Motorsåg och handhållet

Elektronik i byxan stoppar motorsågen

25 inlägg 7907 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77763 En oförsiktig rörelse med motorsågens svärd kan vara förödande. Men radiokommunikation i byxan kan bli räddningen.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 705476.ece



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77778 Kul o försöka, men det är långsammare än fiber och det blir inbromsning, inte tvärstopp.

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

totte  
#77787 Skulle jag aldrig i livet lita på!

Avatar Fallback

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77813 Äsch, lite avancerad elektronik bara. Vad kan gå fel? :)

Nej, det där tror jag inte på.

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77818 Verkar ju vara perfekt, då slipper man ju tunga och klumpiga sågbyxor.
Framtiden kommer.

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77829 Du slipper aldrig byxor. Detta är för långsamt. Kedjan ska stanna innom ett varv ju...

Avatar Fallback

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Nonkan  
#77836 Det går att göra stopp med elektronik, den här är ganska cool t.ex.



Men jag tror hela resonemanget är fel, med alla nyare byxor som kommit de senare åren är inte komforten ett stort problem längre. Folk kommer att skada sig med motorsåg, för det finns alltid som inte använder vare sig skyddsutrustning eller sunt förnuft. Ett par elektroniska skyddsbyxor gör precis lika mycket nytta som ett par vanliga skyddsbyxor om de ändå ligger kvar hemma i garderoben/på butikshyllan, dvs ingen alls.

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77841 Att ha detta system på en motorsåg ger lite utmaning, men kan nog vara värt en tanke eller två.

De säkerhets system som finns idag är stora framsteg, om de används.
Om de använts o gjort så på rätt sätt, gärna med ett större säkerhets tänk, så hade skador knappt funnits.

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77851
totte skrev:Skulle jag aldrig i livet lita på!



Förstår dig helt Totte!

Lika ogärna som jag skulle åka med ett flygplan som gasar, styr och bromsar med elektriska signaler (såsom de flesta moderna flybywireplan som trafikerar lufthaven idag) och som dessutom kan starta o landa utan piloten! :ymbringiton:
Eller åka tunnelbana i Köpenhamn där man har förarlösa tåg! :-o


Tror att framtida uppfinningar tar oss med storm oavsett hur skeptiska vi är idag :-c

V

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77855 Vesslan.
Tottes kommentar var till magnet bromsar o kilar att stoppa kedjan med.
Detta är ingen ny teknik, snarare återupplivad.
Sedan länge kasserade tankar eftersom det inte blir snabbare än kastskydds bromsen vi har idag runt kopplingstrumman.
Att den skulle aktiveras elektroniskt är ny tanke, men det hjälper inte då magnet bromsar o kil tekniken är för långsam.

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77876
Mange skrev:Vesslan.
Tottes kommentar var till magnet bromsar o kilar att stoppa kedjan med.
Detta är ingen ny teknik, snarare återupplivad.
Sedan länge kasserade tankar eftersom det inte blir snabbare än kastskydds bromsen vi har idag runt kopplingstrumman.
Att den skulle aktiveras elektroniskt är ny tanke, men det hjälper inte då magnet bromsar o kil tekniken är för långsam.


Ok förstår!

Men det är nog inte långt borta att man kan använda detta som broms! Man stoppar ju tåg och berg o dalbanor på detta vis!

Annars borde väl en liknande mekanisk lösning som de i filmen använde till byggsågen gå att ha även på en motorsåg?

Tror inte Totte tog illa upp. Han ter sig som en bildad man med humor (vilket gjorde att jag vågade kritisera hans inlägg med glimten i ögat 😈

V

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77878 Jodå, det är nog ingen fara med varken humor eller humör.
Hihi

Jag tror inte detta är lätt eftersom det jagas gram överallt. Destruktiva bromsar fungerar nog, men blir inte billigt.

Detta är som sagt inget nytt, har provats innan.

Som du vet ska en såg vara fjäderlätt, råstark, idiotsäker, gratis och underhålls fri!

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

totte  
#77883 Haha! Bra man får veta vad man tycker :lol: ! Ni har faktiskt rätt båda två. Först och främst är jag skeptisk till såna där bromsmekanismer, men sen är jag också ytterst skeptisk till många elektroniska lösningar på problem. Det finns en otroligt stark trend idag att precis allt skall lösas med elektronik.

Elektronik är inte pålitligt och det värsta i såna här sammanhang är att man inte ens kan konstatera om det funkar eller ej förrän det är försent. Elektronik är väldigt användbart och kan göra mycket nyttigt, men i såna sammanhang där det måste vara 100 % pålitligt så vägrar jag.

En annan aspekt är att den här typen av lösningar ofta leder till sämre generellt säkerhetstänkande, detta är nåt som observerats i många andra sammanhang, man tenderar att förlita sig så mycket på systemen att det glöms bort att säkerhet börjar med korrekt handhavande.

Avatar Fallback

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77884
Mange skrev:Du slipper aldrig byxor. Detta är för långsamt. Kedjan ska stanna innom ett varv ju...


Det behöver den ju inte göra om den stannar redan "innan" det kommit för nära benet. Säg att den bromsar när den är 2 dm från benet och har stannat när den är 1 dm från benet. Dessutom skulle det ju finnas två system, och som bromsar och ett som låser..
Har man elektroniken väl där så är ju möjligheterna oändliga.. Med en accelerometer i sågen så fixar man lätt ett elektroniskt kastskydd osv..
Och man vill ju kunna lita på elektroniken, sånär vi är där så hade nog inte jag köpt en billig kina-kopia..

Och kanske en GPS, så att sågen vägrar fälla grannens träd.. ;)

Användarvisningsbild

Re: Elektronik i byxan stoppar motorsågen

totte  
#77888 Och så streckodsläsare för motorsågskörkortet och alkolås förstås. Sen måste den ju vara uppkopplad till Internet så den kan automatiskt uppdatera programvaran, som ju naturligtvis är 100 % pålitlig från början men blir ännu säkrare med Servicepack 7. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).