Motorsåg och handhållet

Stihl 23 RMC?

107 inlägg 43276 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
eriksberg  
#7111
Jag försöker bara hjälpa folk som inte varit i skogen att välja rätt. Finns många företag och personer som talar sig varmt om så mkt. Stihls RSC kedja är fin, men fila den några gånger sen kommer du inte kunna göra några instick med den. Det är ju som vanligt med stihl, lågteknologi. Ingen säkerhetslänk, långt avstånd mellan tänderna. Aja du mäker som sagt. Men visst, den skär bra.


Har aldrig haft några problem att göra instick med Stihls RSC kedja, även när den är filad ända bak till markeringen.. Vill du ha säkerhetslänk, välj RSC3.. Långt avstånd mellan tänderna?? Tja 3/8 är 3/8 även på Stihl, så avståndet torde vara det samma..

/klas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Huggis  
#7113
Har du nåt konkret o komma med eller bara att du inte gillar Logon?


Logon?

Är du medveten om att Oregon har Stihl tillverkade kedjor?


Vad menar du?

Att 73 som du lovordar egentligen är en Partner kedja som Sabdvik gjorde?


Det är en gammal beprövad bonnakedja det vet jag, men vad försöker du säga?

Att du inte kan göra instick med Stihl kedjor är nog inte lätt o förstå kanske, men du kan gå in i vilken butik som helst så tror jag nog de visar dig hur man använder kedjan rätt. I annat fall så kan du ta lite bilder på den så ska vi se vad vi kan göra åt det.


haha, okej okej, ska ta och fråga dom :D

Jag pratade med en kille här om dan han hade me provat stihls sågar. En BLK från -58 och En 020 fron -75. De va inge bra i storm skog, det enda som funka var husqvarna, sa han.
Enkelspårigt o trist för honom.


Ut och såga med dig istället för att reta upp dig på någon som faktiskt arbetar där.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7135 Nä... Med en kille som du behövs varken tillverkare, tekniker eller fler huggare.

Synd att hissen inte går högt nog att diskutera med dig. kude du nog tjänat bra på, o vi andra med...

Sista svaret du får av mig.. Huggis!

Avatar Fallback
Huggis  
#7136
Mange skrev:Nä... Med en kille som du behövs varken tillverkare, tekniker eller fler huggare.

Synd att hissen inte går högt nog att diskutera med dig. kude du nog tjänat bra på, o vi andra med...

Sista svaret du får av mig.. Huggis!


Och det var ett seriöst svar från dig... *tar mig för pannan*

Jag kan ialf tala om för dig att vi har ett skriande behov av fler huggare i skogen idag, det är ialf ett som är säkert. Och då behöver vi inte stöddiga töffar som springer med 660-sågar i skogen utan folk med lite vett i skallen. Vi behöver inga tävlingsfilade kedjor, vi behöver folk med bra kondis som orkar jobba dag in och dag ut i åratal. Så ligger det till.

Snällt av dig att försöka prata en idiot som mig till rätta som tror sig veta allt om allt, som det inte ens är lönt att prata något mer med.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7145
eriksberg skrev:
Jag försöker bara hjälpa folk som inte varit i skogen att välja rätt. Finns många företag och personer som talar sig varmt om så mkt. Stihls RSC kedja är fin, men fila den några gånger sen kommer du inte kunna göra några instick med den. Det är ju som vanligt med stihl, lågteknologi. Ingen säkerhetslänk, långt avstånd mellan tänderna. Aja du mäker som sagt. Men visst, den skär bra.


Har aldrig haft några problem att göra instick med Stihls RSC kedja, även när den är filad ända bak till markeringen.. Vill du ha säkerhetslänk, välj RSC3.. Långt avstånd mellan tänderna?? Tja 3/8 är 3/8 även på Stihl, så avståndet torde vara det samma..

/klas


Det här med säkerhets länk....

Är det upphöjningen "brevid ryttaren du menar?
I såfall är den nog mer för balans o vibrations absorberande än säkerhet.
Så långt ner ska aldrig ryttarna behöva filas.
Jag vet att Oregon kallar det för skyddslänk nu, men det är nog en av uppgifterna den har..
Jag har nån reklam om detta från 80 talet då det jagades vibrationer hit o dit...
Denna del finns inte på alla kedjor. Oftast inte på skördar/maskin kedjor.
S25/73 finns eller har funnits i alla fall utan denna.

Jag ska se om jag kan förklara vad jag menar lite bättre...

Det handlar om hur krafterna tas upp o används. Filas kedjan så den vill resa sig eller dra sig utåt skapas vibrationer ändå. För att förebygga detta formas tänderna olika. Finns massor med olika knep för att få ner vibrationer.

Jag vet de som kör ner ryttaren till denna på nya kedjor tycker att de har vasst. Den tar bra, men vasst????

När man tar ner ryttaren är det en av vägning: Effekt, Filning, Hastighet.
Man kan ha låg hastighet på kedjan låg ryttarställning o kräva mycket effekt eller hög ryttarställning högre varvtal mindre effekt.

Om en tand skär ett spån på 2,5mm tjocklek vill tanden resa sig eller dra sig, även om den är vass. I vissa träslag till o med kanske tvär stopp om effekten inte räcker till...

Tanken är att det ska skära under högre varv, så tjockt som möjligt.
Det är här filningen kommer in....
Vassare skär/mindre effect..
Även detta har gränser, det är därför det finns olika typer o grovlek på kedjor.

Alla delar o former är uträknade/utprovade för att funka ihop så bra som möjligt.
Det händer en hel del o tetas hit o dit hela tiden.

Ett sätt o se hur man filar är att kolla spån, kedja o snittyta.
En optimalt filad kedja ger en yta som ser ut som den var hyvlad, hela likformade spån och jämn belastning på kedjan.

Skärpa, Effekt, Hastighet, Stabilitet, Spån(Form, lagring, avkastning), friktion (termisk,krafter,materia), kostnad.
Allt detta hänger ihop o tas med i funderingar..

Det finns massor att lära om detta för den som är sugen...

Gamla huggare, pensionerade idag lärde sig riktigt från börgan.
Kedja o svärd har förändrats/utvecklats mycket o allt för att underlätta o minska kostnader.
Det är lättare o oftast billigare o ändra en detalj eller vinkel än utbilda 1 miljoner huggare.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7163 Såg att du fått en liten känga, Huggis!
Du får ingen av mig, för jag tycker det är friskt med bestämda åsikter så länge man avhåller sig från fula personangrepp.Något vi varit förskonade från på detta forum.Hoppas det fortsätter så!

Påminner om ett känt citat, fritt översatt: "Jag tycker dina åsikter är idiotiska, men kan offra mitt liv för din rätt att ha dem."

Men ett mothugg kan du få: Du sa att du vill hjälpa de som inte hugger så mkt och rekommenderar en kedja som"..hoppar,hugger o sparkar som en häst"??

För amatörhuggare, som står för en stor del av omsättningen på sågprylar, är t.ex vikten av en 20% snabbare kedja tämligen obetydlig.Betyder kanske 5-10% lägre produktion o att man kommer hem en kvart senare till söndagsmiddagen.
För en yrkeshuggare vore det givetvis katastrof att behöva jobba över en kvart/dag pga fel kedjeval.
Men yrkeshuggare är inte i majoritet, varken i skogen eller(tyvärr) här på forumet.

Sedan finns det förstås amatörer(som jag tex) som gillar att pyssla med sågar o kedjor, andra struntar fullständigt i det bara det brummar o de får vara i skogen.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
fm  
#7181
eriksberg skrev:
Jag försöker bara hjälpa folk som inte varit i skogen att välja rätt. Finns många företag och personer som talar sig varmt om så mkt. Stihls RSC kedja är fin, men fila den några gånger sen kommer du inte kunna göra några instick med den. Det är ju som vanligt med stihl, lågteknologi. Ingen säkerhetslänk, långt avstånd mellan tänderna. Aja du mäker som sagt. Men visst, den skär bra.


Har aldrig haft några problem att göra instick med Stihls RSC kedja, även när den är filad ända bak till markeringen.. Vill du ha säkerhetslänk, välj RSC3.. Långt avstånd mellan tänderna?? Tja 3/8 är 3/8 även på Stihl, så avståndet torde vara det samma..

/klas
Jag håller med! Har aldrig haft problem med instick med stihls kedjor. Både 325 och 3/8 fungerar perfekt.
Jag tycker Stihlkedjan är en av dom bästa pga att dom håller skärpan länge och inte behöver spännas så ofta. Nackdelen är att dom är lite hårdfilade.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7183 Detta är ett val Stihl gjort medvetet.

Oregon har dessa med, lite trist o fila, men pferds filar underlättar det lite.
Hård tand=fin fil

Carlton har lite hårdare tand med generellt sett. I de jag testat hittills i alla fall.

Avatar Fallback
fm  
#7206
Mange skrev:Detta är ett val Stihl gjort medvetet.

Oregon har dessa med, lite trist o fila, men pferds filar underlättar det lite.
Hård tand=fin fil

Carlton har lite hårdare tand med generellt sett. I de jag testat hittills i alla fall.


Mange vart kan man köpa pferds filar???

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7208
fm skrev:
Mange skrev:Detta är ett val Stihl gjort medvetet.

Oregon har dessa med, lite trist o fila, men pferds filar underlättar det lite.
Hård tand=fin fil

Carlton har lite hårdare tand med generellt sett. I de jag testat hittills i alla fall.


Mange vart kan man köpa pferds filar???


Det är husqvarnas filar !!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7211 Jag har en återförsäljare för husqvarna som beställer, jag vet faktiskt inte var han får dem ifrån. Såg dem i hans hylla o drog med mig ett par paket hem. Jag har hämtat ett gäng sen dess!
Jag har alltid hemma o kan ta hem mer om nån vill ha.
De är dyrare än alla andra, men ger en yta man kan spegla sig i.

Hörde talas om dem på AS för några år sen...
Har inte ångrat att jag lyssnade. Tack Mike Maas!

De Husqvarna filar jag sett hittils som de säljer är inte pferd. Em, o Oregon har jag sett, men inte pferd.

Avatar Fallback
eriksberg  
#7213
Mange skrev:Jag har en återförsäljare för husqvarna som beställer, jag vet faktiskt inte var han får dem ifrån. Såg dem i hans hylla o drog med mig ett par paket hem. Jag har hämtat ett gäng sen dess!
Jag har alltid hemma o kan ta hem mer om nån vill ha.
De är dyrare än alla andra, men ger en yta man kan spegla sig i.

Hörde talas om dem på AS för några år sen...
Har inte ångrat att jag lyssnade. Tack Mike Maas!

De Husqvarna filar jag sett hittils som de säljer är inte pferd. Em, o Oregon har jag sett, men inte pferd.


Kan man köpa filarna av dig?

/klas

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7214 Låter intressant med pferd! hur håller dom "skärpan" jämfört med andra filar? oregon & stihl är nog dom filar jag har haft bäst lycka med hittills! köpte "jonseredfilar" på granngården en gång! men dom höll ett par filningar,sen var dom kaputt! tilläggas bör väl också att stihlkedjorna "äter" filar rätt bra också!!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7216
eriksberg skrev:
Kan man köpa filarna av dig?

/klas


Skicka ett pm med address så ska vi se om vi kan hitta på nåt.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7217 De håller jämförelsevis längre om kedjorna är rena när de filas.
Annars inte.
Pferds har lägre skär i filen vilket gör att de fylls med skit fortare.
De har däremot bättre matreal o slits/viks inte så lätt.

Jag har ett par trix ni kan testa...
Rena grejer...

Tvätta filarna, ni kommer att bli förvonade hur många det är liv i, men fulla med skit.

Cellulosa tinner, Aceton etc funkar bra.
Efter tvätt om det är lite halvtaskigt bett, låt de stå 3-4 tim i vinäger.
Ger 20/30 filningar till o kanske en runda till....

Torka filen mellan tänderna, fila en tand ta ett tag på nästa, dra filen genom en trasa, fila resten av tanden.

Jag har filat över 60 filningar med samma fil som mest.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).