Motorsåg och handhållet

Sågkedjeolja

20 inlägg 15357 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Skogshuggarn  
#92471 Har sett för mycket elände med "bio-oljorna" för att jag ska köpa konceptet "rakt av",,,, åtminstonde till handhållna såg som inte är i daglig drift.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

hawk  
#92490
Contorta skrev:Bra tråd. Skall prova att gå över till rapsolja!


Jag var bara tvungen att prova rapsolja så för en månad sedan köpte jag 5 liter (eldorado) på willys och har snart kört slut på den på vedbacken med 350'n. Har inte märkt någon skillnad, varken bättre eller sämre, ökat/minskat slitage på kedja svärd. Det enda som var skillnad var ju priset. 79 spänn.

Nu är det dags för 20 kubik gran som ska sågas till virke på solosågen. Fast till det tänkte jag faktiskt byta olja till Euroshoper´s rapsolja. Den är nämligen ännu billigare fast på Ica Maxi :grin:

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

M_M  
#92499 Hur funkar rapsolja i sågar som inte används mer än kanske några gånger per månad, ibland mer, ibland mindre?
Jag kör nu på Oregon´s mineral och den känns inte alls miljövänlig.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

axwell  
#92500 Inga problem med att sågen används sällan, kapar all ved med elsåg och det det blir stötvis(!) med långa perioder då sågen inte alls används.
Även solosåg-kopian går med en elsåg och rapsolja, utan några problem, också där sporadisk användning.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

M_M  
#92501 Då blir det till att testa!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar