Motorsåg och handhållet

Ny Jonsered 2147 jävlas i kaldt väder

11 inlägg 4856 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny Jonsered 2147 jävlas i kaldt väder

Massey165  
#74934 Hei!
Jeg har en ny 2147WH som har gått ca. 15 liter Aspen. Jeg var til forhandler og fikk den fininnstilt etter noen tanker, og gikk da som en drøm. Men for to dager siden fikk jeg problemer: Startet opp sagen og kjørte noen minutter til den begynte å bli varm. Da viste den tegn på for lite bensin, og oppførte seg omtrent som når sagen holder på å kjøre tom tanken. Til slutt stoppet den. Ved å dra med choke en god stund fikk jeg den i gang igjen, og da gikk den greit et par minutter, men så var det slutt på moroa.

I går gikk den helt fint hele dagen, men idag var det på'n igjen 😡

Det skal også nevnes at det var første dagen med litt kaldere vær (ca. -8) den første dagen den fusket. Men i går var det rundt -10, og saga gikk fint.

Noen forslag på hva som er galt?

Andreas


Senast redigerad av Massey165 tor 17 dec 2009, 14:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered 2147 jävlas

swe#kipp  
#74941 Kolla om tankventilationen är tilltäppt, nästa gång sågen gör som du beskriver prova att öppna tanklocket på sågen och släpp in lite luft !!

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered 2147 jävlas

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74944 Åk till din handlare igen o be honom kolla upp den. Du har nog garanti om du inte kört mer.

Har du inte det så får du betala eller kolla upp det själv.

Har du kört 15 liter och den inte varit klurig innan så är nog min tanke att det är bränsle problem.
Troligtvis får den lite, men se om du har garanti först innan du själv krånglar med den.
Har handlaren börjat så får han fortsätta.

"Ju fler kockar, ju sämre soppa!"

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered 2147 jävlas

swe#kipp  
#74946 hahaha så sant så :)

Avatar Fallback

Re: Ny Jonsered 2147 jävlas i kaldt väder

Massey165  
#74947 Jeg snakket med forhandleren idag, og han trodde dette skyldtes ising. (I dag var det ned mot -15 grader). Han anbefalte meg å fjerne gummistengslet mellom sylinder og forgasser. Sagen fungerte bra en stund, saget litt over en tank, men så skjedde det samme igjen.

Kan det være noe feil med el-varmen på forgasseren? Hvordan går det an å sjekke ut om dette fungerer som det skal?

Jeg har heller ikke "druknet" saga i løssnø..

Angående lufting på tanken, hvordan sjekker jeg om den er ok? Tanken har slått meg, for etter at saga stoppet hørtes en svak pipelyd, kunne godt vært luft som sivet inn i tanken.

Andreas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered 2147 jävlas i kaldt väder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74972 Visst kan det vara luftningen, men i felsök är det viktigt att få reda på vad som funkar och inte.

Man börjar med vanligast o fortsätter tills det är löst.
Är det luftning brukar det vara ett konsekvent problem som beter sig lika hela tiden, särskilt om det är från fabrik fel vilket inte är helt ovanligt.
Strular det är det halv tank ner till tom oftast eftersom bränslet inte ersätts med luft o pumpen inte orkar ge obegränsat undertryck.
Att det går en tank, tills tom o sen fyller på nytt o då det efter ett tag börjar det strula tyder mer på nåt med bränsle försörjning, rent spontant.

Är det garanti så stå på dig o få den testad ordentligt. Klart grejerna ska funka!

Försök att tänka på hur den går, om den strular i start etc, precis som du gjort. Framför detta till killen o säg till han att den ska inte bete sig så här.

Jag blir orolig när jag hör sånt hör för det kan bli kostsamt om den inte går med rätt bränsle blandning.

Ska du prova nåt, så ge den lite mer på L och H, alltså skruva ut ett kvarts varv o se om det blir skillnad.
Går inte det eller det inte hjälper får sågen kollas upp.

Inte lätt sån här internet diagnostik...

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered 2147 jävlas i kaldt väder

swe#kipp  
#74974 prova att koppla ur elvärmen, bara att lossa kablarna vid förgasaren, och testa att lossa tanklocket nästa gång den stannar om den suger in massa luft (pys "pipelyd").
testa även som Mange sa att ge den lite mer soppa på H-skruven :)

Lycka till och som MAnge sa, är sågen ny så har du ju garanti på den och då skall handlarn fixa den åt dig !!!!

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered 2147 jävlas i kaldt väder

Skogshuggarn  
#74984 Verkar vara rätt många som har problem med avluftningen på just J-red,,,, :-?

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered 2147 jävlas i kaldt väder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74995 Inte bara Jonsered... HVA med...

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered 2147 jävlas i kaldt väder

swe#kipp  
#75002
Mange skrev:Inte bara Jonsered... HVA med...


nähäääää du :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny Jonsered 2147 jävlas i kaldt väder

Massey165  
#87858 Hei igjen!

Da er problemet løst en gang for alle... (se første innlegg).
Løsningen ble å skifte ut tankluftingen med den nyere typen som har en nippel, og dra slange derifra og opp til forgasseren og luftinntaket. Innsugsdelen hadde nemlig en nippel for luftuttak på siden, under luftfilteret, den måtte bare bores opp.
Her er det godt forklart med bilder hva som menes med ny og gammel type av tankluftingen, og dessuten vises luftenippelen under filteret! viewtopic.php?f=12&t=3914

Dette løste i hvertfall mine problemer under kalde forhold med tørrsnø.

Andreas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).