Motorsåg och handhållet

Kombidunk

160 inlägg 57293 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

maccall  
#79572
Mange skrev:Så om du har 1967 kronor skulle det vara två tusental?

Om det är år 999 har du 9 hundratal, 9 tiotal och 9 ental, inga tusental.

Jag vet att det är skrift språk o skiljer sig från matematik, men det betyder inte att det är rätt, bara att det är ett accepterat misstag.


Ja, om vi räknar i hela tusental så är 1967 i det andra tusentalet.

Jag säger inte att 999 är ett 1000-tal, men om du skall beskriva hur många 1000-tal som behövs för att täcka in 999 så är svaret 1 (ett) 1000-tal trots att den faktiska siffran är lägre.

Om du bara har 100-lappar och skall betala 1967 kronor i affären så räcker det inte med 19 stycken, du måste lägga fram 20. De sista 67 kronorna kommer från den 20:e 100-lappen, inte från någon av de 19 första.

Det är inget misstag, det har bara inte med matematik att göra på det sättet utan mer med ordningsföljd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79597 Jo, men det säger inte mycket...
Då har vi ju det 30:århundet då eller 22 om man nu får välja fritt.

Talet är desamma oavsett hur många tusental man vill tro att det kunde varit. Det är fortfarande inget tusental 999, heller inte två i 1999. Man kan önska sig hur många som helst, det är ju talet som är intressant och hur många ental, tiotal, hundratal etc det finns I talet.
Vi är nu heller inte inne i tretusen talet utan bara krafsat lite i börgan på tvåtusentalet.
Man ska inte räkna med sånt som inte finns om det ska bli korrekt.
Nu är det 2010. Två tusental och ett tiotal. Går du o handlar för ditt tusental o det kostar 550, vill du väl ha tillbaks det översskjutande? Då räknar han fram till ditt tusental o ger dig det resterande tillbaks.

Milleniumet firades väl in år 2000, inte år 1900.
Jag vill minnas det var 2000, men det var hårda tider o jag kan ha fel...

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79598 Jag som har haft firma i ett oar år har inte haft det ett århudrade, ens om det varit 99 år.

Det jag vill komma fram till är att språkbruket inte är rätt. Att det används o accepteras det är så, men inte av mig, för min matte lärare var klokare än så.
Jag fick fel var gång jag inte delade in hundratal, tiotal o ental korrekt. Det fick nog de flesta....

10 är inget hundratal eller hundrande, ska man skriva det i hundratal blir det 0,10.

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Fredde73  
#79600 Nog är vi på det 21:a århundradet nog !!

Tänk på det som en människas ålder istället. Om du är 40 år så är du ju just 40 år och ett antal dagar. Men du är faktiskt inne på ditt 41:a år ändå...

Eller räknas inte året från födsel till första födelsedag när man fyller ett år ?
Där ligger ju år ett så att säga. Det första året kommer FÖRE man fyller ett år...

På samma sätt med århundraden. Det första århundradet var år 0 till 99. Sen började vi på det andra århundradet när det blev år 100. Och när det gått 20 århundraden år 2000. Då började vi på det 21:a århundradet...

Århundrade och år är liksom inte samma sak. Vi har år 2010 men vi är inne på det 21:a århundradet. När det blir år 2100 börjar vi på det 22:a århundradet...

I t.ex. exemplet ovanför här med egen firma. Om man så bara haft firman en vecka så är man inne på sitt första århundrade. Inte samma sak som att man haft firman i 100 år. När man haft den i 100 år är man inne på sitt andra århundrade som egen företagare. Men då orkar man nog ändå inte klättra upp i skördaren...

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79603
Mange skrev:99 är 9 tiotal, 9 ental - INGA hundratal.
1965 är ett tusental, 9 hundratal, 6 tiotal, 5 ental (alt. 19hundratal, 196tiotal, 1965 ental)
Alltså inte två tusental, tjugo hundratal, 200 tiotal eller 2000 ental.


Med en dåres enviset så vill jag mena att följande uttryckssätt samtliga är rätt!

Vi lever idag på tvåtusentalet. (e.Kr.)
Detta är det 3:e årtusendet. (e.Kr.)

Vi lever idag på tjugohundratalet. (e.Kr.)
Detta är det 21:a århundadet. (e.Kr.)

Du delar fullt korrekt upp 1965 i tusental, hundratal, tiotal och ental, men fortfarande så inföll 1965 under det 20:e århundradet.

:grin: 8)

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Fredde73  
#79604 Så sant !!

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

maccall  
#79619
Mange skrev:Jo, men det säger inte mycket...
Då har vi ju det 30:århundet då eller 22 om man nu får välja fritt.


Men du får dessvärre inte välja fritt, du får bara ta så många att det räcker till utan att bli för lite...

Mange skrev:Talet är desamma oavsett hur många tusental man vill tro att det kunde varit. Det är fortfarande inget tusental 999, heller inte två i 1999. Man kan önska sig hur många som helst, det är ju talet som är intressant och hur många ental, tiotal, hundratal etc det finns I talet.


Nej, det är precis det som det inte är! Det intressanta är hur många 100-tal som minst behövs för att uppnå ett tal som är större än det exakta tal, vilket det nu är, som vi har haft som exempel.

För att uttrycka det lite mer matematiskt (och nu kommer jag visserligen ut på för mig hal is...) så säger jag inte att 999 = 1000, det jag säger är att 999 < 1000. Vänsterledet kan vara vilket tal som helst, men högerledet måste vara större än vänsterledet och uttryckt i närmaste hela 100-tal.

Mange skrev:Vi är nu heller inte inne i tretusen talet utan bara krafsat lite i börgan på tvåtusentalet.
Man ska inte räkna med sånt som inte finns om det ska bli korrekt.


Det är vi inte om vi uttrycker oss i talat språk eller skrift i Sverige, men matematiskt är vi inne på det tredje tusentalet. I början på det andra tusentalet var det fortfarande ett halvsekel kvar tills Gustav Wasa skulle bli kung.

Mange skrev:Nu är det 2010. Två tusental och ett tiotal. Går du o handlar för ditt tusental o det kostar 550, vill du väl ha tillbaks det översskjutande? Då räknar han fram till ditt tusental o ger dig det resterande tillbaks.


Japp, och det gör han för att jag lämnade fram mer än vad varan kostade. Jag hade nämligen inte jämnt, och en hundralapp mindre gick det inte att pruta till. Här har vi samma syn på saken både du, jag och handlaren! Det räcker inte med närmast understigande antal 100-lappar, jag måste ge honom närmast överstigande antal.


Mange skrev:Milleniumet firades väl in år 2000, inte år 1900.
Jag vill minnas det var 2000, men det var hårda tider o jag kan ha fel...


:lol:

Du måste släppa det där med att "översätta" vårt svenska talade och skrivna sätt att uttrycka vilket decennium eller århundrade det är, för det är ingen översättning utan ett annat sätt att uttrycka saken: Genom att räkna!

Så här då, det århundrade som inträffade mellan år 0 och 99, vad skall vi kalla det? Det första århundradet, blir det bra? Och nästa? Kan uttrycket "det andra århundradet" passa bra? Tar man det vidare så blir det århundrade som vi nu lever i det 21:a århundradet. Det betyder inte alls att vi lever på 2100-talet, utan bara att de olika sätten att uttrycka saken, dvs. det sätt som baseras på talat eller skrivet språk inte ser likadant ut som det sätt som utgår från det matematiskt korrekta.

Jag har förresten en ny Dolmar 5100 med handtagsvärme och extrahål i ljuddämparen. Riktigt skönt, värme har jag inte haft förut, och sågen är jäkligt trevlig. Önskar att jag hade värme på fler sågar när vi nu för en gångs skull har haft en rejäl vinter tom. i Stockholmstrakten, men det är ju inte mycket att göra åt så här i efterhand.

00-IMG_3478.JPG
00-IMG_3480.JPG


(Jag tänkte att vi nog måste slänga in något sågrelaterat då och då i den här tråden, annars får vi nog bannor till slut...)

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

maccall  
#79621
mmart skrev:
Mange skrev:99 är 9 tiotal, 9 ental - INGA hundratal.
1965 är ett tusental, 9 hundratal, 6 tiotal, 5 ental (alt. 19hundratal, 196tiotal, 1965 ental)
Alltså inte två tusental, tjugo hundratal, 200 tiotal eller 2000 ental.


Med en dåres enviset så vill jag mena att följande uttryckssätt samtliga är rätt!

Vi lever idag på tvåtusentalet. (e.Kr.)
Detta är det 3:e årtusendet. (e.Kr.)

Vi lever idag på tjugohundratalet. (e.Kr.)
Detta är det 21:a århundadet. (e.Kr.)

Du delar fullt korrekt upp 1965 i tusental, hundratal, tiotal och ental, men fortfarande så inföll 1965 under det 20:e århundradet.

:grin: 8)



Just! :-bd

Vad kort du skriver förresten, kan man göra det..? #:-s

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

inabackanders  
#79624
gasljus skrev:Hejsan

Är Husqvarnas kombidunk värd 445 kr ?? Eller ska man satsa på något annat ? :?:




Husqvarnas kombidunk fungerar väldigt bra. :wink: Praktiskt och lätt
att ha med sig i skogen. Även om den kostar några hundralappar
håller den bra. Har även Stihls dunk men den är inte lika
bekväm att använda.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79685 Frågan är vad hundratal och tusental mm har med kombidunkar att göra??? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

maccall  
#79686 Det är för storförbrukare...

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79688 Man kan skriva kort, det hjälper nog inte på mig...

Om man inte har hundra år har man inte det o räknar då tiotal eller ental.
Ett enkelt exempel är ju att vi har tideräkning i hundratals år, vilket är felaktigt nu mera då det är flertalet tusentals år.

Att tideräkning är i hundratal är för att det var lättast då det begav sig. Att då tänka i tusental är som att vi skulle räkna i tiotusen tal nu, det verkar inte rimligt.

Om ditt barn fyllt år så säger man först en tal sen tiotal, lika var det med tidräkning fram till hundra, då man inte hade hundra.

Ditt barn är inte ett år i sitt första århundrande ju...
Jag är heller inte ett 40-tal år, eftersom jag fortfarande har trea framför.

Detta kan verka trivialt kanske, men jag tycker sånt här är lite kul.
Ett misstag som helt accepteras i en form, men bannas i andra.
Prova o räkna fram i närmast hundratal då frun fyller år nästa gång!
Jag ska först skaffa hjälm, men sen ska jag prova! Jag får vara rädd om det lilla jag har...

Huruvidea detta är aktuellt i denna tråd kan jag oxå spana i, inga problem!

Det påstås på hemsidan av flulite att det är ett visst århundrandes uppfinning om jag minns rätt.
Då om nu vår tideräkning är i detta nämda århundrade eller inte är högt aktuellt.
Annars är ju nånting fel o då minskas trovärdighet.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79693 AHA!!! Mange du retas bara. Nu förstår jag. :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

totte  
#79694 Nänä inte retas han, han är exakt så tjurskallig :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

maccall  
#79695 Jag får väl böja mig och hålla med om att det kanske känns lite som om vi borde fortsätta denna diskussion över en kopp kaffe eller en pilsner i stället för i en tråd om kombidunkar. Kanske kunde vi klaga hos Flutite om att informationen på deras webbplats skapar oro och frustration på vårt trevliga forum. Kanske kunde vi få kompensation för obehaget..? Varuprover skulle fungera för mig...

Ja, i alla fall, efter att länge ha tyckt att kombidunkar är inte är någon vidare bra ide så byggde jag i alla fall en egen förrförra sommaren (se bilden nedan) och nu har jag nog tänkt mig att skaffa en riktig. Jag gillar inte att tanka med dem, men jag är trött på att bära så många olika saker med mig även om det bara är runt på tomten så att nu är det dags.

PICT2225-01.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).