Motorsåg och handhållet

trycklufts kompressor

39 inlägg 22223 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8911 skruva på såg och gräsklippare såg gör ja för hand
det är däremot att blåsa rent med sånn pistol med tryckluft jag "behöver"
eftersom att det går inte att komma åt och torka bort allt med trasa

jo jag såg dom hade en el mutterdragare på jula ganska billigt

så min fråga är då för att enbart blåsa rent motorsågen med
räcker det med 600-900kr då?

ljudnivå spelar ingen roll bara den blåser rent

räcker denna då?

Oljesmord kompressor för renblåsning, målning, spikning och boll/däckpumpning. 24 liters luftbehållare. Snabbkoppling universal. Reduceringsventil. Direktdrivande motor 230V/1,5 hk. Genomlupen cylindervolym 206 l/min och fri avgiven luftmängd vid 6 bar 135 l/min. Helautomatisk drift. Max arbetstryck 8 bar. Mått LxBxH: 595x300x600 mm. Vikt: 23 kg

kostar 699kr på jula

och som sagt, verktyg är inget jag kommer hålla på med, det är enbart blåsa rent och det vill jag kunna göra här hemma

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8913 Ja det räcker utmärkt till det !!

Användarvisningsbild
Robin  
#8916
pgo_jim skrev:skruva på såg och gräsklippare såg gör ja för hand
det är däremot att blåsa rent med sånn pistol med tryckluft jag "behöver"
eftersom att det går inte att komma åt och torka bort allt med trasa

jo jag såg dom hade en el mutterdragare på jula ganska billigt

så min fråga är då för att enbart blåsa rent motorsågen med
räcker det med 600-900kr då?

ljudnivå spelar ingen roll bara den blåser rent

räcker denna då?

Oljesmord kompressor för renblåsning, målning, spikning och boll/däckpumpning. 24 liters luftbehållare. Snabbkoppling universal. Reduceringsventil. Direktdrivande motor 230V/1,5 hk. Genomlupen cylindervolym 206 l/min och fri avgiven luftmängd vid 6 bar 135 l/min. Helautomatisk drift. Max arbetstryck 8 bar. Mått LxBxH: 595x300x600 mm. Vikt: 23 kg

kostar 699kr på jula

och som sagt, verktyg är inget jag kommer hålla på med, det är enbart blåsa rent och det vill jag kunna göra här hemma


Tycker det verkar dumt att köpa en för 6-7 hundra bara för att blåsa med. Bättre att köpa en för 1500 så kan du använda något verktyg till den för det kommer du garanterat vilja i framtiden.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8918 hm ja..grejjen e ju den att jag inte har fullt så mycket pengar just nu, och att om jag kommer behöva använda några verktyg i framtiden så köper jag nog en riktig för 6000-7000 när jag har jobb..

hittils har jag dragit hjulbultarna med grannens elmutterdragare och de har funkat bra och drar det sista förhand

och på gräsklippare så använder ja farsans bacho låda med spärrskaft för att orka dra loss, och använder vanlig ringnyckel när ja drar fast så man inte drar sönder gängen(oljepluggen/knivbulten)

så det blir nog en sånn, den är ju tillräckligt billig för att köpa en ny om den går sönder efter garantin

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8921 Det finns drag skaft till hylsor.
Spärr skaft behver man inte dra sönder om man inte vill.

Jag har haft 3m Hävert på biltemas 1/2 dragskaft, o det höll otroligt nog..

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8939 Någon som provat en 12V kompressor? Vore bekvämt att lämna en del av skogen utanför bilen.
Är själv lite skeptisk, men det kanske funkar?

/Nisse

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8940 En sån mindre kompressor duger alldelles utmärkt till att blåsa rent och lite mindre grejer med typ punktsandbläster pumpa däck,sprutmåla lite mindre noggrant och vad som brukar följa med i satserna.

För skojs skull monterade jag en Motorcraft ac kompressor i Jeepen med en 6 liters tank för mobil pumpning av däck, renblåsning mm.
Med tanke på storleken så är det bra klös i den och de går snabbt att pumpa upp 4 st 35" Jeepdäck till landsvägstryck efter skogsåkning 8)

I lumpen provade meknikerna att köra mutterknackare från lastbilens luftsystem men den hade för lite klös för kontinueligt arbete, så de behövs stora kompressorer för sånt arbete.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8942 jo jag har mer eller mindre bestämt mig för att jag ska ha tryckluft för att blåsa rent till, i första hand, klarar den mer för dom pengarna är de väll OK men ja tänker inte lägga ut mer pengar för att jag kanske kommer använda mer grejjer..

så det blir den nu när ja får in pengar

sen ska det ju dras fram ström åsådär till den

funderar på om man kan ställa in den i den där trä "byrån" jag har där om man river ut hyllorna, eller behöver en sånn där friskluft och kylning? isåfall får ja rulla ut den ur skåpet när den ska användas

och finns de inte tryckluftsslang runt 3-4 meter bara?
tycker det känns onödigt å kasta ut 400 för slang + slangupprullare när ja ska ha den på ett ställe och det räcker me 3 meter lös slang

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8946 Köp ett tillbehörspaket, där brukar blåsmunstycke och spiralslang ingå med lite annat grejs.

Om den bara ska köra upp trycker 1ggn så kan den nog stå i skåpet men ska den gå mera får du öppna dörrarna för den blir varm och den ska ju suga in luft för komprimering oxå :lol:
Tag för vana att dra ut sladden till den när du inte använder den, i min lilla kompressor brann tryckströmbrytaren ihop så den stannade inte efter några år .
Och om du har den i typ källaren så kan den tex starta mitt i natten......

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8951 förstod inte va du mena, tänkte varför ska man sträcka på sladden trött som jag e..

men jag förstår va du menar.. har strömbrytare inne för uttagen eftersom balkongen är mitt arbetsutrymme har ja plåtskåp och arbetsbänk och lysrör+ vattentäta eluttag där

men ja kommer ta för vana att alltid dra ur sladden endå.. smidigare å göra så än att dra fram el+ att det är då lättare att flytta den om det skulle behövas

jo ja har sett att de finns "paket"

vet att ja kommer in på de ja inte skulle göra nu men..
kan det tänkas att den duger för å pumpa cykeldäck med?

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9119 såg att dom har sänkt priset nu te 499kr så ja åker dit och köper en idag

tycker dock tillbehörspaketet var dyrt 279kr

spiralslang och luftpistol kan ja få för under 100kr på biltema, och de duger nog allt till att blåsa rent med skulle jag tro

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9121 du kan nog få start paket med kompressorn om du kollar runt lie.
den arbetsbänken byrån du har borrar du ett hål i och sätter en ventil i vanlig luft ventil för 29 kr på jula funkar helt perfekt det räcker både till kylning och att suga luft ur. du får ju en ventil på 10x10 cm.

Om du har den på balkongen tänk bara på att tömma den på luvt o vatten under vinter halvåret samt att spruta in lite "rostskydds olja i tanken" ..

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9130 vad för rostskyddsolja ska det vara i tanken?, hur mycket och vart sprutar jag in det?

även sommartid?

har idag kört nu för första gången och blåste rent sågarna, funkade finfint

gav 499kr för den och 129kr för 10meter sådan hur man nu säger "spiral slang" med snabbkopplingar på jula, pistolen köpte ja på biltema för 37kr lr va de va med snabbmunstycke

har även tömt ur den på luft/kondensvatten nu när jag var klar

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9131 ja att tömma den på kondens vattenet efter varje gång är det viktiga. !!!!

Pga kondens vattnet och tyvärr vissa besparingar så är inte alla tankar målade på insidan ordentligt. när man målar en sådan tank så svetsar man ihop den sedan slänger man ner den i ett färg bad och sedan få den droppa av sig i avlufftnings och in lufts ålet. ma o kan det bli ytor som är dåligt målade innuti själva tanken. Jag brukar skruva ur min luftningsnippel dels för att kolla ventilen dels för att jag brukar försöka genom att ställa tanken mot ett element och värma den lite med varmluftspisolen få ut den ånga som är innuti. därefter använder jag samma smörjolja som jag har till hålrummen på bilen OBS inte roskyddsmassa, och sprayar in i tanken. bara därför att den skall hålla sig bra. nackdelen är att jag får en liten olje dimma med de första gångerna något som dock brukar släppa efter ett 10 tal genomgångar. ..

Detta är ju en överkurs sak, om du har köpt en kompressor för 499 kr som jag tror du räknar med skall hålla i max 5 år. så köp en ny, o skit i att köpa dyra smörjoljor och annat utan köp en större kompressor sedan när du har gjort klart skolan och allt.
de har ganska så bra priser på atlas coopo le6 , de är monstruösa maskiner som är bäst!
Senast redigerad av gossebear fre 25 maj 2007, 22:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9132 ren ärligt är jag nöjd om den håller mer än 2år ^^

jag menar 500pix för en sånn grejj, det är ju inga pengar, finns ju dom som utan vidare slänger ut 500 på en middag eller sprit så..(inget ont om dom som gör det bara en liten jämförelse)

det som jag märkt nu är att den gick hela tiden ja körde, men det är inget som stör mig^^, sålänge jag kör den under dagtid så kan grannarna inte klaga, jag har själv testat o gå in o stänga, precis i rummet vid balkongen är det tillräckligt lågt för att överljuda genom att se på tv eller så..

så nu är både partnern och husqvarnan renblåsta

trodde den skulle va tyngre, med tanke på hur lätt den är o bära så kommer jag införskaffa mig en sådan tryck"klocka" och testa om det går att blåsa upp cykeldäck, själva anordningen med "nanometer" lr va de är, kostar ynka 70kr på biltema och bättre kvalite behövs inte för å bara pumpa cykeln nångång ibland

kommer även få nytta av den genom att ja kan blåsa rent gräsklipparen jag kör

tänkte hålla koll lite för efter 100timmar första gången ska oljan bytas, står i manualen vilken olja de ska va och hur man byter

om någon vill kan jag givetvis ta bilder på den och lägga upp

den är väll inte snygg men endå inte ful

återigen om man inte har några större krav så duger den perfekt, blåsa rent lite och kanske pumpa cykeldäck, vad vet jag, den kanske kan klara nått annat också men

dessa har också sjunkit i pris, iallafall om man köper biltemas/julas

lärarn gav över 1000lappen för en 1,5hp 24 liters tank för några år sen

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).