Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 xp 1995

27 inlägg 34558 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Hoplit  
#79794
Mange skrev:Slå ett par droppar bränsle i luftfiltret o dra!

Resultatet på det säger en hel del

Som vad ???

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Hoplit  
#79795 Fick igång den sedan. Satte en ved pinne igenom handtaget å ställde mig på pinnen tryckte in full gas sen drog jag till då hoppade aset igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp 1995

totte  
#79801 Du hade nog surdragit den, gissar jag, försiktigt med choken på det exemplaret verkar det som, kanske behöver en ordentlig injustering också. Förresten byt tändstift, ett dåligt stift gör att den inte tål en droppe för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp 1995

totte  
#79804
Hoplit skrev:
Mange skrev:Slå ett par droppar bränsle i luftfiltret o dra!

Resultatet på det säger en hel del

Som vad ???


Som att den inte får soppa den rätta vägen. Startar den och går nån eller några sekunder på det sättet så vet man två saker, tändningen är OK, och den får inte vad soppa den behöver, dags att gå lös på förgasare, bränsleslangar och allt som kan störa bränsletillförseln. Nu verkar det ju inte vara det som var problemet den här gången.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Hoplit  
#79844
totte skrev:Du hade nog surdragit den, gissar jag, försiktigt med choken på det exemplaret verkar det som, kanske behöver en ordentlig injustering också. Förresten byt tändstift, ett dåligt stift gör att den inte tål en droppe för mycket.

Hade nog gjort det kollade stiftet & det var blött så en var sur dragen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80038
obantteg skrev: Finns det 242or med triobrake? Det visste jag inte, kul att veta!


Jodå, fast noga räknat är det föregångaren till triobrake, som heter TAC och har en metallbåde.

Till skillnad från åtminstone triobraken på 346 NE, så går TAC-wiren genom kopplingskåpan istället för bottenplattan. Således fordrar det en viss försiktighet med wiren, när kopplingskåpan tas bort för bl.a. renblåsning och kedjebyten. Det går alltså inte att helt separera kopplingskåpan från den övriga sågen på en TAC-utrustad 242.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Robertberg  
#80039 TAC känner jag igen!
Triple Action Control?
Har det funnits på andra sågar med?

Den nya TBn är ju jättebra, inte alls ivägen vid service och liknande, bra att någon har tänkt till :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Jerrka  
#80083 Ja det va metallbåge på min 242:a. Men jag visste inte att den modellen hette TAC.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp 1995

halvproffs  
#80084 Har en 242xpg cat, har haft den sen den var ny. Fällt massor av frötall med 15" svärd. En bra såg tycker jag. En egenhet den visat upp är: Den startar inte när det är-10 eller mer. Senast idag fick ställa in den i traktorn så den tinade lite, efter en kvart startade den direkt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Hoplit  
#80156
halvproffs skrev:Har en 242xpg cat, har haft den sen den var ny. Fällt massor av frötall med 15" svärd. En bra såg tycker jag. En egenhet den visat upp är: Den startar inte när det är-10 eller mer. Senast idag fick ställa in den i traktorn så den tinade lite, efter en kvart startade den direkt.

har inga bekymmer med min i sådana minusgrader var ute senast idag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp 1995

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80164 Håller med. Min 242 gick hårt efter Gudrun i de blandade minusgrader vi har här i söder utan att protestera. Aldrig några problem ner till 15 minus som jag har för mig var det kallaste vi hade då

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80230 Det hette högerhands skydd på dessa äldre. Vallmerk tror jag uppfinnaren hette..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).