Inomgårdsmaskiner

Gilson 8 Hk snöslunga

160 inlägg 88912 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80533 Du behöver inte beställa nåt från USA, det finns redan här antingen genom Jofrab, Blount eller Ratioparts.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#80535 Citerar ur handbokens rekommendation för komptest:

"Spin the flywheel counterclockwise (flywheel side) against the compression stroke. A sharp rebound indicates satisfactory compression. Slight or no rebound idicates poor compression."

Dvs om du monterar av startkåpan, och kränger av remmarna och snabbt för hand skickar svänghjulet motsols mot kompen så skall det studsa tillbaka ordentligt, annars har du dålig komp.

Enkelt och pålitligt enligt boken.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#80548 Till Mange!


Har kollat runt på nätet gällande de adresserna du nämde....hittade inte mkt som pååminde om förgasardelar.

Kan du hjälpa till att presicera adresserna/länkarna lite mer??



Mvh
Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80553 Jag vet inte om jag hittar mer på internet än du...

Om du har en B&S motor så har du Modell, typ o code nummer nånstans.
Skriv in de här ska du få de beställnings nummer du behöver eller ännu bättre...
Ge dem till din återförsäljare du har nära så beställer han vad du behöver.

Jag tror på Tottes argument här med taskig komp av någon anledning.
Det luktar så... nej.. låter eller ser ut så efter vad du skrivit... Ah, du fattar...

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#80555 http://www.jofrab.se/

Skog & Trädgård -> Bränsle & Förgasardelar -> Förgasardelar Briggs & Stratton

Packningssats hittar du under Motordelar.

Du kan ju alltid testa att fixa till förgasaren först om du inte vill riva resten än. Funkar det sen i alla fall inte så vet du vad det inte beror på.

Kom just ihåg att jag har IPL till den här, om du PM:ar mailadress så kan jag skicka den.

Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

senmathal  
#80559 Vill då än en gång tipsa om eventuell tjuvluft. Är det någonting som gör en motor svåsrstartad så är det det. Och typiskt är att den startar med startgas. Om nålar eller fllottörventil är dåliga eller skit i förgasaren blir den svårinställd och går dåligt även när den startat.

På vilket sätt har du konstaterat att den blir sur? Startprolem och att den blir sur går inte riktigt ihop men förgasarproblem som någon nämnde. Om den inte flödar över försåss ,men då skulle den inte starta med startgas.

/Mats

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#80588 Hej igen alla!

Ny dag....

Tack Torsten (PM skickat) nu känner jag igen lite delar på Jofrab....nu behöver jag bara lite partnr.....

Mats: Inte mer än att stiftet fort blir väldigt blött.

O den är väldigt känslig på choken...

om jag lyckas... och den tänder så måste ja "möta" eller "stötta" med choken de första sekunderna ..annars lägger den av

igen. (efter en fin ramsa) så är det nästan omöjligt igen (och efter en 20min så brukar jag handskotta iallafall, genomsvett

av allt dragande---JUST NU)

Men men .....DEN ska igång igen!!!

Ha en bra dag alla!

Måste iväg.

Mvh
Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Mats J  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80601 På en gammal B&S 8hk som jag hade var det rost på magnet och tändspole som gjorde den svårstartad, efter rengöring blev den betydligt lättare att starta trots rejält komp.

Mvh Mats J

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#80664 Just det ja, kolla det som Mats J säger och kolla då även avståndet mellan polerna på spolen och svänghjulet, skall vara ca 0,3 mm inte mer.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#81053 Go kväll (snart)!


Rep.sats beställd till förgasaren idag!

En bra sak o en dålig......den bra, kostade bara 160Kr ink. moms !!!

men kom tyvärr inte hem förräns den 19 feb...

Men, men - En början iallafall!

Har Tottes o Mats Js tips ( de två sista inläggen) i huvudet också...

Trevlig helg till er alla och tack alla som orkat svara!

Mvh
Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#81118 Så brukar det tyvärr vara, det tar en eller ett par veckor att få hem grejorna. Lycka till, en Gilson är alltid värd att fixa! I morgon skall min ut och rastas, har snöat mest hela dagen här idag.

Trevlig helg till dig också!

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#84804 Jaha......
Repsats hemkommen och monterad förra helgen
Sen vid uppstartdax på söndagen....i med ny soppa, vad händer då
Läcker som ett såll vid den nya nålen...
hmm... blev rätt trött just nu på den.
Får se när det finns ny tid för forts.
//Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#84816 Hmm, du menar flottörnålen antar jag, då är sätet förmodligen skadat. Inte så konstigt om den blivit sur då. Eller menar du huvudmunstycksnålen, i så fall är det packningen under övefallsmuttern som inte är ok.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

MrMustang  
#84822 Tjena Totte!
Nää...ja menar huvudmunstycksnålen....får kolla packningen igen
Justera även flottören enligt instruktion, ligger nu plant/ parallellt med locket
Blev konfunderad över den lilla gummipackningen, hittade ingenstans där den passade
så skippade denna just nu.
//Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#84836
MrMustang skrev:Tjena Totte!
Nää...ja menar huvudmunstycksnålen....får kolla packningen igen
Justera även flottören enligt instruktion, ligger nu plant/ parallellt med locket
Blev konfunderad över den lilla gummipackningen, hittade ingenstans där den passade
så skippade denna just nu.
//Anders


Ja tjenare!
Jaha, ja men då skall det väl vara rätt lättfixat, det är bara att få i packning och dra överfallet lite lagom. Men jag vet hur det känns när man fixat och tror att nu är allt klart och OK och så händer nåt sånt där. man kan bli rätt less. Sen blir man som regel förbannad och gör nåt åt det :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).