Motorsåg och handhållet

Rengöra skuren cylinder med lut..?

8 inlägg 19121 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rengöra skuren cylinder med lut..?

maccall  
#79634 Jag har en gammal Stihl 026C som skurit, men inte värre än att det ser ut som om cylindern skulle gå att återanvända. Ny kolv och grejor har jag skaffat, och hela sågen har varit i smådelar sånär som på att jag inte delat på vevhuset, det var tätt och fint som det var.

Nu är frågan hur jag får bort resterna av kolven från cylinderväggen. Saltsyra är vad jag förstår det vanligaste, men ack så omöjligt att få tag i. 20-liters dunkar med 30% lösning går att köpa, men jag skall bara ha någon eller några få centiliter med 2-3%, och det verkar inte vara praktiskt möjligt längre. Det lättaste sättet att få tag i en rimlig mängd verkar faktiskt vara att muta grannbarnen att stjäla lite från kemisalen i skolan, men jag känner mig lite tveksam till att dra in dem i organiserad gängkriminalitet eftersom de ändå är hyggligt skötsamma...

På en Annan Site såg jag någon som föreslog att man skulle använda lut, t.ex. i form av kaustik soda, eftersom det var mer lätthanterligt och dessutom bara gav sig på aluminumet. Det känns ju som en betydligt framkomligare väg och nu undrar jag bara om någon här har provat med lut och om det fungerade bra, eller om någon vet hur man skall få tag i lite rimligare mängder av svag saltsyra.

Här är en bild på den gamla cylindern:

PICT2237-01.JPG




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rengöra skuren cylinder med lut..?

gasljus  
#79636 Är inte cylindern av aluminium ? Jag skulle ta superfin smärgelduk och putsa med eller ett honingsverktyg, att syra/etsa bort rester av kolven har jag aldrig gjort själv eller hört nån som gjort.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra skuren cylinder med lut..?

maccall  
#79637 Jo, det är förstås riktigt, men själva cylinderloppet är täckt med ett slags insert eller beläggning, vanligtvis nikasil, och det är egentligen denna beläggning som man vill göra ren från den aluminium som kommit dit från kolven.

Men det gäller ju förstås att vara ganska försiktig så att man inte tar bort fel aluminium på fel plats...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöra skuren cylinder med lut..?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79641 Först tar jag vad jag kan med smärgelduk. Har en konstig grej som jag tar sen i cigarr slipen som liknar en slip trissa, fast flexibelt materiak, scotch Brite tror jag tillverkade denna. Den tar allt som sitter löst eller är mjukt som Alminium.
Efter det honar jag i diesel. Tror mig se fördel med att skölja i diesel.
Den beläggning som är i loppet är minst sagt skithård o blir i bästa fall lite mattare (massor med super ytliga repor) av honingen.

Salt syra, myrsyra har jag testat. Men var inte bättre än slipduk o inget kul o hantera...

Avatar Fallback

Re: Rengöra skuren cylinder med lut..?

gasljus  
#79702 Ser ut att vara små repor i nicasil-beläggningen, kör du på med syra där för att lösa upp aluminium-rester som kolven lämnat så tar du garanterat bort aluminium från cylindern åxå och får ännu djupare repor i cylinderväggen. .Kör med fingrarna och fin slipduk istället..
Som du skriver själv,,,,Men det gäller ju förstås att vara ganska försiktig så att man inte tar bort fel aluminium på fel plats,,,,Helt riktigt, därför känns frät-metoden mycket vansklig...

Avatar Fallback

Re: Rengöra skuren cylinder med lut..?

Strongliquid  
#83574 Jag körde för två veckor sedan med 30% saltsyra i en cylinder.
Syran tar bort alut, och har du hål i nicasilet så märks det ganska omgående pga att det inte slutar bubbla när du penslar på med tex. en örontops.

Finns att köpa hos din lokala målare.

Avatar Fallback

Re: Rengöra skuren cylinder med lut..?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83753 Den cylindern kan du kasta då den är ordentligt skuren över ut blåset du kommer att tappa kompression.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra skuren cylinder med lut..?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83762 Glöm inte o se till o ta reda på varför den skurit o åtgärda det med så du inte bara lagar symptom utan tar bort problemet med.

Att den skär så här tyder på värme, att den gått varm av någon anledning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).