Motorsåg och handhållet

Hårdmetallkedja

14 inlägg 10038 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hårdmetallkedja

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5841 Jag har en fd. igenväxt betesmark som jag har gått över med röjsåg. Kvar blev lite "stubbknippen" som jag skulle vilja ta ner lite till för att kunna köra över med slaghacken utan att det slår stopp.
Problemet med att gå på med motorsåg är ju att det är en del jord och sand som tar hårt på kedjan.
Såg att det fanns kedjor med hårdmetalltänder Stihl rapid duro, kan man gissa att en sån kedja kostar som en normal motorsåg, eller finns det nån modell till någorlunda överkomligt pris?

Och javisst, en bandgrävare att bryta upp stubbarna med vore ju optimalt, men en sån har jag inte heller :(

/Björken



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5844 Ingen traktor heller?? Eller sten brytare?

De sitter inte så hårt...

Bra vajer o en traktor kan du nog få bort de mesta.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5845 Det finns hårdmetallklingor till röjsåg. De är säkert billigare o bekvämare än kedja.

/Nisse

Avatar Fallback
eriksberg  
#5846 En Stihl Rapid Duro 3/8, 60 DL till 16" ligger på 1199:- plus moms, listpris.. Har aldrig provat en sådan, så jag vet inte om det är värt pengarna..

/klas

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5848 Har du bara klena stubbar/ansamlingar från sly så ska det visst gå bra med en hjullastare (typ 4300/L 70 eller större) + skopa och helt enkelt "hyvla" bort skiten när det kommit lite snö och tjäle.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5851 Se där, otroligt vilka snabba och bra svar man får här :D

För att svara lite grann, jo 4wd traktor finnes, har provat lite att lirka in pallgafflar under "stubben" och sen köra/lyfta och har faktiskt fått loss nån knippe och en halv kubik rötter och jord på så sätt. Men lika många ggr har traktorn grävt ner sig och en stunds trassel med att lyfta framänden med lastarn och palla under ris tar vid. Det är väldigt lös jord och blött större delen av året.
Provar man när det är tjäle rår inte min lilla 60hk att få loss "stubbarna" då rötterna är fastfrusna.

Problemet med att såga lägre med röjsåg (oavsett klinga) är ju att knippen går ihop till en "stubbe" och klingan når inte igenom ens om man sågar runt.

En "stenbrytare" vore kanske något, ska kolla upp det lite.

Priset på HM-kedjan är ju inte helt uppåt väggarna, men visst man kan ju tänka sig roligare jobb än att krypa runt på knä och såga stubbar.

Att köra ut en rejäl hjullastare skulle kanske funka när det är fruset, precis som en 5-10 tons bandgrävare. Problemet är att jag inte har nån och inte direkt känner till nån i närområdet. Ett par hjulgrävare finnes, men de får nog tufft på den marken om det inte är riktig tjäle och det verkar det inte bli nån i år.

Det rör sig nog om ca. 2ha med lite olika tät uppväxt, vissa bitar är nästan inget på andra bitar är väldigt tätt. Får jag bara ner det till 10-15 cm över mark så kan jag köra regelbundet med slagklipparen och ha fårbete på marken tills rötterna dör. Men kör jag nu så hugger slagorna i stubbarna och slår stopp i maskin.

Fördelen med att såga jämfört med stubbrytning är att man slipper halvmeter djupa gropar där stubbarna varit.

/Björken

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5853 Jag har röjt av 14 ha tog då hjälp av en riktig ytfräs en som dom använder när dom öppnar torvmossar kostnad 15000:-+ m.
Det var dock tillräckligt stort jobb till och med för Råsjö torv. De gjorde ett kanon jobb. Har sedan försökt lite själv. använde då en 3.2m Perfekt betesputs av typen vanlig gräsklippare. Den var fantastisk på buskstubb.
Har bytt den till en med vertikala slagor, pga den var så dålig att slå långt gräs. Den var dessutom riktigt hållbar för både sten och stubb.
En sådan bör du kunna finna beg för en rimlig penning, en ny hos Kellfri kostar 16000:-+m Den funkar på gräs men dåligt på långt gräs.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5856 För ett tag sen fick jag hit en röjare med en spikklinga från en cirkelsåg...
Ja, det var kanske inte optimalt, men den tål nog mycket stryk!

Vet inte om det är nåt o rek......

Prova o dra med vajer om du ite testat.. är man två, en som kopplar o en som drar blir det en ruggig massa stubbar för dan.

Med lite knep o trix kan man dra stora stubbar med små traktorer.

Jag brukar koppla så man drar från baksidan av stubben. Det blir som en hävert, nackdelen är att man får koppla om o dra från två håll.

Största stubben var från en gran i en trägård, runt 50 cm....
Husaren hade grävt ut under rotbenen, sen drog vi av dem o stubben flög upp utan större åverkan o inga hål eller spår.

Min lilla 400 har varit riktigt duktig.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5859 Nyodlingsfräs kanske?
En bekant har avverkat ngra ha skog som han ska göra betesmark av.
Har hotat med våld om han inte ringer när fräsen ska till.
Fräser ned till 30cm djup. Vill minnas att traktorn var på 360hp.
Någon som sett en dylik i aktion?

/Nisse

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5863 har bara sett nån nätfilm av en sån fräs !!
tuffa saker :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5866
nisse skrev:Nyodlingsfräs kanske?
En bekant har avverkat ngra ha skog som han ska göra betesmark av.
Har hotat med våld om han inte ringer när fräsen ska till.
Fräser ned till 30cm djup. Vill minnas att traktorn var på 360hp.
Någon som sett en dylik i aktion?

/Nisse


Nej, jag har inte sett den "live" men väl på bild med en "monster JD" som kraftkälla.
Lär visst vara en grym pjäs.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5871 Jo, en sån där nyodlingsfräs vore nog effektiv, men med tanke på den lilla ytan, mjuk mark och så vidare så tror jag inte det är mitt förstahandsval.

Att köra med nån form av betesputs är uteslutet, hade det varit enskilda röjstubbar hade det gått bra, men dessa "knippstubbar" har ibland diameter på 30 cm och då är det ju mer en stubbfräs eller liknande som behövs. Är lite osäker men tror att det är mest sälg.

Ska se om jag kan ta nån bild så blir det kanske lättare att förstå.

Tack,
Björken

   TS
Avatar Fallback

Re: Hårdmetallkedja

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5911
björken skrev:Jag har en fd. igenväxt betesmark som jag har gått över med röjsåg. Kvar blev lite "stubbknippen" som jag skulle vilja ta ner lite till för att kunna köra över med slaghacken utan att det slår stopp.
Problemet med att gå på med motorsåg är ju att det är en del jord och sand som tar hårt på kedjan.
Såg att det fanns kedjor med hårdmetalltänder Stihl rapid duro, kan man gissa att en sån kedja kostar som en normal motorsåg, eller finns det nån modell till någorlunda överkomligt pris?

Och javisst, en bandgrävare att bryta upp stubbarna med vore ju optimalt, men en sån har jag inte heller :(

/Björken

oregon M21LP det är en kedja gjord för sten och jord det är ingen hårdmetall i den men den funkar att såga upp plåttak med

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5912
Famag skrev:Jag har röjt av 14 ha tog då hjälp av en riktig ytfräs en som dom använder när dom öppnar torvmossar kostnad 15000:-+ m.
Det var dock tillräckligt stort jobb till och med för Råsjö torv. De gjorde ett kanon jobb. Har sedan försökt lite själv. använde då en 3.2m Perfekt betesputs av typen vanlig gräsklippare. Den var fantastisk på buskstubb.
Har bytt den till en med vertikala slagor, pga den var så dålig att slå långt gräs. Den var dessutom riktigt hållbar för både sten och stubb.
En sådan bör du kunna finna beg för en rimlig penning, en ny hos Kellfri kostar 16000:-+m Den funkar på gräs men dåligt på långt gräs.


Tog de 15000:-+m för 14ha? Låter billigt. Hur tuff mark klarar en sådan?

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).