Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 xp 1995

27 inlägg 34378 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 242 xp 1995

Hoplit  
#79588 Har fått tag i en Husqvarna 242 xp Cat från 1995 på blocket. Nu undrar jag om det är ett bra köp. Ska ha den till mellan grova träd & vedkapning. Är det någon här som kan säga för & nackdelar med den så är jag djupt tacksam.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Fredde73  
#79592 Körde 242 under några år och var väldigt nöjd med den. Dock inte Cat men den skillnaden kan ju inte vara så stor..

Lagom för gallring, vedhuggning och måttligt grov slutavverkning men kanske inte den rätta om du ska fälla halvmetergrova timmertallar i vecka efter vecka. Samma sak med vedkapning. Ska du kapa stora mängder av grövre ved är den nog lite klen men i normala fall räcker den gott..

I övrigt vet jag inte. För mej gick den felfritt och jag kan inte varna för några direkta tekniska svagheter på den. Kanske någon annan upplevt problem och kan rapportera om dom...?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Hoplit  
#79595 Det låter lovande ju... Tack :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Jerrka  
#79602 Ja har exakt en sådan såg...Är mycket nöjd med den till det kommer pudersnö innanför fläktkåpan för då suger den in det och dör :( Har dock köpt ett snöskydd som jag tror följer med när man köpte dom ny. En blå plastkåpa som man knäpper/skruvar fast utanpå flältkåpan.(Vissa bara tejpar för undre halvan av kåpan).

Jag har bytt kolv, ramlager vevhuspackboxar, svärd kedjedrev, och det vart en ny såg :)

Vet inte om 242:an fanns utan handtagsvärme men den jag har, den har det! Så min är en -97:a som heter 242 XPG cat triobrake... Och jag är vedhuggare, inte timmerhuggare och är nöjd.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Hoplit  
#79605 Ja jag läste det där med snö & att den dör men men Det lutar åt att att köper sågen.
Här ska det sågas så träden står som spön i backen
Tack för svaren

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Robertberg  
#79697 XP står för xtra power - Proffs såg. G står för generator - handtagsvärme. Finns det 242or med triobrake? Det visste jag inte, kul att veta!

Vi har haft totalt fyra 242or här hemma, så helt fel kan de inte vara gjorda!
Senast redigerad av Robertberg tor 28 jan 2010, 00:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp 1995

johan eriksson  
#79699 Är väldigt nöjd med min 242xpg också, kapat en del ved med den tidigare, nu få storsågarna sköta veden, men 242an kan jag nog inte skilja mig från ändå :smile: , jäkligt lätt och smidig såg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Hoplit  
#79721 Jag var & köpte sågen ikväll. Offrade både liv & lem i snöyran... Ska se vad sågen tål i helgen nu Hehe. Det verkar inte vara någon dålig såg om man få tro er som skriver här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Hoplit  
#79722
obantteg skrev:XP står för xtra power - Proffs såg. G står för generator - handtagsvärme. Finns det 242or med handtagsvärme? Det visste jag inte, kul att veta!
Vi har haft totalt fyra 242or här hemma, så helt fel kan de inte vara gjorda!

Jo handtagsvärme finns det på min 242,a

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Robertberg  
#79729
Hoplit skrev:Jo handtagsvärme finns det på min 242,a


Tänkte på en sak skrev en annan, det var triobrake jag menade.. Vi har värme på 242an som vi har kvar med :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79732 Har en 242 från ca 1994, utan handtagsvärme. Har haft värme på riktigt gamla sågar tidigare men använde värmen så sällan.
242:an startar alltid bra, räknade dragen sist det var -25 och den gick igång på 7:e eller 8:e. Och tappat den i vatten medan jag sågat har hänt också. Den tvärdör förstås, men tar man bort luftfiltret kan man dra igång den igen, och sedan sätter man direkt tillbaka det.
Mycket bra såg, stark och smidig.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Robertberg  
#79742 Det sitter ett förfilter på 242an, över bensinlocket/till vänster om Start/Stopp reglaget. Det är rätt vanligt att man inte vet om det och således inte rengör et filtret, Ett tips bara!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79745 Ligger en sån i molekyler på mitt garagegolv. Bortskänkes mot avhämtning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Hoplit  
#79753 Är det vanligt att en 242.a tjurar ihop fullständigt över en natt ????? Den startade igår kväll när jag testade den men NUUUUU inte ett jävla liv i den Har kollat stifftet så det är gnista bytt stifft oxå å testat men inget hjälper 😈 😈 😈 😈

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp 1995

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79767 Slå ett par droppar bränsle i luftfiltret o dra!

Resultatet på det säger en hel del

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).