inte vara nåt membran på den förgasaren.

Oljepåfyllningen på motorn är ett litet lock som sitter lite på sned på nedre delen av vevhuset. Olja fyller du tills det nästan rinner över där.

Mycket vanligt att fälgen fastnar. Det blir "valkar" runt sprinthålet i axeln. Så kan det ju vara rost också om den stått länge. Rostlösare, mer värme och mer våld. Lagret är ett glidlager av brons det tål en hel del.


Hej. Försöker svara, vet inte om jag gör rätt. Skapade kontot när jag skrev för första gången idag😇.
Ok då vet jag det. Står att den vill ha 5-20 på vintern. Förmodar den vill ha syntet häruppe i Norrland.
Värmde så det började lukta lite gummi då slutade jag. Det är punka på ett slanglöst däck, det andra har slang. Kollade på däck. Hittade från 199, vet inte hur mycket gummi det är i dem. Hittade även massiva, men vet inte om de går att kränga på. Risken kanske är de snurrar på fälgen kanske, eller kanske bara för delbara fälgar. När jag delade på förgasaren så var det ett fullstort gummimembran där. Med några hål. Tog inte bort den för vet inte hur maskinen mår. Får se över om maskinen är räddningbar först o främst. Är det vanligt fett man ska eller nåt specialfett?

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#517711 Jomen, andra gången gick det ju bra med svaret! Jag flyttade tråden hit till inomgårdsmaskiner, där brukar vi ha såna här apparater.

Hmm, då vet jag inte vad du har för förgasare, några bilder skulle vara intressant på motor och förgasare.

Jag kör alltid med helsyntet 5W-40 i snöslungan och förresten gräsklippare och jordfräs också.

Ett bra universalfett fungerar fint i växellådan.

Har du punka på slanglöst så lägg i slang. Men prova med punkaspray, det kan funka många gånger.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#517712 Det ska jag absolut fixa. Kan ta isär den och ta ett kort. Men nu är det sängen. Ska åka in till stan imorgon och inhandla lite tum verktyg😫. Och lite annat smått.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#517713 Hoppas fett och olja från biltema duger😇. Varför jag surrar om däcken det är för det är riktigt store sprickor i dem. Men har ju piggkätting.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#517796 Biltemafett och olja bör duga bra.

Här är ett bra ställe att få tag på däck: https://maskindack.se/smadack/

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#517833 Kanonbra. Ska ut och inviga mina nya tumverktyg imorgon. Kanske kan se om det finns liv i den med

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#517886
totte skrev:Biltemafett och olja bör duga bra.

Här är ett bra ställe att få tag på däck: https://maskindack.se/smadack/


Gammal och gaggig är man. Förmodar jag ska skriva i samma ruta som ditt inlägg.
Tog isär förgasaren och tog några kort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).