Motorsåg och handhållet

Husqvarna 45

32 inlägg 23637 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 45

MF 135 KUNGEN  
#78874 Hallå:)min husqvarna 45a vägrar att starta.Den finns gnista och allt för att den ska starta men den tänder inte.Hade av ljuddämparen på den en dagen och den var nästan halvfull med bensin, vad kan detta bero på.tömde ur bensinen och då startade sågen fast det var nästan snustorrt i tanken och sedan när jag tankade fullt så vägarde den starta.Snälla hjälp mej:)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 45

gasljus  
#78884 Verkar som du har förgasarproblem, ta isär förgasaren och rengör den noga, den verkar ju flöda över..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 45

MF 135 KUNGEN  
#78889 Okay tack för tipset:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 45

totte  
#78958 Kan behövas en renoveringssats till förgasaren också. Kolla upp om membranen börjar bli hårda och kolla att nålventilen till doseringsmenbranet håller tätt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 45

MF 135 KUNGEN  
#88275 Har fått ett problem till nu :x När man ska starta den så kommer det en sörja ur ljuddämparen och den vägrar att starta :???: Vad kan felet vara???

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 45

Phantom  
#88278 Hur ser sörjan ut?
Vilken bensin har du i tanken?
Har du rengjort förgasare och kollat upp membranen?
Är förgasaren inställd i "grundläge"?
Är bensintank rengjord och bensinfilter och slang rengjorda/bytta?
Hur ser tändstiftet ut?
Har du rengjort ljuddämparen om den är tät?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 45

MF 135 KUNGEN  
#88282 Sörjan är brun/svart och ganska tunn.

Kör med aspen 2takt.

Förgasaren är rengjort men har inte kollat upp membranen, vart sitter dom?

Förgagaren är inställd efter en moddifierad ljuddämpare men det sitter nu en originaldämpare på.

Bensintaken är ej rengjord/bytta, bensinfilter eller slangar.

tändstiftet är fint och har en bra gnista.

Hur rengör man ljuddämparen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 45

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88288 Det låter som bränsle.
Du har nog surat den lite.

Skruva in nålarna försiktigt so den inte får bränsle.
Ryck till den startar o stanna den innan den rusar till som värst.

Gör en grundinställning på förgasaren o starta upp o justera den rätt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 45

MF 135 KUNGEN  
#88291 Menar du att jag ska skruva in alla skruvarna hellt dvs tomgångsskruven/lågfarten och högfarten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 45

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88294 skruva in h + L i botten försiktigt!!!!
Dra några ggr och se om den går igång.
Skruva sen ut dom ca 2 varv.
Prova starta upp den igen nu.
Justera sen på skruvarna om den går igång för att få den till å gå bra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 45

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88299 Inte två varv... I var ut från botten på bägge nålarna ska den starta på.

Inte tomgångs ställ skruven, bara H och L nålarna. O var försiktig så du inte strular till säte eller nål.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 45

totte  
#88301 Om det inte hjälper så ta u tändstiftet, vänd den upp och ner och dra runt den ett antal gånger, låt den gärna stå sen och lufta ur ett tag. Torka av stiftet ordentligt i med det och prova. Kom ihåg sen när du skall justera in den, den skall inte varva ut så det tjuter på fullgas, obelastad skall den "fyrtakta", dvs bluddra lite grann. Det justerar du med H-skruven, efter att du fått den att gå hyggligt på tomgång. Annars går den för magert och blir för varm och det slutar med att den skär.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 45

MF 135 KUNGEN  
#88313 Grannen hjälper mej nu med att göra en två pipig ljuddämparen till sågen och då behöver den väll ställas in annorlunda än hur man brukar ställa in förgasarn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 45

totte  
#88322 Enligt dom som sysslar med sånt så skall den ha mer soppa nu ja. Fortfarande gäller regeln att den skall fyrtakta något på full gas obelastad. Kom ihåg att den rekommenderade inställningen 1 varv ut på båda är bara grundinställning för att få igång den efter att man micklat med den. Sen måste den justeras in rätt, annars är det snart inte en såg, bara ett båtankare.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 45

MF 135 KUNGEN  
#88326 Okay ursäkta om jag frågar mycket men är 16 år och detta är min första såg så behöver lite hjälp på färden :smile:

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).