Motorsåg och handhållet

Elektronik i byxan stoppar motorsågen

25 inlägg 7905 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77889
totte skrev:En annan aspekt är att den här typen av lösningar ofta leder till sämre generellt säkerhetstänkande, detta är nåt som observerats i många andra sammanhang, man tenderar att förlita sig så mycket på systemen att det glöms bort att säkerhet börjar med korrekt handhavande.


Jag är iofs stor anhängare av elektronik men här håller jag absolut med dig!
Det är solklart att om folk körde utan bälte och med airbagen utbytt mot en 4 tumsspik stickandes ut ur ratten så skulle nog mycket av de konstiga grejor man ser i trafiken försvinna :mrgreen:

Nu är det ju inte alltid kedjan som är farlig vid motorsågning. Jobbar själv inom sjukvården och såg ca 2-3 skogsolyckor i veckan efter stormen Gudrun. INGEN av dessa var att man hade sågat sig utan det handlade om träd i spänn som skadade eller trillade ned över folk!!

Dessa skador är mycket svårare att få bort då det handlar om säkerhetstänkande och attityder! Tycker själv det är kul när man läser här på forumet och ordet motorsågskörkort dyker upp så tar alla som hållt på lite med sågning illa upp och ägnar timmar samt spaltmeter åt att försvara sitt beteende och för att klanka ned på utbildning som manar till säkerhet. Finns det någon elektrisk grunka som kan lösa det :ugeek:


V

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77892
Forsgren skrev:Och kanske en GPS, så att sågen vägrar fälla grannens träd.. ;)

Körde borr rigg idag och den är GPS-styrd, vägrade borra djupare än jag hade tänkt.
Bra grej, gör det åtm lite långsammare att göra fel. Såklart gick det att komma runt med en knapptryckning.
Det är väl så man ska se diverse elektronikgrejs, tex billarm som gör det lite jobbigare för tjuven.

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

MS 200  
#77922 snart är väll det slut med huggandet för människornas del :P skämt åsido men vem vet vad framtidens vetenskapsmen hittar på http://www.peppar.fi/article/Ar-2018-va ... n-till-liv

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

totte  
#77925
Slurfi skrev:
Forsgren skrev:Och kanske en GPS, så att sågen vägrar fälla grannens träd.. ;)

Körde borr rigg idag och den är GPS-styrd, vägrade borra djupare än jag hade tänkt.
Bra grej, gör det åtm lite långsammare att göra fel. Såklart gick det att komma runt med en knapptryckning.
Det är väl så man ska se diverse elektronikgrejs, tex billarm som gör det lite jobbigare för tjuven.


Som sagt elektronik är bra till mycket och ofta ganska kul, har inga motsatta åsikter där, men jag vill i minsta möjliga mån att mitt arma lilla liv skall vara beroende av det. Ju längre jag jobbar med datorer och deras program ju mer misstänksam mot dom och andra chipsdrivna grejor blir jag. Möjligen kan jag betraktas som bakåtsträvare, det kan jag i så fall lätt leva med.

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77981
totte skrev:
Slurfi skrev:
Forsgren skrev:Och kanske en GPS, så att sågen vägrar fälla grannens träd.. ;)

Körde borr rigg idag och den är GPS-styrd, vägrade borra djupare än jag hade tänkt.
Bra grej, gör det åtm lite långsammare att göra fel. Såklart gick det att komma runt med en knapptryckning.
Det är väl så man ska se diverse elektronikgrejs, tex billarm som gör det lite jobbigare för tjuven.


Som sagt elektronik är bra till mycket och ofta ganska kul, har inga motsatta åsikter där, men jag vill i minsta möjliga mån att mitt arma lilla liv skall vara beroende av det. Ju längre jag jobbar med datorer och deras program ju mer misstänksam mot dom och andra chipsdrivna grejor blir jag. Möjligen kan jag betraktas som bakåtsträvare, det kan jag i så fall lätt leva med.



MEN det faktum att du också kör MAC Totte visar att du är en person som värderar kvalitet och funktionalitet och gillar bra teknik!
Apple är ju faktiskt ledande när det gäller teknik och operativsystem!!

Vet inte om jag vill bli riktigt så oberoende av elektronik som du totte men när det gäller viktiga saker så visst!

Dock så har jag många "leksaker" som är fulla av elektronik o de vill man ju inte vara utan!!!

Kör själv iphone och macbook och är mer än nöjd. Äntligen så har mina bekymmer med datorer slutat!!

V

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

totte  
#78010 Jodå så sant Vesslan, jag gillar det som är kvalitet, och som sagt finns mycket kul elektronik. Skulle inte vilja vara utan dator, digitalkamera, musikanläggning och sånt, har t o m en mobiltelefon som jag använder rätt sparsamt. Sen så är ju bilen fullsmockad av elektronik, på gott och ont. Så man kommer knappast undan. Och i många fall är elektronik en bra lösning som inte går att åstadkomma på annat sätt. Det jag ifrågasätter är just den oreflekterade idén om att det är den rätta metoden för allting, vilket det för tillfället verkar finnas en trend mot.

Under stor del av den moderna tiden har vi levt i det tekniska imperativet: "När helst ett problem uppstår, hitta en teknisk lösning". Vi lever uppenbarligen nu i det elektroniska imperativets tid: "När helst ett problem uppstår, hitta en elektronisk lösning".

Jaja, jag är på väg en bra bit off topic här men jag blir alltså fruktansvärt skeptisk när jag ser såna här saker som elektroniska huggarbyxor. Räcker med att man glömt att kolla batteriet så är det kört den dag man viftar fel med svärdet. Nog sagt av mig i detta ämne, förutom förstås att jag gillar Macintosh :lol:

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78017
totte skrev:Jodå så sant Vesslan, jag gillar det som är kvalitet, och som sagt finns mycket kul elektronik. Skulle inte vilja vara utan dator, digitalkamera, musikanläggning och sånt, har t o m en mobiltelefon som jag använder rätt sparsamt. Sen så är ju bilen fullsmockad av elektronik, på gott och ont. Så man kommer knappast undan. Och i många fall är elektronik en bra lösning som inte går att åstadkomma på annat sätt. Det jag ifrågasätter är just den oreflekterade idén om att det är den rätta metoden för allting, vilket det för tillfället verkar finnas en trend mot.

Under stor del av den moderna tiden har vi levt i det tekniska imperativet: "När helst ett problem uppstår, hitta en teknisk lösning". Vi lever uppenbarligen nu i det elektroniska imperativets tid: "När helst ett problem uppstår, hitta en elektronisk lösning".

Jaja, jag är på väg en bra bit off topic här men jag blir alltså fruktansvärt skeptisk när jag ser såna här saker som elektroniska huggarbyxor. Räcker med att man glömt att kolla batteriet så är det kört den dag man viftar fel med svärdet. Nog sagt av mig i detta ämne, förutom förstås att jag gillar Macintosh :lol:


Ha!

Då är vi överens!
Vill bara berätta att mina sågbyxor med mekaniskt skydd uprätthöll en hög skyddsgrad idag, trots att de blev genomblöta!
Försök fixa det med ett par elektriska :-j

Cheers
Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78158 Om dessa byxor nu blir verklighet får vi ju hoppas att programmet inte görs av Microsoft. Tänk dig bara på morgonen, innan du kan starta sågen så måste programmet starta upp och oavsett hur snabb dator man har, lyckas ju ändå Microsoft lusa ner dem så det tar minst 5 minuter. Sen brukar ju Microsofts program låsa sig med oregelbundna mellanrum. Inte kul om det händer just när jag tänkt såga mig.

Nej skall någon göra programvaran måste det vara från Apple. Men då kanske inte operativsystemet kommer heta Snow Leopard utan "Swordfish". (...humm mycket dålig humor men låt vara)

Hälsningar från ännu en Mac användare som aldrig mer kommer att återgå till Pc. /Martin

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78166
Ekhagas trädfällning skrev:Om dessa byxor nu blir verklighet får vi ju hoppas att programmet inte görs av Microsoft. Tänk dig bara på morgonen, innan du kan starta sågen så måste programmet starta upp och oavsett hur snabb dator man har, lyckas ju ändå Microsoft lusa ner dem så det tar minst 5 minuter. Sen brukar ju Microsofts program låsa sig med oregelbundna mellanrum. Inte kul om det händer just när jag tänkt såga mig.

Nej skall någon göra programvaran måste det vara från Apple. Men då kanske inte operativsystemet kommer heta Snow Leopard utan "Swordfish". (...humm mycket dålig humor men låt vara)

Hälsningar från ännu en Mac användare som aldrig mer kommer att återgå till Pc. /Martin


Håller med dig till fullo!

Men du måste medge att det ibland blir lite tråkigt med en dator som fungerar som det är tänkt, aldrig hänger sig och inte kräver någon support!
Och som dessutom har snygg design, bra lösningar och operativsystem som är så bra att tom. pyttemjuk (Microsoft) hämtar sina ideér från dem!

Jag får så mycket tid över från att krångla med datorer tack vare Apple att jag kan ta en veckas mindre semester varje år :mrgreen:

Vesslan
Nöjd Macägare

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78200 Hade ström o sågar/huggare funkat bättre ihop hade vi fortfarande haft det i skogarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).