Motorsåg och handhållet

Startkransen frusen, vilka är dina bästa tips?

5 inlägg 2414 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Startkransen frusen, vilka är dina bästa tips?

karlmagnusnas  
#77708 Hej

Vintern har både fördelar och nackdelar, och en nackdel är att båda mina sågar som jag kör med för tillfället har problem med att startsnöret inte greppar i startkransen, p.g.a. isbildning. Jag kör med en Stihl 200, vilken har enkelt grepp i startkransen, samt en Jonsered 2152, vilken har dubbelt. Jag har försökt behandla sågarna med kylarvätska, silikon- och oljesprayer, men inget verkar hjälpa.

Jag vill inte ta hem mina sågar alla dagar utan de lämnar ute på arbetsplatsen, under ett lager med grankvistar. Men vilka är ditt bästa tips för att bli kvitt problemet med isbildning i startkransen?

mvh

Mange



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Startkransen frusen, vilka är dina bästa tips?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77729 Snöskydd borde hjälpa. Då ångar vätan bort av värmen o mindre fukt kommer dit.
Under gran riset kan det ju bli fukt med om det inte är riktigt kallt, eller sågen är genomvarm då den täcks.

Avatar Fallback

Re: Startkransen frusen, vilka är dina bästa tips?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77734 Snöskydd kanske funkar. Hade min 200:a liggandes i garaget där startkransen också frös. Hade dock det privilegiet att kunna lägga in den i pannrummet istället, men jag är också öppen för förslag på hur man kan undvika detta problem.
Senast redigerad av David S tis 12 jan 2010, 22:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Startkransen frusen, vilka är dina bästa tips?

flisshejk  
#77746 rengör ordentligt så att du inte har kåda som kletar fast

Avatar Fallback

Re: Startkransen frusen, vilka är dina bästa tips?

Perra Bäckström  
#77794 Har haft samma problem ,jag smörjde med teflonspray har funkat perfekt.Fast rengöring är ju alltid ett måste iallafall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).