Motorsåg och handhållet

95 vs 98 oktan

38 inlägg 21928 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

95 vs 98 oktan

MS 200  
#74754 Hej! Är ny här på forumet men inte när det handlar om skogsbruk, har länge kört med en gammal motorsåg på 95 oktanig bensin men när jag nu börjar köra med en splittär ny stihl ms 200, har hört om den körs in med 98 oktanig ska den hålla bättre? har för mig att det inte borde vara så stor skillnad, vad kör ni själva med 95 eller 98 okt? tacksam för svar :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 95 vs 98 oktan

Nonkan  
#74756 Inte helt säker, men det är väl etanolinblandning i 95 oktan men inte i 98? Etanolen tar ganska hårt på packningar och membran. Det är i alla fall stor skillnad på livslängden på plastförgasare och membran på gräsklippare.

Det är bra att köra in sågen på 98 oktan (Stihl service sa att dom använder Shell V-power själva när jag pratade med dom för ett tag sen) för det kan vara lite beläggningar i förgasaren från tillverkningen och de försvinner inte om man kör in sågen på Alkylatbensin, typ Aspen. Sedan när sågen är inkörd rekommenderas Alkylatbensin på de marknader den finns tillgänglig, Sverige t.ex.

Användarvisningsbild

Re: 95 vs 98 oktan

softarn  
#74787 Jag tror nog att det är etanol i 98oktanig bensin med. Den enda soppa hos mackarna som är utan etanol är Shells V-power förutom alkylatbensinen då...

Avatar Fallback

Re: 95 vs 98 oktan

Nolltax AB  
#74799 Skillnaden i sak är att 98 oktan tål en högre arbetstemperatur än 95 dito utan att självantända.
Vad skillnad det i praktiken göra skulle för en ny motorsåg förstår jag ej dock.

Användarvisningsbild

Re: 95 vs 98 oktan

Elias  
#74801 Dyrt med 98 oktan det är, psykiska effekten stor. Verkligheten är mest troligt att en motorsåg har inte nog hög komp för att få spikningstendenser med 95 oktan. Körs inte dessa serietillverkade sågar i USA också med ännu sämre oktantal utan modifikationer?

Förstår dock fördelen med alkylatbensin om man gillar sådant, men inte det mest ekonomiska enligt min åsikt.

Avatar Fallback

Re: 95 vs 98 oktan

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74813 Jag har kört med Aspen i min MS200 sedan den var ny utan problem.
Det är bara kladd att blanda till oljeblandat bränsle

Avatar Fallback

Re: 95 vs 98 oktan

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74817
Elias skrev:Dyrt med 98 oktan det är, psykiska effekten stor. Verkligheten är mest troligt att en motorsåg har inte nog hög komp för att få spikningstendenser med 95 oktan. Körs inte dessa serietillverkade sågar i USA också med ännu sämre oktantal utan modifikationer?

Förstår dock fördelen med alkylatbensin om man gillar sådant, men inte det mest ekonomiska enligt min åsikt.



Beror mycket på vad man får betala :wink:

Användarvisningsbild

Re: 95 vs 98 oktan

Elias  
#74828
valmet901 skrev:Beror mycket på vad man får betala :wink:


Självklart, man kan ju slanga bensin hos andra också om man ska se det från det sättet :P

Avatar Fallback

Re: 95 vs 98 oktan

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74832 Det var inte riktigt så jag menade :lol:

Vad får du betala för alkyaten vet att det skiljer snuskigt mellan olika affärer!

Avatar Fallback

Re: 95 vs 98 oktan

Nonkan  
#74836
softarn skrev:Jag tror nog att det är etanol i 98oktanig bensin med. Den enda soppa hos mackarna som är utan etanol är Shells V-power förutom alkylatbensinen då...


Bra att veta. Spelar inte så stor roll för mig personligen dock eftersom vi har en jättetank med Aspen, men ändå :)

Avatar Fallback

Re: 95 vs 98 oktan

axwell  
#74840 Alkylaten 2-takt strax under 17 kr/l i pump och närmare 30 kr/l i 5l dunk.

98/99 oktan tänder aningen senare än 95 och kan i en 4-taktare innebära lägre temp vid ventilsätena, men för en 2-taktare tvivlar jag på att det skulle finnas någon fördel. Det skulle kanske vara om bensinen varit dåligt förvarad så att oktantalet sjunkit för mycket.

Användarvisningsbild

Re: 95 vs 98 oktan

Skogshuggarn  
#74848
Röjkvist skrev:Det är bara kladd att blanda till oljeblandat bränsle


"Here w go again",,,, :wink: men det beror mycket på hur man har det med bränslehanteringen.
Åka till macken och skvätta på med 1-2 kombidunkar "hit och dit" är nog inget vidare.

Kör själv 98 okt + olja och baljar aldrig mindre än 50 L i stöten.

Avatar Fallback

Re: 95 vs 98 oktan

HN  
#74857 Hej. Vem säljer alkylatbensin på pump??? Är den blandad och klar

Avatar Fallback

Re: 95 vs 98 oktan

Nonkan  
#74858
HN skrev:Hej. Vem säljer alkylatbensin på pump??? Är den blandad och klar


Aspen finns här i alla fall:
http://www.aspen.se/Aspen_%28sv%29_Kons ... 5529_.aspx

Aspen2T är oljeblandad o klar för användning (2% olja)

Användarvisningsbild

Re: 95 vs 98 oktan

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74864 OK har också mackar med akrylatbensin:
http://www.okq8.se/privat/pastationen/d ... adrivmedel
Kostar mellan 16 och 17 kr/l

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).